بررسی, دانشنامه, راهنمای خرید

اس اس دی های لكسار

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

لکسار برند خوشنامی در دنیای حافظه‌ها محسوب می‌شود .اين شركت فعالیت خود را آغاز کرده و پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، مایکرون برند لکسار را به یک شرکت چینی فعال در تولید حافظه به‌نام Longsys واگذار کرد تا بار دیگر شاهد حضور لکسار در بازار باشیم. سبد محصولات اس اس دی های لكسار با ارائه‌ی انواع حافظه‌های NVMe و SATA کامل شد اما اینبار لکسار با شعار کیفیت و قیمت وارد رقابت شده است. شاید لکسار نام پرآوازه‌ای در بخش حافظه‌های کارتی و فلش مموری‌ها داشته باشد اما موفقیت در بازار رقابتی و روبه‌رشد SSD با رهبران قدرتمندش کار دشواری خواهد بود.

اس اس دی های لکسار

LEXAR SSD

حافظه‌های SSD از نوع SATA را می‌توان علاوه بر کامپیوترهای شخصی در اکثر لپ ‌تاپ ها (به جز اولترابوک‌هایی که تنها از حافظه‌های M.2 پشتیبانی می‌کنند) به کار گرفت و از این نظر می‌توان آن‌ها را پر استفاده‌ترین SSD‌های بازار دانست. با درنظرگرفتن فاکتور قیمت SSD‌های SATA جایی بین هارددیسک‌ها و SSD‌های NVMe قرار می‌گیرند؛ این حافظه‌ها با سرعت‌های نوشتن و خواندن حدودی ۵۰۰ مگابایت در ثانیه عملکردی تقریبا دو برابر سریع‌تر از هارددیسک‌ها دارند. براي شروع بد نيست ادامه با حافظه اس اس دي آشنا شويم.

حافظه اس اس دی چیست؟

اگر بخواهیم از پایه شروع کنیم، یک حافظه حالت جامد یا اس اس دی (SSD) یک تخته مدار و تعدادی تراشه حافظه است که روی آن سوار شده‌اند. در کنار آن‌ها، یک رابط In/Out نیز وجود دارد که یا از نوع SATA یا PCLe بوده و با دریافت نیروی لازم، اطلاعات را انتقال می‌دهد.

برخلاف انواع هارد دیسک در اس اس دی خبری از اجزای متحرک مثل بازوی حامل هد خواندن/نوشتن، یا  صفحه مغناطیسی چرخنده نیست و در واقع هیچ قطعه‌ای در آن حرکت نمی‌کند. اکثر انواع SSD به جای این قطعات، از تراشه‌های فلش‌مموری NAND استفاده می‌کنند که از لحاظ فیزیکی ثابت بوده و می‌تواند چندین سال عمر کند.

دلیل استفاده از اس اس دی (SSD) چیست ؟

چندین دلیل برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • لپتاپ‌ها در جابجایی و مخصوصا در سفر ممکن است در معرض ضربه قرار بگیرند. داشتن حافظه‌ای که در برابر این ضربات مقاوم باشد، یک امتیاز بزرگ به حساب می‌آید. HDDها به خاطر داشتن قطعات متحرک، در هر یک از این ضربات ممکن است دچار آسیب جدی شوند؛ مخصوصا اگر در لحظه ضربه، در حال کار باشند. اما SSDها به خاطر ثابت بودن قطعات، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کمتری در این موارد دارند.
  • قابل حمل بودن بزرگ‌ترین شاخصه لپتاپ‌ها است. SSD نسبت به HDD سبک‌تر و کوچک‌تر است و این امر به کاهش ابعاد و وزن لپتاپ کمک می‌کند تا بقیه قطعات بتوانند راحتت‌تر در بدنه لپتاپ قرار بگیرند. از سوی دیگر، اس اس دی (SSD) انرژی کمتری نسبت به HDD مصرف می‌کند و این امر به افزایش عمر باتری آن هم کمک می‌کند.
  • اکثر افرادی که از ویندوز استفاده می‌کنند، می‌دانند بوت شدن دستگاه با HDD می‌تواند چقدر طولانی شود. پس از کوچ از HDD به SSD، سرعت اجرای نرم‌افزارها ممکن است با تغییر محسوسی روبرو نشود. برای مثال، ممکن است 4 ثانیه‌ای که برای بالا آمدن Word منتظر می‌ماندید، حالا به 2 ثانیه کاهش پیدا کرده باشد؛ اما بوت شدن دستگاه بسیار سریع‌تر از آن می‌شود که فرصت کنید به جایی جز مانیتور خیره شوید.
  • مهم‌تر از تمام این مزایا، میزان خطای بسیار پایین‌تر اس اس دی (SSD) نسبت به HDD است. اگر قصد دارید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، استفاده از یک SSD برای این کار به هیچ عنوان ایده بدی نیست.

