مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

رفع فیلتر شبکه های اجتماعی و اما و اگرهای آن

9197893

 

زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، با توجه به وعده‌هایی که درمورد دسترسی آزاد به اطلاعات داده بود، احتمال رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس‌بوک مطرح شد. در حالی که به پایان کار دولت یازدهم اندک زمانی بیش نمانده، اما همچنان این شبکه‌های اجتماعی فیلتر هستند و مسئولان اذعان کردند که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در این‌باره تصمیم می‌گیرد.

وزیر ارتباطات با کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به منظور رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی رایزنی‌هایی داشته است. به دنبال تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تشکیل گردید و عهده دار مسئولیت مبنا برای فیلتر کردن و پالایش سایت‌ها شد، در حال حاضر کارگروه فوق نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد. کمیته‌ی این کارگروه متشکل است از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شخصی که به مسائل مربوط به فناوری آشنا باشد و افراد حقیقی و حقوقی دیگر.

همان‌طور که واعظی اعتقاد دارد، دسترسی آزاد به اطلاعات به معنای آن نیست که هر نوع محتوایی که در فضایی مجازی موجود است برای همگان آزاد بوده و به محتوای غیراخلاقی و مطالبی علیه امنیت کشور یا اعتقادات دینی هم دسترسی وجود داشته باشد؛ دسترسی آزاد به اطلاعات به معنی دسترسی یکسان به فعالیت سازمان‌های مختلف است. البته لازم به ذکر است که در اکثر موارد، انتظار مردم از رفع فیلتر دسترسی داشتن به مطالب نامناسب نیست. وزیر ارتباطات در مورد نحوه‌ی فیلترینگ سایت‌ها در فیلترینگ هوشمند گفت: سایت‌هایی که محتوای غیراخلاقی، مستهجن و ضد امنیت نظام را دارند، کاملا مسدود می‌شوند، ولی برای سایت‌هایی که ۸۰ درصد مطالب علمی دارند و در کنار آن صفحات نامناسبی هم دارند، سعی خواهیم کرد صرفا درصدهای باقی‌مانده را مسدود کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دفعات در ارتباط با رفع فیلتر فیس‌بوک و توئیتر توضیح داده است که دولت به طور جدی به استفاده صحیح و درست مردم از شبکه‌های اجتماعی تاکید دارد. وی همچنین بیان کرد که: ما وعده داده بودیم آنچه که مورد استفاده مردم قرار دارد و در آن‌ها شرایط غیراخلاقی و نامناسب وجود ندارد، آزادند به فعالیت خود ادامه دهند و تا زمان ایجاد شبکه‌های بومی با ایجاد محدودیت برای دسترسی کاربران به شبکه‌های خارجی موافق نخواهیم بود.

واعظی در مورد فعالیت کسب ‌وکارهای تازه تاسیس و نوپا با تاکید بر اینکه مسئولان در خصوص شیوه فیلترینگ اتفاق نظر دارند، گفت: در شورای عالی فضای مجازی بر این نکته تاکید شد که درست نخواهد بود که یک کاربر تخلفی صورت دهد و به دلیل این تخلف کل یک سایت فیلتر شود. به علاوه در جلسات شورای عالی فضای مجازی مصوباتی در مورد شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داشتیم که در قالب این مصوبات کسب ‌و کارهای نوپا نیز در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مرکز ملی فضای مجازی در حال فعالیت بر روی این موضوع است و این مسئله در آن مرکز نیز پیگیری می‌شود. بر اساس آخرین اظهارات رسمی که از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد فیلترینگ وجود دارد، حاکی از تلاش دولت برای رفع فیلتر توئیتر است. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به عضویت بسیاری از مسئولان کشور در شبکه‌های مجازی به ویژه توییتر آیا قصد ندارید این شبکه‌ها را رفع فیلتر کنید؟ گفت: در خصوص این شبکه‌ها که شبکه‌های اطلاع‌رسانی به حساب می‌آیند ما در دولت با رفع فیلتر آنها موافق هستیم و در این دولت هم این شبکه‌ها مسدود نشده‌اند.

در واقع واعظی همچنان با تاکید در مورد اینکه فیلتر این شبکه‌ها در دولت قبلی صورت گرفته است، افزود: در همین راستا بازگشایی این شبکه‌ها در اختیار دولت یازدهم نبوده و بر عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که باید این مسأله را در دستور جلسه خود قرار دهد و در آنجا مورد بحث قرار گیرد. ما در این مورد رایزنی‌هایی کرده‌ایم اما هنوز دبیرخانه این کارگروه این موضوع را در دستور کار قرار نداده است.

منبع: کلیک