مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

بیمارستان‌های بزرگ، پرستار را تربیت و بورسیه می‌کنند

parastar

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: طرح آموزش و بورسیه پرستاران در بیمارستان‌های بزرگ از بهمن امسال شروع می‌شود.

باقر لاريجاني افزود: در اين طرح بيمارستان‌هاي بزرگ كه صلاحيت آنها توسط وزارت بهداشت بررسي و تأييد مي‌شود، تحت نظر دانشكده‌هاي پرستاري و طبق قراردادي كه با دانشكده پرستاري دانشگاه خودشان منعقد مي‌كنند، دانشجوي پرستاري تربيت مي‌كنند.

طرح آموزش پرستار در بيمارستان‌ها ازجمله برنامه‌هايي است كه همزمان با فاز چهارم طرح تحول سلامت كه فاز تحول در آموزش علوم پزشكي است، در وزارت بهداشت اجرايي‌شده و البته واكنش‌هايي را نيز در پي داشته است. در جدي‌ترين واكنش سازمان نظام پرستاري با هرگونه اقدام مخاطره‌آميز درخصوص تربيت نيروي انساني تحت عنوان كمك پرستار يا تربيت نيروهاي رده‌هاي مختلف پرستاري توسط بيمارستان‌ها مخالفت كرده است. هفته گذشته رئيس‌كل سازمان نظام پرستاري در پيامي تأكيد كرده بود كه هرگونه افزايش يا كاهش كمي و كيفي غيرمنطقي در تربيت نيروي پرستاري مي‌تواند به‌طور مستقيم بر آينده اين رشته تحصيلي و نيز سلامت جامعه تأثير‌گذار باشد. در اجراي طرح آموزش پرستار قرار است امسال وزارت بهداشت يك امتحان خاص و مجزا برگزار كند، اما براي سال‌هاي آينده آزمون متمركزي از طرف مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت براي جذب اين دانشجويان پرستاري برگزار مي‌شود. نحوه پذيرش دانشجو در اين بيمارستان‌ها نيز شبيه شعب بين‌الملل دانشگاه‌هاي علوم پزشكي است كه ابتدا پس از برگزاري آزمون معادل 3برابر ظرفيت به بيمارستان معرفي مي‌شوند و بيمارستان به‌صورت متمركز با سنجش صلاحيت‌هاي عمومي از بين اين افراد، دانشجويان را انتخاب و پذيرش مي‌كند. كساني كه پذيرش مي‌شوند از ابتدا از طرف بيمارستان مقصد كه محل كار آينده آنها خواهد بود، بورسيه مي‌شوند. طرحشان را هم در همان بيمارستان مي‌گذرانند. در بيمارستان‌هاي خصوصي نيز قرار است اين كار با همكاري دانشگاه آزاد و دانشكده‌هاي پرستاري اين دانشگاه انجام شود، اين بيمارستان‌ها نيز پيشنهادشان را به شوراي گسترش آموزش پزشكي ارائه مي‌كنند و مانند روال قبل بعد از تأييد صلاحيت و با كمك استادان دانشگاه آزاد اين كار را انجام مي‌دهند.

بنا بر پيش‌بيني لاريجاني، در مرحله اول تعداد اين دانشجويان زياد نخواهد بود و حدود 10بيمارستان توان اين كار را دارند كه بايد براي تأمين هيأت علمي باليني پرستاري از ظرفيت آزاد هيأت علمي موجود، از افراد هيأت علمي‌هاي بازنشسته و همچنين پرستاران باتجربه مربي به‌عنوان استادان باليني استفاده كنند.

مدرك اين دانشجويان را نيز دانشكده‌هاي پرستاري صادر مي‌كنند و مدرك اين دانش‌آموختگان فقط در همان بيمارستان كه آنها را بورسيه كرده، معتبر است. شهريه دريافت مي‌شود، چون بايد قيمت تمام‌شده آموزش مشخص باشد، اما اين شهريه را مركزي كه دانشجو را بورسيه كرده و در آينده او را به‌كارگيري مي‌كند، پرداخت مي‌كند.

  • 200هزار پرستار كم داريم

لاريجاني: با كمبود شديد پرستار در كشور مواجه هستيم. محاسبات زيادي هم در مورد ميزان نياز كشور به پرستار انجام شده است. براساس آنها حداقل در كشور 150تا 200هزار پرستار كمبود داريم. اين كمبود وقتي مشهودتر مي‌شود كه مي‌بينيم بخش‌هاي بيمارستان‌هاي متعددي در حال تشكيل است و بيمارستان‌هاي زيادي در حال ساخت هستند. همين الان تعداد زيادي از بخش‌هاي بيمارستاني با تعداد معدودي پرستار كار مي‌كنند. اين وضعيت آنها را خسته مي‌كند و مراجعه‌كنندگان تصور مي‌كنند كه خدمات مناسبي نمي‌گيرند.

  • پرستاران نگران از رقبا

آدابي رئيس‌كل سازمان نظام پرستاري: مسئولان هرگونه تصميم‌گيري درخصوص تربيت نيروي انساني پرستاري هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي را طي مشورت با شوراي‌عالي نظام پرستاري كشور اتخاذ كنند.
تعيين ظرفيت پذيرش دانشكده‌هاي پرستاري مي‌بايست براساس طرح آمايش نيروي انساني و متناسب با خروجي دانشكده‌هاي پرستاري و ميزان جذب و به‌كارگيري دانش‌آموختگان اين رشته تحصيلي و متناسب با نيازهاي بومي و منطقه‌اي باشد.

  • پرستاري تخصصي مي‌شود

اقدام ديگري كه در اين طرح انجام مي‌شود، تربيت پرستاران حرفه‌اي و مهارتي است، مثلاً پرستاري كه به‌صورت تخصصي در حوزه ديابت، آندوسكوپي، قلب يا سوختگي فعاليت كند. آموزش مهارتي شامل دوره‌هاي كوتاه‌مدتي است. بر همين اساس پرستاران در حوزه تخصصي خاص آموزش مي‌بينند و در آن حوزه مهارت پيدا مي‌كنند. براي اين كار انجمن‌هاي تخصصي پرستاري متناسب با رشته‌هاي تخصصي ايجاد مي‌شوند و ارائه اين نوع آموزش‌هاي مهارتي را به‌عهده مي‌گيرند.

  • منصفانه اطلاع‌رساني كنيد

وزير بهداشت: هر كس بخواهد در هر رشته آكادميك علوم پزشكي وارد شود حتما از طريق كنكور و آزمون‌هاي سازمان سنجش وارد خواهد شد و در اين موارد به هيچ وجه كوتاه نمي‌آييم. كساني كه در مورد آموزش و تربيت پرستار در بيمارستان‌ها صحبت مي‌كنند، بهتر است منصفانه اطلاع‌رساني كنند. يكي از مشكلات اصلي نظام سلامت، كمبود پرستار، كاردان و كارشناس اتاق عمل است و در اين زمينه بايد آموزش و تربيت نيرو را گسترش دهيم.