مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

تزریق های فوق حساس چشمی با استفاده از ربات‌های جراح آسان‌تر خواهند شد

8ccba790 f369 43b9 9719 3e24ce5cf616

یک تیم از جراحان چشم موفق شدند برای اولین بار در جهان داروی Thrombolytic را برای از بین بردن لخته خون به صورت مستقیم به رگ شبکیه چشم یک بیمار تزریق کنند. باید بدانید که این رنگ به باریکی موی انسان است و این تزریق با استفاده از یک روبات جراح انجام شده که توسط محققان دانشگاه Ku Leuven ساخته شده است.

وجود لخته خون منجر به انسداد ورید شبکیه و در نهایت کاهش بینایی و نابینایی می‌شود. در مقطع فعلی محققان تنها می‌توانند اثرات این بیماری را با تزریق‌های ماهانه در چشم بیمار سرکوب کنند زیر ورید شبکیه تنها 0.1 میلی متر ضخامت دارد. این میزان ضخامت برای تزریق‌های دستی بسیار باریک است به خصوص زمانی که جراح باید دارو را به مدت 10 دقیقه متناوب تزریق کند.

در حال حاضر هزینه درمان این بیماری برای هر یک از چشم ها 32 هزار یورو است. البته این هزینه بالا تنها به درمان اثرات جانبی انسداد ورید شبکیه اختصاص دارد و راهی برای جلوگیری از کاهش بینایی وجود ندارد. اما دستگاه‌های رباتیک به پزشکان امکان می دهند تا علت تشکیل لخته خون در شبکیه را درمان کنند. به این ترتیب ممکن است در نهایت پزشکان قادر به بازگرداندن بینایی افراد نابینا شوند.

این ربات به جراحان کمک می‌کند تا سوزن را با دقت بسیار بالایی تزریق کرده و آن را برای مدت زمان طولانی در همان وضعیت نگه دارند. علاوه بر این این پزشکان یک سوزن 0.03 میلی متری طراحی کرده‌اند که سه برابر نازک تر از موی انسان است و می‌توان به راحتی از آن برای تزریق دارو در رگ باریک شبکیه استفاده کرد. به گفته تیم پزشکی لخته خون بیماری که این روش روی او اجرا شده اکنون برطرف شده و حال عمومی او نیز خوب است.

منبع: تک شات