مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

حتی خالقان آیفون هم نگران وابستگی انسان ها به تکنولوژی هستند

apple reinvents the phone how steve jobs launched the first ever iphone w600

آیفون ده ساله شد و به جرات می توان گفت که این موبایل یکی از مهم ترین کالاهای تکنولوژی تولید شده در طول تاریخ است. با قرار دادن یک کامپیوتر در دسترس که استفاده کردن از آن کار دشواری نیست، سبب شد تا دنیای اسمارت فون ها شکل بگیرد و در عرض چند سال مسیر صنعت نرم افزار را تغییر داد. دستگاهی که اینترنت، دوربین عکاسی، آیپاد و موبایل را در یک دیوایس واحد گرد هم آورد.

همه ویژگی های مثبتی که آیفون به زندگی ما آورده را که کنار بگذاریم، می رسیم به درجه بالای اعتیادمان به این دستگاه ها که طی سال های اخیر به شدت رو به فزونی رفته و حتی نمی توانیم برای چند ساعت چشم از آن ها برداریم یا همراه خود نیاوریم. جالب اینکه خالقان آیفون هم شدیدا نگران این اعتیاد هستند.

باس اوردینگ، برایان هوپی و گرگ کریستی، کارمندان سابق اپل هستند که حالا در استودیو طراحی IDEO واقع در پالو آلتو مشغول به کارند. در گفتگویی که روز چهارشنبه صورت پذیرفت، این افراد که نقشی کلیدی در ساخت آیفون داشتند به اثرات آن روی جامعه فعلی پرداختند.

گفتگو توسط برایان مرچنت، خبرنگار و نویسنده کتاب «One Device» انجام شد و بیشتر در مورد روزهای ابتدایی پدید آمدن آیفون بود، زمانی که جمعی از طراحان و مهندسین خلاق دور هم جمع شده بودند تا نمونه ای از کامپیوتر قابل حمل و کوچک با نمایشگر لمسی بسازند.

با این حال، در جلسه پرسش و پاسخ، یکی از تماشاگران پرسید که نظرشان در مورد اثرات مثبت و منفی رشد اسمارت فون ها چیست. کریستی که تیم رابط انسانی را مدیریت می کرد و اولین دموهای نمایشگر چند لمسی را هم ساخته بود گفت: «اینکه مثبت خالص است یا منفی خالص را ما هنوز نمی دانیم. من احساس خوبی در مورد حواس پرتی ندارم. قطعا یک پیامد ناخواسته است.»

داده ها از گفته کریستی حمایت می کنند. به گواه مطالعات سال 2017 سازمان Gfk Global، از هر 3 نفر، 1 نفر در جدا کردن خود از تکنولوژی مشکل دارد، علی رغم اینکه می داند اگر کمی از کار فاصله بگیرد و به وقت گذاشتن با خانواده و سفر بپردازد برایش بهتر است.

او می گوید هر گاه با خانواده اش به رستورانی می رود، مردم را سر میزهای دیگر می بیند که پس از تمام شدن غذایشان موبایل را بیرون می آورند. او اضافه می کند: «فکر می کنم ترکیبی از فاکتورها باشد. حقیقت این است که موبایل آنقدر قابل حمل بوده که همیشه همراهتان هست. اساسا کار کردن با آن نسبت به محصولات تکنولوژی دیجیتال پیشین ساده تر است و کلی قابلیت های دیگر در اختیارتان می گذارد که حقیقتا اعتیاد پیدا کردن اصلا تعجب آور نیست.»

اوردینگ هم که تکنولوژی چند لمسی امروزی را برای ما توسعه داده نیز چنین نظری دارد: «خوبیش کارکرد آسانش است، بنابراین افراد زیادی از آن استفاده می کنند. بدیش این است که همین افراد مدت زیادی به تلفن هایشان خیره می شوند. خودم هم احتمالا همینطور هستم.»

هوپی که فندانسیون نمایشگر لمسی را برای آیفون توسعه داد یک نقل قول از کتاب مرچنت می آورد و می گوید: «تکنولوژی از لحاظ اخلاقی خنثی است. من قطعا از اینکه چقدر حواس پرتی در زندگی مردم زیاد شده شگفت زده نیستم. باور دارم که حالا تصادف های بسیاری به خاطر اینکه مردم به تلفن هایشان خیره شده اند در خیابان ها اتفاق می افتد.»

از نگاه هوپی، تکنولوژی هر دو جنبه را در بر می گیرد؛ هم مثبت و هم منفی. اما معتقد است که: «شاید بالاخره جایگاهش را در زندگی مردم پیدا کند و صرفا یک گجتی نباشد که همه مردم شیفته اش هستند.»

منبع: دیجیاتو