انتخاب رابط کاربری مناسب

در زمینه رابط in/out که اس اس دی شما را به مادربرد متصل می‌کند، گزینه‌های محدودی در اختیارتان قرار دارد.

  • SATA: فناوری Serial ATA حوالی سال 2009 معرفی شد و هنوز هم در بسیاری از اس اس دی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت خواندن و نوشتن در این نوع اتصال به حدود 600 مگابایت در ثانیه است. این نوع اتصال در ابتدا برای HDDها طراحی شده بود؛ اما جای خود را تا حدی در میان SSDها هم باز کرد.
  • PCLe: پس از اتصال SATA، نوبت به PCLe رسید. در این نوع اتصال، درایو مستقیما به مادربورد متصل می‌شود و به همین دلیل سرعت آن بسیار بیشتر است. با این حال، قیمت درایوهایی که از این نوع اتصال استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از SATA است. سرعت خواندن و نوشتن در این نوع اتصال به 1 گیگابایت در ثانیه نیز می‌رسد.
  • M.2: اس اس دی های مبتنی بر اتصال M.2 بیشتر در لپتاپ‌ها و رایانه‌های All-in-One مورد استفاده قرار می‌گیرند. این SSDها از نظر ابعاد نسبت به سایر نمونه‌های قبلی کوچک‌ترند؛ اما همان ظرفیت را ارائه می‌دهند. این نوع SSD هم می‌تواند دارای اتصال SATA باشد و هم با اتصال PCLe عرضه شده است.
  • NVMe: فناوری NVMe یک فناوری جدید است که مخصوصا برای SSDها و برای رفع مشکلاتی که اتصالات SATA داشتند طراحی شده بود. این نوع اتصال درخواست‌های ارسالی به SSD را در بالاترین حد ممکن نگه می‌دارد و در عین حال، می‌تواند در خواست چندین هسته پردازشی را همزمان دریافت کند.

حال كه با اس اس دی ها به صورت كلی آشنا شديم باز به سراغ اس اس دی های لكسار رفته و به بررسی آنها ميپردازيم.

انواع اس اس دی های لكسار

محصولات اس اس دی های لکسار به انواع حافظه‌های NVMe و SATA و M.2  تقسيم ميشوند.اگر بخواهيم انواع اس اس دی هاي لكسار را بررسي كنيم بايد به فهرست زير توجه كنيم

  • Lexar Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

  • Lexar NM620 M.2 2280 NVMe SSD

  • Lexar NM610 M.2 2280 NVMe SSD

  • Lexar NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

  • Lexar NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

  • Lexar NS100 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

  • Lexar NQ100 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

  • Lexar SL200 Portable SSD

  • Lexar Professional SL100 Pro Portable SSD

  • Lexar SL100 Portable SSD

براي بررسي كامل تر چند مدل اس اس دی های لكسار را مورد مطالعه قرار ميدهيم

Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

Capture 2 اس اس دی های لكسار

Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

 

با بارگذاری سریعتر و سرعت انتقال ، از عملکرد رایانه خود بیشترین بهره را ببرید . SSD Lexar NM700 M.2 2280 PCIe Gen3x4 NVMe شما را با سرعت حداکثر 3500 مگابایت بر ثانیه خواندن و 2000 مگابایت در ثانیه نوشتن در صندلی راننده قرار می دهد .
Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

 

با ارتقا لکسار NM700 فراتر از سرعت SATA SSD حرکت کنید و سرعت SSD  مبتنی بر SATA را 6.5 برابر کنید . با PCIe Gen3x4 NVMe و سرعت 3500 مگابایت بر ثانیه و نوشتن 2000 مگابایت در ثانیه ، عملکرد بهتری را از بوت شدن تا خاموش شدن تجربه خواهید کرد که بدون کاهش سرعت مداوم ، حداکثر کارایی را به شما می دهد. NM700 با فلاش 3D NAND در داخل ساخته شده است.
با سرعت خواندن متوالی تا 3500 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی تا 2000 مگابایت در ثانیه ، از عملکرد سریع و سریع برای رایانه خود لذت خواهید برد. این در مقایسه با SATA SSD  سریعتر راه اندازی ، انتقال داده و زمان بارگذاری برنامه است .
فناوری تصحیح کد خطای بررسی میزان برابری کم تراکم (LDPC) با رفع خطاهای داده قبل از اینکه فرصتی برای کاهش سرعت شما داشته باشند ، انتقال داده را بیش از هر زمان دیگری مطمئن می کند.
بر خلاف هارد دیسک های سنتی ، SSD حرفه ای NM700 فاقد قطعات متحرک است ، بنابراین احتمال خرابی آن کمتر است. علاوه بر این ، همچنین در برابر ضربه و لرزش 2 مقاوم است و آن را به یک SSD قوی و قابل اعتماد تبدیل می کند.
Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

