مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

بر اساس یافته های جدید مریخ نورد کنجکاوی، سیاره سرخ ممکن است مملو از مواد آلی باشد

0823b069 8b59 4ede 9057 46656afb24c6

تازه ترین تحلیل ها از مریخ نورد کنجکاوی  ناسا نشان می دهند سیاره ی سرخ احتمالاً مملو از مواد آلی است. جنیفر آیگنبرود، زیست شیمیدان و زمین شناس مرکز فضایی گودارد ناسا در این خصوص اظهار داشته است «من متقاعد شده ام مواد آلی روی مریخ در سطحی گسترده یافت می شوند».

آیگنبرود در ادامه ی سخنان خود در یک کارگاه علمی پیرامون حیات فرازمینی، افزوده است: «تمام سطح مریخ پر از این مواد است. اما اینکه معنای این موضوع چه می تواند باشد را باید بیشتر بررسی کرد».

دانشمندان یافته های بعدی مریخ نورد کنجکاوی را بررسی خواهند کرد. کنجکاوی چهار سال پیش با هدف بررسی رسوبات یک حفره به عرض 150 متر روی مریخ فرود آمد؛ سیاره ای که در منظومه ی خورشیدی شبیه ترین سیاره به زمین به حساب می آید.

کنجکاوی خیلی زود اولین هدف ماموریت خود را به انجام رساند که چیزی جز این نبود: مشخص کردن این که آیا مریخ تا کنون هیچگاه مواد شیمیایی لازم و محیط مناسب برای پشتیبانی از حیات میکروبی را داشته است یا خیر.

با پیدا شدن شواهدی محکم مبنی بر میزبانی سیاره ی سرخ از حیات در برهه ای از تاریخ گذشته ی خود، دانشمندان شروع کردند به استفاده از این مریخ نورد برای یادگیری بیشتر در مورد نقاط احتمالی مطلوب برای وجود حیات و چگونگی حفظ شواهد آن.

بخش مهمی از جستجوی یاد شده، روی پیدا کردن مواد آلی متمرکز بوده است؛ جستجویی که به کشف غافلگیر کننده ی وجود احتمالی مواد آلی در سطح گسترده روی مریخ انجامید.

آیگنبرود در این باره می گوید: «از نظر من این بزرگ ترین پیام ماموریت کنجکاوی است. چهار سال پیش هیچگاه نمی توانستیم چنین چیزی بگوییم».

دانشمندان در مورد منشا این مواد آلی و اینکه چگونه توانسته اند از محیط رادیواکتیو مریخ جان سالم به در ببرند چیزی نمی دانند. این مواد در نمونه برداری های انجام شده از صخره ها و تجزیه و تحلیل شیمیایی نمونه ها یافت شده اند.

منشا مواد آلی کشف شده چه زمین شناختی باشد و چه زیستی، وجود حجم عظیمی از این مواد نه تنها برای جستجو به دنبال حیات در گذشته ی مریخ، بلکه برای تلاش های آینده برای پرورش حیات حتی در سطح کشت گیاه روی مریخ بسیار پر معناست.

آیگنبرود می گوید: «وجود این مواد آلی روی مریخ می تواند بسیار مهم باشد. به این ترتیب، در به روی امکان قابل سکونت کردن هرچه بیشتر این سیاره، واقعاً باز شده است».

در یک پژوهش مرتبط دیگر نیز، جان گروتزینگر، زمین شناس موسسه فناوری کالیفرنیا می گوید کنجکاوی، که مدتهاست آرام آرام به سوی کوه Sharp حرکت می کند، نمونه های متعددی از مواد معدنی آتشفشانی تغییر یافته پیدا کرده است.

گروتزینگر در کارگاه علمی یاد شده در این خصوص گفته است: «چیزی که این مسئله به ما می گوید آن است که دریاچه ی رسوبی مورد بررسی، به مثابه یک رآکتور شیمیایی عمل می کند که در آن مواد معدنی آتشفشانی، تحت شرایط شیمیایی خاصی به مواد معدنی مختلف تبدیل می شوند. ما هنوز مطمئن نیستیم معنای تمام اینها چیست اما کشف این موضوع برای سکونت روی مریخ بسیار هیجان انگیز است».

تیم کنجکاوی در پیدا کردنصخره هایی که ممکن است در دل خود شواهدی از حیات گذشته ی مریخ را حفظ کرده باشند نیز پیشرفت هایی داشته است. مهم ترین یافته ی آنها به گفته ی گروتزینگر، صخره ای مملو از سیلیس بوده است که از لحاظ شیمیایی به سنگ های اولیه ی تشکیل شده روی زمین شباهت دارد؛ سنگ هایی که حاوی فسیل هستند.

گروتزینگر می گوید: «سیلیس روی زمین ماده ی خارق العاده ای است که از هر شرایطی جان سالم به در می برد. اگر زود ته نشین شود می تواند چیز هایی را در خود حفظ کند که بسیار برای ما مهم است و ظاهراً مریخ چنین موادی تولید می کند».

مریخ نورد کنجکاوی با بالا رفتن از کوه شارپ، داخل شکاف های صخره ها مقادیر فزاینده ای بور نیز پیدا کرده است. بور روی زمین با شکل گیری ریبوز ارتباط دارد که یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ی RNA محسوب می شود. RNA یا اسید ریبونوکلئیک نیز همراه با DNA و پروتئینها، سه مولکول درشت اصلی هستند که وجودشان برای همه ی گونه‌ های شناخته شده ی زیستی، ضروری به حساب می آید.

به این ترتیب شاید بتوان گفت دانشمندان یک قدم دیگر به کشف حیات میکروبی روی سیاره ی سرخ نزدیک شده اند.

منبع: تک شات