مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

حساسیت های آسپرین و پنی سیلین که ممکن است برای شما هم اتفاق بیوفتد.

hasisate pusti

شایع‌ترین علامت پوستی در حساسیت‌های دارویی

حساسیت های آسپرین و پنی سیلین که ممکن است یرای شما هم اتفاق بیوفتد می‌تواند به صورت دانه‌ای، مسطح یا کمی برجسته ریز و به رنگ قرمز گسترده باشد . این دانه‌ها خیلی شبیه بثورات ناشی از بیماری‌های ویروسی هستند. از دیگر تظاهرات شایع واکنش‌های پوستی به داروها، به خصوص آسپرین و پنی سیلین، کهیر است. کهیر به صورت برجستگی‌های گذرا و خارش‌دار پوستی بروز می‌کند و در حالت عادی طی ۲۴ ساعت محو می‌شود و هیچ اثری به جا نمی‌گذارد اما قسمت‌های مختلف بدن ممکن است درگیر شوند. حتی گاهی درگیری مخاط لب و مخاط دستگاه گوارش نیز رخ می‌دهد. اگر ضایعات کهیری بیش از ۲۴ ساعت باقی بماند یا از خود اثری روی پوست باقی بگذارند، باید به دنبال علل دیگر، مانند التهاب عروق خونی (واسکولیت) بود که گاه تظاهرش به صورت کهیر است.

بثورات ممکن است ۷ تا ۱۰ روز بعد از شروع مصرف یا تزریق دارو ظاهر شوند. ولی گاهی تا قبل از از قطع دارو به وجود نمی‌آیند. اغلب ۱ تا ۲ هفته ادامه پیدا می‌کنند و سپس محو می‌شوند. برای بهبود فوری این واکنش‌ها می‌توان از آنتی هیستامین‌ها ( تزریقی و خوراکی) یا کورتون‌ها ( خوراکی یا تزریقی) استفاده کرد.

امکان دارد فردی بارها دارویی را بدون بروز واکنش دارویی استفاده کرده باشد؛ اما ناگهان به آن واکنش دارویی ( ناشی از عملکرد سیستم ایمنی بدن) نشان دهد.

یکی از واکنش‌ها به دارو، واکنش دارویی( شبیه بیماری سرم) است. یکی از شایع‌ترین داروهای مسبب این اتفاق پنی سیلین و علائم آن شامل تب، ضایعات پوستی (بیشتر به صورت کهیر) و دردهای مفصلی است. در این واکنش گاهی شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی و حتی طحال و درگیر شدن کلیه‌ها نیز هستیم. علائم بیماری بین ۴ تا ۱۰ روز بعد از مصرف دارو (پنی سیلین) رخ می‌دهد و به دنبال قطع مصرف طی ۴ تا ۵ روز قطع می‌شود.

علائم آلرژی به آسپیرین

– کهیر

– خارش پوست

– آبریزش بینی

– قرمزی چشم ها

– ورم لب ها، زبان و یا صورت

– سرفه، خس خس سینه و یا تنگی تنفس

– آنافیلاکسی که یک واکنش شدید حساسیتی است و می تواند باعث شوک شود و فشار خون را به طور ناگهانی پایین آورد و راه های تنفسی را ببندد و باعث خفگی شود.

hasasiate pusti2

مصرف عسل برای کاهش آلرژی مفید است؟

گذشتگان معتقد بودند علائم آلرژی در افراد دچار آلرژی فصلی با خوردن عسل کاهش می یابد، اما این نتیجه در مطالعات بالینی ثابت نشده است.

 

بررسی ها نشان داد که سرفه با مصرف عسل از بین می رود و همینطور عسل دارای اثر ضد التهابی می باشد.

 

برخی تحقیقات نشان دادند که عسل می تواند شامل مقادیر جزئی گرده گل (آلرژن) باشد و از آنجا که یکی از درمان ها برای آلرژی، تماس با مقدار کمی آلرژن (ماده حساسیت زا) می باشد، پس می توان گفت شاید عسل درمان کننده آلرژی باشد.

هرگز به کودکان کمتر از یک سال عسل ندهید چرا که ممکن است دچار بوتولیسم(مسمومیت کشنده غذایی) شوند.