مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

کشف آتش در عصر حجر: نکاتی تازه از بازی Far Cry Primal

hajar.jpg1

بی هیچ تردیدی معرفی بازی Far Cry Primal را می توان عملی هوشمندانه از سوی سران یوبی سافت قلمداد کرد. هر چه باشد در بازی Far Cry 4 اعضای این شرکت یک Copy و Paste اساسی و تمام و کمال از ویژگی های گیم پلی نسخه ی پیشین این سری یعنی بازی Far Cry 3 داشتند و تنها با اضافه کردن تعدادی فیل نا قابل به لیست حیوانات موجود در این اثر و همچنین منتقل کردن لوکیشن اصلی این بازی به کوه های تبت و البته جالب تر از همه ی این ها تغییر شکل ظاهری بدمن جذاب و کاریزماتیک بازی Far Cry 3 یعنی جناب واس به شخصیتی شبیه به نیمار جونیور (!) اثری کاملاً تکراری را به علاقمندان سری بازی های فار کرای تحویل دادند و کاری کردند تا همگان به یاد سرنوشت غم انگیز دیگر مجموعه ی پر مخاطب شرکت یوبی سافت یعنی سری بازی های Assassin’s Creed بیافتند. با این حال اعضای یوبی سافت با تصمیمشان مبنی بر ساخت بازی Far Cry Primal نشان دادند که به هیچ وجه نمی خواهند سرنوشت سری Assassin’s Creed را در مورد مجموعه ی تازه جان گرفته ی Far Cry نیز تکرار کنند. البته در این میان شاید برخی هواداران پر و پا قرص مجموعه بازی های فار کرای اکنون این نگرانی را داشته باشند که مبادا ساخت بازی Far Cry Primal این مجموعه را به بیراهه ببرد و آن را از اصالت نسخه های پیشین این سری دور نگه دارد. اما به نظر نمی رسد که در این میان جای نگرانی خاصی وجود داشته باشد. لا اقل سازندگان بازی Far Cry Primal که بر این عقیده هستند.

hajar

ظرف روز های اخیر کارگردان بازی Far Cry Primal یعنی توماس سیمون، طی مصاحبه اش با ردبول نکات تازه ای را از گیم پلی این بازی برای علاقمندان نسخه ی جدید سری فار کرای روشن ساخته و به آن ها این اطمینان خاطر را داده است که جای نگرانی خاصی در مورد ویژگی های گیم پلی بازی Far Cry Primal وجود ندارد و این بازی کاملاً به هسته ی اصلی گیم پلی نسخه های پیشین این سری وفادار خواهد ماند. البته در این میان مسلماً تفاوت های فراوانی نیز در تمامی جنبه های ساختاری بازی Far Cry Primal با ساختار نسخه های پیشین این مجموعه وجود دارد که به برخی از آن ها در مطالب پیشینمان اشاره کرده بودیم. با این حال برخی نکته های جدید نیز در مورد این بازی وجود دارد که بد نیست آن را هم از نظر بگذرانیم. داستان بازی Far Cry Primal حدود 12 هزار سال قبل (به عبارتی 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح) و در دورانی جریان دارد که به زبان عامیانه به عصر حجر مشهور است. در مقطعی بسیار دور و ابتدایی از تاریخ بشریت که طی آن شاهد اتفاقاتی نظیر کشف آتش بودیم و انسان های اولیه به تدریج فرا گرفتند که چگونه می توانند از اشیای موجود در محیط نظیر سنگ برای ساختن ابزار یا اسلحه های مورد نیاز خود بهره بگیرند. و نکته ی جالب قضیه این جاست که تمامی موارد یاد شده در سطور فوق، در گیم پلی بازی Far Cry Primal نیز حاضر خواهند بود و به عنوان جزیی جدا نشدنی از آن محسوب می شوند.

