مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

تائید شد: ورود HDR/UHD و Dolby Vision به موبایل و لپ تاپ ها

 

 

در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC) از جمله موارد مورد بحث کشاندن پای فناوری های UHD و HDR به گوشی های موبایل هوشمند، تبلت و لپ تاپ ها بود. این فناوری نخست در صنعت عکاسی، و سپس به تلویزیون ها راه یافت. کمی بعد، یعنی نزدیک به 2 سال بعد سرو کله HDR در مانیتور و کارت گرافیک های جدید پیدا شد. هم اینک کارت گرافیک های NVIDIA Pascal و AMD Polaris از فناوری HDR پشتیبانی کرده و می توان آنها را در کنار مانیتورهای مجهز به این فناوری مورد استفاده قرار داد. HDR در آخرین قطعنامه خود، نسخه HDR 10 را معرفی کرده است. یک تلویزیون جهت دریافت نشان UHD از سازمان استاندارد جهانی، نیازمند داشتن پند پارامتر در خود است؛ ابتدا دقت 4K/UHD و یا 8 میلیون پیکسل واقعی، سپس وجود فناوری HDR و سپس پشتیبانی پنل از شدت نور 1000 شمع در متر مربع یا 1000 cd/m2. در نتیجه کنسرسیوم UHD با همکاری تولید کنندگان تلفن همراه و نوت بوک، به زودی این تکنولوژی را راهی بازار خواهند کرد تا بدین ترتیب تمامی گجت و پخش کننده های دیجیتالی جهان در زمره استفاده کنندگان HDR/UHD قرار گیرند.

شایان ذکر است که کمپانی سامسونگ الکترونیک به عنوان اولین برند در جهان، فناوری HDR را در الترابوک های جدید خود مورد استفاده قرار داد؛ مایکروسافت نیز HDRR را تا حدودی در برخی از گوشی های ویندوزی خود استفاده کرده است. به نقل از سخنگوی این کنسرسیوم، بهبود چشمگیر فناوری های باتری در تجهیزاتی مانند تلفن های هوشمند، تبلت و لپ تاپ ها، این امکان را به تولید کنندگان می دهد که دقت 4K/UHD را به صورت همزمان با HDR مورد استفاده قرار دهند. در این میان پنل های OLED به دلیل وجود مسائلی در زمینه ارائه این شدت نور، یک لیست را از کنسرسیوم HDR دریافت کرده است؛ این لیست به OLED دیکته می کند که برای دریافت نشان UHD در محصولاتی که از آن استفاده می کنند، نیازمند رعایت فاکتورهایی است. و اما یکی دیگر از شرایط دریافت این گواهینامه، استفاده از پنل های 10 بیتی است؛ بدین ترتیب که نمایشگر ها نیازمند پوشش 90% از گستره رنگ DCI-P3 هستند. کمپانی LG اعلام کرده است که می تواند HDR/UHD را به وسیله یک پنل 5.7 اینچی در گوشی های هوشمند G6 پیاده سازی نماید. گوشی های G6 علاوه بر HDR، تکنولوژی Dolby Visionn را نیز تحت پوشش قرار خواهند داد. کمپانی سونی نیز موبایل  Xperia XZ Premium را به همراه یک نمایشگر در وضوح 4K و HDRR معرفی کرده است. این محصول نیز از HDR 100 برخوردار است.

کمپانی سامسونگ نیز باز هم دست به کار شده و برای شروع تبلت Samsung Tab S3 را به همراه یک نمایشگر OLED در سایز 9.7 اینچ معرفی کرده است. این نمایشگر از تکنولوژی HDR پشتیبانی کرده و دارای عمق رنگ 10 بیت است. همچنین جدید ترین محصول این شرکت با نام Galaxy Book Windows 10 نیز از یک نمایشگر 12 اینچی OLED و دو فناوری یاد شده برخوردار خواهد بود. همچنین مدیر عامل شبکه پخش آنلاین NETFLIX نیز در MWC گفت: این شرکت به زودی پخش HDR/UHD را در فرمت گوشی های موبایل و تبلت آغاز خواهد کرد. شایان ذکر است که بر خلاف تلویزیون ها که جهت دریافت نت فلیکس در حالتHDR 10/UHD/4K نیازمند پهنای باند بسیار بالای اینترنتی بودند، گوشی های موبایل با کمی افزیش قادر به دریافت آن خواهند بود.

 منبع: سخت افزارمگ