مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

روزهایی که شهر کربلایی میشود

moharam

به هر نقطه از شهر که نگاه می‌کنی، یک نشانی به تو می‌دهند؛ راهی که به یک هیئت و حسینیه ختم می‌شود.

حالا همه شهر بوي امام‌حسين(ع) به‌خود گرفته است. دوباره زمزمه‌هاي عاشقي در همه كوي‌ها و برزن‌ها به راه مي‌افتد و همه را همراه خود مي‌سازد. اينجا انگار كربلايي ديگر مي‌خواهد شكل بگيرد. عاشقان و رهروان پاكباخته مولاي شهيدان، اين روز‌ها در تكاپو هستند تا رنگ و بوي شهر را جلايي ديگر بخشند. قرار است در روزهاي تاسوعا و عاشورا، تجمع‌هاي بزرگي اتفاق بيفتد و عاشوراييان زيادي در آنها حضور يابند. اگر شما هم مي‌خواهيد در تهران به اين سيل عظيم سياهپوش بپيونديد، خودتان را به محل‌هايي كه در اين گزارش معرفي شده برسانيد.

  • عزاداري كنار رهبر معظم انقلاب

مسلما تجمع‌هاي بزرگ مردم در روزهاي عاشورا و تاسوعا در هيئت‌هاي بزرگ تهران صورت خواهد گرفت. ما هم در اين صفحه محدود نمي‌توانستيم همه آنها را معرفي كنيم. اما به‌عنوان يك پيشنهاد، حضور در مجالس عزاي بيت رهبري را پيشنهاد مي‌كنيم كه هم برنامه پرباري دارد و هم هزاران نفر در آن حضور خواهند يافت. امسال هم همچون سال‌هاي گذشته مجلس عزاداري در حضور رهبر معظم انقلاب در حسينيه امام‌خميني(ره) برگزار مي‌شود. اين مراسم از همين امشب كه شب هشتم محرم است شروع شده و تا شب دوازدهم محرم ادامه خواهد يافت. شروع مراسم هم از نماز مغرب و عشا خواهد بود. براي ورود به اين حسينيه بايد به خيابان فلسطين جنوبي، تقاطع خيابان آذربايجان برويد. البته هر شب قبل از اذان مغرب حجت‌الاسلام فلاح‌زاده به بيان احكام شرعي خواهد پرداخت. سخنرانان اين مراسم باشكوه به‌ترتيب، حجج‌الاسلام صديقي، پناهيان، عالي، رفيعي و خاتمي خواهند بود. مداحان هم به‌ترتيب حاج منصور ارضي، ميثم مطيعي، محمود كريمي، محمد طاهري و سعيد حداديان هستند.

  • عزاداري در حرم‌هاي پرنور

يكي ديگر از گزينه‌هاي پيشنهادي براي شب‌ها و روزهاي پربركت تاسوعا و عاشورا، آن هم از جنس ديني‌اش، رفتن به امامزاده‌هاست. حسن رفتن به امامزاده‌ها، اين است كه در ميان مردمي قرار مي‌گيريد كه با انرژي‌هاي معنوي قدرتمندي به اين اماكن آمده‌اند و شما نيز مي‌توانيد از اين انرژي‌ها و حال و هواي خوش معنوي استفاده ببريد. رفتن به امامزاده، البته آداب و ترتيبي نمي‌خواهد. يعني حتما لازم نيست مثل هيئت‌ها و حسينيه‌ها، سر ساعت مشخصي به آنجا برويد. همين كه خودتان را به يكي از امامزاده‌ها برسانيد، باقي راه و كارها مشخص است. معمولا در بيشتر ساعت‌هاي عزاداري و جمعيت عزادار، برنامه‌هايي در اين زيارتگاه‌ها در حال اجراست. بزرگ‌ترين تجمع‌هاي عاشورايي مسلما در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزاده صالح(ع) صورت خواهد گرفت. برنامه‌ها هم بيشتر به خواندن زيارت عاشورا، وارث و ناحيه مقدسه اختصاص دارد. سينه‌زني هم با حضور هزاران نفر انجام خواهد شد.

