مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

تا سال ۲۰۲۰ بیش از پنج میلیون ربات نیروهای کار انسانی را از آن خود خواهند کرد

rrrrrrr1

سال ۲۰۲۰، شروع یک دوره بزرگ برای بشریت خواهد بود. برنامه ریزی سه برابر کردن پانل‌های خورشیدی ال جی تا سال ۲۰۲۰، رقابت‌های المپیک، و بسیاری دیگر از اتفاقات مهم را در این سال خواهیم داشت. اما اگر از تمامی اینها بگذریم، تخمین اداره آمار ایالات متحده در ارتباط با حضور ربات‌ها در بازار کار سال ۲۰۲۰ جای تعمل دارد. بنا بر تخمین این اداره، سال ۲۰۲۰ بیش از پنج میلیون ربات مشغول به کار خواهیم داشت.

بر اساس مقالاتی که اقتصاددانان مطرح دنیا منتشر کرده اند، نیروی کار انسانی سال به سال در حال نابودی است و این ماشین آلات و ربات‌ها هستند که جای انسان را می‌گیرند. آنقدر تحولات ژنتیکی، هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری نانو، چاپ سه بعدی و بیوتکنولوژی گسترده خواهد شد که اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند تا چند سال دیگر انقلاب صنعتی چهارم به وقوع خواهد پیوست. این انقلاب کاملاً با انقلاب صنعتی سوم که باعث رو به جلو حرکت کردن نیروی کار انسانی شد متفاوت است. درواقع روند فعلی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر اشتغال بیش از پنج میلیون نفر گذاشته و بازار کار را در طول دوره سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰ دستخوش تغییراتی نماید.

rrrrrrr.jpg1

بنا بر تخمین‌های زده شده در مجموع هفت میلیون شغل به صورت از بین خواهند رفت که دو سوم این مشاغل در دفتر کار و ادارات متمرکز شده اند که از این مقدار نزدیک به دو میلیون شغل، به کسب و کار خانگی روی می‌آورند اما پنج میلیون باقیمانده بدون شک بیکار خواهند شد. این هزینه‌های سنگین حاصل برنامه ریزی‌ها و تلاش‌ها بر روی کارکرد ماشین آلات خواهد بود که به دست خود بشریت اتفاق می‌افتد.

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که تا چندسال دیگر شما وارد یک اداره شده و ربات شاغل در آن اداره با کت و شلوار به سراغ شما آمده و خواستار رفع مشکل شما شود. این در حالیست که امروزه از ربات‌ها تنها در بخش‌های کلان مانند ساخت و تولید قطعات مختلف استفاده می‌شود. البته اگر انسان بتواند جایگاه خود را حفظ کند، این ربات‌ها پتانسیل خوبی جهت ارائه کار‌هایی مانند نقل و انتقال دارند و تنها بدین ترتیب است که هیچ خطری نیروی کار را تهدید نخواهد کرد. بنابر این حفظ مهارت‌های مختص انسان در جهت حفظ اشتغال خود در طول چند سال آینده بسیار مهم خواهد بود. اگر خلاف این قضیه اتفاق افتد و هوش مصنوعی ربات‌ها با پیشرفت‌هایی که می‌کنند، بتوانند به این ویژگی‌های انسانی دست یابند، بدون شک تا چند سال دیگر یکی از معدود شغل‌هایی که انسان با آن روبه رو خواهد بود تنها کشاورزی است.

با این حال کارشناسان بارها نگرانی خود را از این بابت بیان کرده اند و اعلام داشتند که هوش مصنوعی می‌بایست تا محدوده مشخصی پیشرفت داشته باشد. در غیر این صورت روز به روز به تهدیدات خطرناک ربات‌ها بر علیه انسان‌ها نزدیک خواهیم شد.