مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

سونی سال آینده با سنسورهای دوربین 150 مگاپیکسلی خود دنیا را متحول می‌کند

Sony 1

سونی به عنوان یکی از شرکت های پیشرو صنعت عکاسی در دنیا شناخته می‌شود و همواره نوآوری های بسیاری در این زمینه داشته است. در جدیدترین فناوری این شرکت، سنسوری 150 مگاپیکسلی از نوع BI برای عرضه برنامه ریزی شده است که قرار است در سال آینده راهی بازار شود.

برخلاف بخش موبایل شرکت سونی که در چند سال گذشته از جمله قسمت های زیان ده شرکت بوده است بخش عکاسی و سنسور های موبایل یکی از بهترین بخش ها در داخل شرکت و حتی در میان رقبای خود در جهان است. به تازگی این شرکت نقشه راهی جدید را برای محصولات خود عرضه کرده است که در آن سنسوری از نوع Backlit با رزولوشن 150 مگا پیکسل برای عرضه در سال 2018 در نظر گرفته شده است.

این نقشه راه بخشی از برنامه هایی است که سونی قصد دارد آن را در نمایشگاه CeBIT 2017 که دو ماه دیگر در آلمان برگزار می‌شود آنها را به صورت عمومی تشریح کند. سونی در این نقشه راه اعلام کرده که سنسور های 100 و 150 مگاپیکسلی که در سال آینده معرفی خواهند شد نورهای دریافت شده توسط سنسور دوربین را در آرایه ای میکروسکوپی ذخیره خواهند کرد که با این اوصاف امکان زوم و برش تصویر در آنها بسیار بیشتر از دوربین های عادی امروزی خواهد بود. قابلیت زومی که به این سنسورها اضافه خواهد شد بستر مناسبی برای استفاده در دستگاه هایی که نیاز مبرم به زوم بدون لنز دارند خواهد بود؛ دستگاه ههای مانند پهپاد ها و دوربین های نظارت و مراقبتی خواهند بود.

از دیگر مشخصات این سنسور ها این است که اندازه کلی مجموعه سنسور در آنها تنها 2 میلی‌متر خواهد بود که با توجه به ابعاد بسیار کوچکی که مجموعه نهایی دوربین خواهد داشت می‌‍توان استفاده از آنها را در همه دستگاه های همراه ممکن کرد؛ حتی دستگاه هایی مانند ساعت های هوشمند!

البته در کنار سنسور های بکلیتی که آنها را معرفی کردیم سونی در نظر دارد تا سنسورهای 100 مگاپیکسلی فرونت لیت دیگری مانند IMX211 را نیز عرضه کند که پیش از این نیز در دوربین PhaseOne XF استفاده شده بود.

سال آینده سنسور دیگری به نام IMX461 نیز معرفی خواهد شد که از نوع بک لیت خواهد بود. سنسورهای بک لیت به صورت ساده مدارات راه انداز و اولیه سنسور را به پشت آن منتقل خواهند کرد که این کار باعث بهبود بسیار مناسبی در عملکرد سنسور در مکان های با نور کم خواهد شد. البته سنسور 150 مگا پیکسلی دیگری نیز با شماره مدل IMX411 نیز برای این سال در نظر گرفته شده است که در دو نوع مونوکروم و رنگی در سال 2018 عرضه خواهد شد.

البته در گزارشی که منتشر شده این مورد مشخص نشده است که این سنسور های دیجیتال در کدام دوربین ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت ولی مسلماً با استفاده از آنها بسیار از دستگاه های عکسبرداری، دستگاه های نظارتی و مراقبتی از اماکن، پهپاد ها و دوربین های عکسبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بهبودهای شگرفی را به خود خواهند دید.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر علاوه بر سنسورهای مورد استفاده در دوربین های خود شرکت، سونی سنسورهای بسیاری از دوربین های ساخت دیگر شرکت ها مانند Nikon و PhaseOne را می‌سازد و در کنار آن تولید کنندگان دیگر نیز می‌توانند به جمع طرفداران سنسورهای دوربین این شرکت بپیوندند.

در قسمت دیگری از این گزارش نیز آمده است که سونی در حال حاضر در حال توسعه سنسور های با تراکم پیکسل بسیار بالا برای استفاده در دوربین های دید در شب است. همچنین این شرکت برنامه های بسیاری برای تمرکز بیشتر بر روی سنسورهای دوربین با نرخ فریم بسیار بالا برای افزایش زمان پاسخ دهی و عملکرد در صنایع روباتیک و خودروهای خودران است.

منبع: شهرسخت افزار