  • همراه با شهداي كربلايي

يكي از مهم‌ترين تجمع‌هاي باشكوه روز عاشورا، در بهشت‌زهرا(س) و در كنار گلزار شهدا اتفاق خواهد افتاد؛ جايي كه حدود ۳۰ هزار شهيد گلگون‌كفن در آن آرميده‌اند. اين شهيدان روزگاري با نام حسين(ع) قدم در راهي نهادند كه قرن‌ها پيش سالارشان در آن طي‌طريق كرده بود. هر گوشه اين زمين را كه مي‌‌نگري چهره جواناني را مي‌بيني كه براي دفاع از آيين و دين جان بر كف نهادند و به راهي پررهرو رفتند. با شروع ماه محرم حال و هواي بهشت زهرا(س) هم عوض شده‌است. هر چه به روزهاي پاياني دهه اول نزديك‌تر مي‌شويم، حضور همراهان شهدا در اين مكان مقدس پررنگ‌تر به‌نظر مي‌رسد. برنامه‌هاي متنوعي هم با حضور خانواده‌هاي شهدا در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني در اين مكان تدارك ديده شده است. حضور هيئت‌هاي عزاداري در اين بخش از بهشت زهرا(س) از جمله برنامه‌هاي ثابت روزهاي تاسوعا و عاشورا خواهد بود. درضمن نمايشگاه بزرگي به نام نمايشگاه پوستر «شهداي كربلا» در مهديه شهداي بهشت‌زهرا(س) برپا شده است كه مي‌توانيد در روزهاي پيش‌رو بازديد‌كننده آن باشيد.

  • محل‌هاي قديمي تجمع‌ عزاداران

مكان‌هاي ديگري هم در پايتخت هستند كه در روزهاي تاسوعا و عاشورا، از قديم محل تجمع عزاداران و دسته‌هاي عزاداري بوده است. ميدان خراسان تهران يكي از اين محل‌هاست. ظهر روز عاشورا، تمام اين ميدان با حضور دسته‌هاي عزاداري مختلف پر مي‌شود و اهالي جنوب شهر هم براي عزاداري خود را به اين ميدان مي‌رسانند. محدوده بازار تهران را هم مي‌توان از قديمي‌ترين محل‌هاي تجمع هيئت‌هاي عزاداري دانست. بزرگداشت عاشورا و برپایی دسته‌های بزرگ عزاداری اصناف تهران مثل دسته صنف بزازها از برنامه‌های ثابت بازاریان از قدیم تاکنون بوده است. مراسم‌هاي اين نقطه از شهر مثل مراسم خيمه‌سوزان و عبور كاروان نمادين اسرا هر سال با شور و حرارت خاصي در روز عاشورا و با حضور جمعيت كثيري از مردم برگزار مي‌شود. بازار تهران و خيابان 15 خرداد و چهارراه گلوبندك در اين روز مملو از جمعيت خواهد شد

  • خياباني كه بوي عاشورا مي‌دهد

پياده‌راه ۱۷شهريور و ميدان امام‌حسين(ع) براي چهارمين سال پياپي ميزبان عاشقان حسيني خواهد بود. اين پياده‌راه كه واصل 2 ميدان فرهنگي شهر يعني ميدان امام‌حسين(ع) و ميدان شهداست در دهه‌هاي مختلف ماه‌هاي محرم و صفر ميزبان هيئت‌هاي مذهبي پايتخت است. امسال، ويژه‌برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي مختلفي در اين پياده‌راه معنوي شهر اجرا مي‌شود كه در روزهاي تاسوعا و عاشورا به اوج خود مي‌رسد. بسياري از دسته‌هاي معروف عزاداري پايتخت در روز عاشورا، راهي اين پياده‌راه مي‌شوند و شما هم در اين نقطه مي‌توانيد با آنها همراه شويد. مراسم عزاداري با حضور 10هزار دانش‌آموز با عنوان «احلي من العسل» همين 2 روز قبل براي بزرگداشت حضرت قاسم(ع) در اين ميدان برگزار شد. در اين پياده‌راه و ميدان فرصت براي حضور همه هيئت‌ها و جانمايي نماد عزاداري آنها درنظر گرفته شده است، علاوه بر اينكه نمايش آثار حجمي هنرمندان كشورمان در اين پياده‌راه آييني جلوه خاصي از تركيب هنر و مذهب را نشان مي‌دهد. برپايي متنوع پرچم‌هاي عزاداري با خط و نگارهاي اسليمي از ديگر جاذبه‌هاي معنوي پياده‌راه ۱۷ شهريور در اين روزهاست. در ضمن نماز باشكوه ظهر عاشورا هم امسال در ميدان امام‌حسين(ع) اقامه خواهد شد.

