مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

بررسی تاثیر کابل کشی کیس در خنک سازی آن

barresie takhasosi1

در این قسمت به بررسی تاثیر کابل کشی کیس در خنک سازی آن میپردازیم.کیس کامپیوتر به دلیل ساختار بسته خود باید به سیستم خنک کننده مناسبی مجهز باشد و در صورتی که استفاده شما از کامپیوتر شخصی بسیار زیاد بوده و در برخی موارد به هیچ وجه PC را خاموش نمی کنید، بهتر است روی سیستم خنک کننده توجه بیشتری داشته باشید. اما همه چیز به سیستم خنک کننده کیس و سایر قطعات خلاصه نمی شود و در هر صورت جریان هوا درون کیس حبس می گردد تا از طریق فن ها به خارج منتقل گردد. همانطور که اطلاع دارید فن ها با توجه به قدرت و شدت باددهی خود می توانند هوا را از فاصله بسیار کمی به سمت خود جذب و در نهایت به سمت دیگر پرتاب کنند و در صورتی که مانعی در این بین وجود داشته باشد، به شکل غیر طبیعی دمای کیس و قطعات داخل آن افزایش می یابد.

barresie-takhasosi4

سیستم مدیریت کابل کشی چند سالی است که در کیس و پاور مورد توجه شرکت های تولید کننده قرار گرفته و کاربران نیمه حرفه ای و حرفه ای نیز به این موضوع واکنش مناسبی نشان دادند. هم اکنون پاور و کیس های متعددی در بازار وجود دارد که قابلیت مدیریت کابل کشی را به کاربران ارائه می دهند و این محصولات در سطح قیمت متفاوتی (از ارزان تا گران قیمت) در دسترس هستند. هر چند نباید انتظار داشته باشید یک کیس یا پاور 100 هزار تومانی چنین قابلیتی را در اختیار شما قرار دهند، چون ارزان ترین کیس و پاور استاندارد با چنین قیمتی وارد بازار می شوند و باید مدیریت کابل کشی را در محصولات گران تر جست و جو کنید. در این بخش ابتدا شما را برخی از اصطلاحات و نکات مهم آشنا خواهیم ساخت و در نهایت راهکار لازم را ارائه می دهیم.barresie-takhasosi3

  • مدیریت کابل کشی در پاور: پاور های حرفه ای که به تعداد زیادی کابل و کانکتور مجهزند، در روزگار نه چندان دور بدون سیستم مدیریت کابل کشی، تمامی کابل ها و کانکتور ها را با خود به یدک می کشیدند، این در حالی بود که کاربران به طور معمول به تمامی آنها نیاز نداشتند. در این شرایط بسیاری از کانکتور ها بدون استفاده درون کیس قرار می گرفتند و به دلیل اسمبل پاور در قسمت بالای کیس، تمامی آنها درون کیس آویزان می ماندند. پس از ارائه قابلیت مدیریت کابل کشی یم توانستید تنها کانکتور های مورد نیاز خود را به پاور متصل کرده و از شلوغی درون کیس جلوگیری به عمل آورید. در نتیجه خلوت شدن محیط داخلی کیس، سیستم خنک کننده شامل چند عدد فن در قسمت های مختلف کیس می توانستند به صورت بهینه عمل کرده و دمای کیس و قطعات در سطح استاندارد و مناسب باقی نگاه دارند.
  • barresie-takhasosi2

سمبل معکوس: در سال های نه چندان دور محفظه نصب پاور در تمامی کیس های آماتور و حرفه ای در قسمت بالا وجود داشت که به این شکل پاور در بالا و مادربرد در پایین کیس نصب می گردید. به این شکل تمامی کانکتور ها و کابل ها درون محیط کیس آویزان می ماندند و در صورتی که قصد پنهان کردن آنها در بخش های مختلف کیس داشتید، ممکن بود به دلیل کوتاه بودن کابل ها به بخش مورد نیاز نرسیده و به ناچار باید قید نیمچه مدیریت کابل را می زدید. از سوی دیگر حرارت به سمت بالای کیس کوچ کرده و پاور تنها مسیر خروجی هوای گرم شناخته می شد و به دلیل کارکرد پاور در دمای آنرمال، کارایی و طول عمر آن به شدت کاهش می یافت. در صورت خرابی پاور و عدم تامین صحیح جریان و لتاژ مورد نیاز قطعات، آسیب به آنها نیز سرایت کرده و وضعیت اسفناکی برایتان به وجود می آمد. مورد بعدی به نصب واترکولر اختصاص دارد که در کیس های قدیمی به دلیل نصب پاور در قسمت بالای کیس، محل مناسبی برای نصب واترکولر به خصوص نمونه های 240 میلی متری وجود نداشت. با روی کار آمدن اسمبل معکوس و انتقال پاور به سمت پایین کیس، مشکل برای نصب واترکولر به شکل مناسبی برطرف گردید، هر چند هنوز برخی از مادربرد ها به دلیل دارا بودن هیت سیتنک بزرگ و بلند در بخش مدار تغذیه، نصب واترکولر را مشکل ساز یا غیر ممکن می سازند. برخی از کاربران نیز از واترکولر برای خنک سازی کارت گرافیک و پردازنده به صورت توامان استفاده می نمودند و نصب پاور در قسمت بالای کیس، فضای مناسب برای نصب تنها یک رادیاتور را فراهم می آورد، اما با به کار گیری اسمبل معکوس می توانید از دو رادیاتور به صورت همزمان در بیشتر کیس ها و در برخی نمونه های حرفه ای تر از تعداد بیشتری رادیاتور در ابعاد مختلف (120/240/36/480 میلی متر) بهره مند گردید.