مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

بزرگ‌ترین دره جهان زیر یخ‌های قطب جنوب پنهان می‌شود!

edgg

ممکن است یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های دنیا زیر توده‌های برف و یخ قطب جنوب پنهان شود. پردازش داده‌های ماهواره‌ای نشان از این واقعیت دارد که بزرگترین دره جهان می‌تواند زیر قاره یخ زده جنوبگان کاملا مدفون شود. این دره باریک و پرپیچ و خم، بیش از ۸۰۴ کیلومتر درازا و بیش از ۸۰۰ متر ژرفا دارد، در حالی که این مقادیر برای Grand Canyon، به ترتیب ۴۰۲ و ۱۶۰۰ متر است. دانشمندان اعتقاد دارند که این دره قدمت زیادی دارد و حتی می‌تواند مربوط به میلیون‌ها سال پیش از پیدایش یخ‌های قطب جنوب باشد!
دکتر Stewart Jamieson سرپرست گروه پژوهشگران رشته جغرافیای دانشگاه Durham می‌گوید:
تجزیه و تحلیل اولیه ما نشان می‌دهد که یک دره بزرگ و باریک عمیق و احتمالا یک دریاچه، واقع در سرزمین “پرنس الیزابت” زیر یخ خواهند رفت و عجیب است که این تغییرات مهم، در طول مدتی طولانی تشخیص داده نشده‌اند!
شما چطور پی بردید این دره زیر یخ پنهان خواهد شد؟ پژوهشگران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، که البته یخ و شرایط جغرافیایی خطاهایی در آنها ایجاد کرده بود، و تکنولوژی radio-echo که به وسیله پالس‌های صدا کناره‌های مخفی کوه‌‌های یخی را تشخیص می‌دهد به این نتیجه رسیدند. گام بعدی این است که نقشه این دره بزرگ با دقت بیشتری تهیه شود و یک نقشه برداری هوایی هم با تکنولوژی صوتی رادیو اکو در حال انجام است که انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی به پایان برسد.