  • عاشوراييان در برج ميلاد

يكي از تجمع‌هاي عاشورايي هم با حضور عزاداران حسيني در برنامه‌هاي متنوع برج ميلاد تهران اتفاق افتاده و خواهد افتاد. برج ميلاد تهران در روزهاي نخست ماه محرم، ويژه برنامه‌هاي متنوعي را براي مهمان‌هايش تدارك ديده است. اين برنامه‌ها از ابتداي محرم آغاز شده و تا پايان ماه صفر ادامه خواهد يافت. بيشتر برنامه‌ها با رنگ و بوي فرهنگي و هنري تقديم مردم خواهد شد. اگر فرصت داريد، حتما سري به نماد شهر تهران بزنيد تا با آداب و سنت‌هاي متنوع عزاداري ايران‌زمين هم آشنا شويد. اگر همين امروز خودتان را به اين برج برسانيد قرار است پرچم حرم حضرت زينب(س) در آن به اهتزاز درآيد. اجراي نقالي عاشورايي، شعرخواني، مداحي، اجراي آيين سياهپوشي، برپايي خيمه‌هاي نقاشي قهوه‌خانه‌اي، ساخت پرچم و كتيبه، وسايل و ادوات تعزيه، توزيع نذري، اجراي تعزيه و نقالي از جمله ديگر برنامه‌هاي برج ميلاد است. همچنين از مردم دعوت شده تا اجراي آيين سوگ ملل اسلامي و نمايش عزاداري كشورهاي اسلامي هند، پاكستان، لبنان و عراق را در آنجا به تماشا بنشينند.

  • تعزيه‌خواني در پايتخت

مراسم تعزيه‌خواني با شروع ماه محرم در تهران رونق تازه‌اي يافته است. اين روز‌ها هنر نمايش با نشان‌دادن مصايب آل‌پيغمبر(ص) در جاي‌جاي اين شهر طرفداران بي‌شماري را به سوي خود جلب مي‌كند. اگر دوست داريد در تجمع‌هايي كه براي اين هنر آييني شكل مي‌گيرد حضور داشته باشيد، بد نيست بدانيد كه خبر رسيده خانه هنرمندان در پارك هنرمندان خيابان ايرانشهر در اين روز‌ها، ميزبان عاشقان اين هنر مذهبي است. بزرگ‌ترين برنامه اين مراسم هم قرار است در روزهاي تاسوعا و عاشورا برگزار شود. زمان برگزاري ساعت 17 هر روز است. يكي ديگر از پاتوق‌هاي مهم تعزيه در پايتخت تكيه تجريش و تكيه نياوران در منطقه شميران است. هر سال در روزهاي نهم و دهم محرم، خيلي‌ها خود را به اين مناطق شمالي پايتخت مي‌رسانند تا شاهد اين نمايش آييني باشند. امروز و فردا هم مي‌توانيد به مصلاي بزرگ امام‌خميني(ره) برويد و از ساعت 15 شاهد مراسم شبيه‌خواني گروه حضرت مسلم باشيد. اين مراسم فقط تا روز هشتم محرم خواهد بود.