مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ناسا بیش از 8400 عکس از ماموریت های آپولو به ماه را روی فلیکر اپلود کرد

apolo81

حتما عکس های مربوط به ماموریت های آپولو را مشاهده کرده اید اما تا به حال نمونه چنین آلبوم عکس بزرگی را ندیده اید؛ طبق اعلام ناسا بیش از ۸۴۰۰ عکس از ماموریت های این سازمان به ماه با رزلوشن ۱۸۰۰dpi در فلیکر آپلود شده اند.

اما ناسا صرفا برای انجام ماموریت های اکتشافاتی علمی، فضانوردان خود را به ماه نفرستاده است بلکه آنها را به تعداد زیادی دوربین Hasselblad مجهز نموده تا زیباترین تصاویر را در حین ماموریت های هیجان انگیز خود ثبت نمایند.

apolo1

عکس های گرفته شده با استفاده از این دوربین ها، نگهداری شده و بسیاری از آنها به صورت دیجیتالی در آمدند. اما در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در کیفیت نمایشگرهای مورد استفاده ما چه در اتاق های پذیرایی، چه روی میز و چه در داخل جیب هایمان اتفاق افتاد و باعث شد که تصاویر گرفته شده توسط فضانوردان شکلی پیکسلی و بی کیفیت به خود بگیرد.

apolo2

اما به لطف تلاش ها و زحمات جمعی از علاقمندان به فضا و عکاسی تمامی تصاویر گرفته شده از ماه (و همچنین عکس هایی که در مسیر حرکت به سمت ماه و بازگشت از آن گرفته شده اند) با رزلوشن بالا در یک گالری مجازی در فلیکر آپلود شده اند و در معرض دید علاقمندان قرار گرفته اند.

طبق گفته Kipp Teague که سرپرستی پروژه آرشیو آپولو را در اختیار دارد این فرایند بسیار زمان بر بود. او در مصاحبه با The Planetary Society اظهار داشت: در سال ۲۰۰۴ میلادی مرکز فضایی جانسون کار اسکن مجدد مجلات تهیه شده از فیلم دوربین Apollo Hasseelblad را آغاز کرد و من و اریک جونز نیز شروع به تهیه نسخه های TIFF (غیر فشرده با رزلوشن بالا) از این اسکن های جدید کردیم و آنها را روی DVD ذخیره نمودیم.

apolo3

این تصاویر در ادامه برای استفاده در وبسایت ما فراوری شدند و اعمالی نظیر تنظیم رنگ و سطح روشنایی روی آنها صورت گرفت و ابعادشان نیز به حدود ۱۰۰۰dpi کاهش داده شد.

چون تقاضا برای عکس های دارای رزلوشن بالا بسیار زیاد بود Teague تصمیم گرفت که فرایند یاد شده را از نو انجام داده و آنها را به صورت مجله به مجله روی فلیکر آپلود نماید.

apolo6

نتایج این کار خود گویای تلاش های صورت گرفته برای عملیاتی سازی طرح مذکور هستند. دوربین های Hasseblads به خاطر ثبت جزئیات بالا شهرت دارند و تحت عنوان دوربین های دارای «فرمت متوسط» از آنها یاد می شود (که این یعنی فیلم های مورد استفاده توسط آنها در حدود سه تا چهار برابر بزرگ تر از فریم های استاندارد ۳۵ میلیمتری است) و این جزئیات را می توانید در تصاویر آپلود شده در فلیکر شاهد باشید.

apolo9

در این تصاویر دهانه های آتشفشانی سطح ماه گویی حیاتی دوباره یافته اند و حتی می توانید منافذ پوست فضانوردان را هم ببینید. گفتنی است در برخی از ماموریت های اخیر ناسا به ماه از فیلم های ۳۵ میلیمتری برای ثبت تصاویر استفاده شده است که برخی از آنها را هم می توانید در این آرشیو ببینید.

اما خبر جالب تر اینکه در آینده بر تعداد این عکس ها و تصاویر باز هم افزوده می شود. مجموعه موجود در فلیکر دربرگیرنده تصاویر ثبت شده از اغلب ماموریت هاست، با این حال از عکس های مربوط به ماموریت های ۷، ۸، ۹، ۱۰ یا ۱۳ آپولو در آن خبری نیست.

apolo7

برخی از این تصاویر البته قرار است که درآینده نه چندان دور به این مجموعه اضافه گردند اما برای اضافه شدن باقی آنها به زمان زیادی نیاز است. این پروژه همانطور که در ابتدا گفته شد با ۸۴۰۰ عکس آغاز می شود که برای شروع بسیار زیاد است .