hajar.jpg2

شما در این بازی نقش یک شکارچی فصلی به نام تاکار را بر عهده دارید. فردی که در سرزمینی خیالی به نام اُرُس روزگار می گذراند و وظیفه دارد تا مردم قبیله ی خود را از خطر انقراض نجات دهد. بنا بر گفته های کارگردان این بازی یا همان آقای سیمون، برای انجام این هدف شما این شانس را خواهید داشت که به عنوان رییس قبیله ی خود انتخاب شوید و به کمک برخی از اعضای قبیله به محافظت از مردم تان در برابر خطر های ریز و درشت موجود در محیط بپردازید. در این راه ویژگی هایی همچون شکار برای به دست آوردن گوشت، مقابله با قبیله های مهاجم و دور راندن آن ها از سرزمین ارس و در دست گرفتن کنترل تمامی این سرزمین در کنار مواردی نظیر استفاده از آتش و اسلحه های دست ساز برای مقابله با دشمنان و انجام شکار، نقشی اساسی در گیم پلی بازی Far Cry Primal بر عهده خواهد داشت. در این میان شما جزو نخستین افرادی هستید که به کشف آتش می پردازید و استفاده از آتش، نقش مهمی را در گیم پلی بازیFar Cry Primal ایفا می کند. به این ترتیب که شما می توانید از آتش به عنوان اسلحه ای برای دور راندن مهاجمان یا رفتن به شکار در شب ها استفاده کنید. حال که صحبت از شب شد بد نیست به این نکته هم اشاره کرد که در بازی Far Cry Primal چرخه ی کامل روز و شب وجود خواهد داشت و به گفته ی کارگردان این بازی، برخی دشمنان شما در طول بازی Far Cry Primal (که تعدادی از حیوانات وحشی را هم شامل می شوند) در تاریکی شب بسیار خطرناک تر و تهاجمی تر از روشنایی روز خواهند بود. برای مقابله با دشمنان مذکور، شما اسلحه های مختلفی در اختیار خواهید داشت که البته تمامی آن ها سلاح های بدوی و کاملاً دست سازی نظیر گرز، نیزه ، تیر و کمان و تبر (سنگی) را شامل می شوند. نکته ی قابل توجه در مورد اسلحه های یاد شده این است که شما در طول بازی نمی توانید آن ها را از جایی خریداری کرده یا از شخص خاصی دریافت شان نمایید. بلکه با به دست آوردن آیتم های محیطی نظیر سنگ و چوب باید خودتان نسبت به ساختن این اسلحه های اقدام کنید. در این میان هر چقدر که در طول بازی بیشتر پیش بروید و ترازتان بالا تر رود، می توانید اسلحه های تازه تری تولید نمایید یا این که توان اسلحه های پیشین خود را به شکل کارا تری افزایش دهید. بنا بر این گردش در محیط و ارتقای تراز، نقش بسیار مهمی را در بازی Far Cry Primal ایفا خواهد نمود و با توجه به این که دیگر وسیله ی نقلیه ی پر سرعتی برای جابجایی در محیط بازی در اختیار نخواهید داشت، این امر می تواند بسیار متفاوت تر از نسخه های پیشین سری رقم بخورد.

hajar.jpg3

اما بی شک مهم ترین وجه تمایز بازی Far Cry Primal با نسخه های پیشین سری فار کرای به حضور حیوانات در این بازی باز می گردد. حیواناتی که تعدادی از آن ها را می توانید تحت کنترل خود در آورید و از توانایی های آن ها برای پیش بردن اهداف خود استفاده نمایید. بر طبق داستان بازی Far Cry Primal شخصیت نخست این بازی یا همان تاکار نخستین انسان تاریخ است که به رام کردن و اهلی نمودن حیوانات می پردازد و در واقع او این توانایی ویژه (رام نمودن حیوانات) را به گونه ای اتفاقی در درون خود کشف می کند. در این میان نحوه ی رام کردن حیوانات در بازی Far Cry Primal از مکانیزمی مشابه در بازی Far Cry 4 الهام گرفته شده است. اگر به خاطر داشته باشید در بازی Far Cry 4 با پرتاب گوشت به میان کمپ دشمنان شما قادر بودید حیوانات وحشی را تشویق به حمله سوی کمپ های رقیب نمایید. اما در بازی Far Cry Primal قضیه اندکی متفاوت خواهد بود و شما به کمک پرتاب گوشت سمت حیوانات وحشی و غذا دادن به آن ها می توانید اندک اندک رامشان کنید. علاوه بر حیواناتی نظیر ببر های دندان شمشیری یا خرس، شخصیت اصلی بازی یعنی تاکار از کمک یک جغد نیز به شکل کاملاً متفاوتی با دیگر حیوانات وحشی موجود در محیط بهره می برد. به این ترتیب که با پرواز دادن جغد شما می توانید زمین زیر پایتان را از چشمان (و از دید) این پرنده ی تیز پرواز مشاهده نمایید و به این وسیله قادر به کشف محل اختفای دشمنان و یا محل قرار گیری شکار مناسب خواهید بود. البته کارگردان بازی Far Cry Primal یعنی آقای سیمون تاکید کرده است که در گیم پلی این بازی، گیمر ها هیچ اجباری برای رام کردن حیوانات یا بهره بردن از کمک آن ها نخواهند داشت و کسانی که از این المان جدید بازی Far Cry Primal خوششان نیامده است می توانند کل بازی را بدون رام کردن یا بهره بردن از کمک حتی یک حیوان وحشی به پایان برسانند.

 

او همچنین به ذکر این نکته پرداخته که علاقمندان به تجربه ی چالش های بیشتر در بازی Far Cry Primal حتی می توانند توانایی خود را نیز با بالا تر رفتن تراز شان در طول بازی Far Cry Primal ارتقا ندهند و تا پایان این بازی با همان میزان سلامتی ناچیز خود در ابتدای این اثر سر کنند. علاوه بر تمام این ها آقای سیمون به این نکته هم اشاره کرده است که علاقمندان سبک مخفی کاری می توانند تمام گیم پلی بازی Far Cry Primal به شکل کاملاً مخفیانه ادامه دهند و با توجه به این که دیگر خبری از اسلحه های گرم یا سنگین در طول این بازی نخواهد بود (البته آقای سیمون بهره گیری از توانایی حیوانات رام شده را جایگزینی برای سلاح های سنگین نسخه های قبل می داند) مخفیانه دنبال کردن گیم پلی بازی Far Cry Primal شاید اکنون جذاب تر از هر زمان دیگری به چشم بیاید. در پایان این مطلب باید به این نکته هم اشاره کرد که بازی Far Cry Primal در تاریخ 23 فوریه ی سال 2016 میلادی برای دو کنسول PS4 و Xbox One و در تاریخ اول ماه مارس نیز برای پلتفرم PC منتشر خواهد شد.