Lexar® Professional NM700 M.2 2280 NVMe SSD

 

کاهش مصرف برق و عملکرد خنک کننده باعث می شود که عمر باتری بیشتر از یک هارددیسک سنتی باشد.
تمام طراحی های محصولات Lexar در آزمایشگاه های کیفیت Lexar ، امکاناتی با بیش از 1100 دستگاه دیجیتال ، برای اطمینان از عملکرد ، کیفیت ، سازگاری و قابلیت اطمینان ، تحت آزمایشات گسترده ای قرار گرفته اند.

امکانات

 

  • رابط پرسرعت PCIe Gen3x4: 3500 مگابایت در ثانیه خوانده می شود و 2000 مگابایت در ثانیه نوشتن NVMe 1.3
  • فاکتور شکل M.2 2280
  • 6.5 برابر سرعت SSD  مبتنی بر SATA دریافت کنید
  • ایده آل برای کاربران برق
  • 3D NAND
  • ویژگی ها LDPC (بررسی برابری با تراکم کم)
  • مقاوم در برابر ضربه و لرزش بدون قطعات متحرک
  • پنج سال ضمانت محدود

 

Lexar® NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

 

با SSD Lexar ® NM100 M.2 2280 SATA 6Gb / s عملکرد سیستم موجود خود را بهبود ببخشید . این به روز رسانی آسان به شما می دهد سریعتر بوت-یو پی اس، بار بار نرم افزار، و انتقال داده ها تبدیل رایانه قدیمی خود را از دایناسور به دینامو با سرعت خواندن تا 550MB / s را . همچنین خنک تر ، ساکت تر است و از باتری کمتری نسبت به درایو دیسک سخت سنتی استفاده می کند.
با NM100 SSD می توانید با به روزرسانی لپ تاپ یا کامپیوتر خود در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.
NM100 SSD دليل خلاص شدن از شر اضطراب عملکرد کامپیوتر شما از داشتن یک هارد دیسک های سنتی قدیمی و ميشود
برخلاف درایوهای دیسک سخت سنتی ، NM100 SSD فاقد قطعات متحرک است ، بنابراین دوام بیشتری دارد و احتمال خرابی آن کمتر است و مقاوم در برابر لرزش و شما یکی SSD قوی و قابل اعتماد با خیال راحت ذخیره و رندر خود را در اندازه بزرگ داده ها، عکس ها، و 4K فیلم ميكنيد .
تمام طراحی های محصولات Lexar در آزمایشگاه های کیفیت Lexar ، امکاناتی با بیش از 1100 دستگاه دیجیتال ، برای اطمینان از عملکرد ، کیفیت ، سازگاری و قابلیت اطمینان ، تحت آزمایشات گسترده ای قرار گرفته اند.
Lexar® NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NM100 M.2 2280 SATA III (6Gb/s) SSD

امکانات

  • لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود را برای راه اندازی سریعتر ، انتقال داده و بارگذاری برنامه با سرعت خواندن تا 550 مگابایت در ثانیه ، ارتقا دهید
  • عملکرد سریعتر و قابل اطمینان تر از هارد دیسک های سنتی
  • مقاوم در برابر ضربه و لرزش بدون قطعات متحرک
  • سه سال ضمانت محدود

 

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

 

چه کسی می گوید شما هرگز فرصتی دیگر برای ایجاد اولین برداشت پیدا نمی کنید؟ با به روزرسانی از NS200 ، رایانه قدیمی شما نسبت به اولین بار خرید آن پاسخگو خواهد بود. عملکرد بهبود یافته به شما امکان می دهد بدون کم کردن سرعت ، روز خود را به سرعت طی کنید.

با سرعت خواندن متوالی تا 550 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی تا 510 مگابایت بر ثانیه ، برای عملکرد خرد کردن یا بازی روزانه خود از عملکرد بهتری برخوردار خواهید شد. که سریعتر بوت-یو پی اس، انتقال داده و بار بار برنامه نسبت به هارد دیسک (HDD) انجام ميشود .

برخلاف درایوهای دیسک سخت سنتی ، NS200 فاقد قطعات متحرک است بنابراین احتمال خرابی آن کمتر است. علاوه بر این ، همچنین در برابر ضربه و لرزش مقاوم است و آن را به یک SSD قوی و قابل اعتماد تبدیل می کند.

 

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

Lexar® NS200 2.5” SATA III (6Gb/s) SSD

امکانات

  • لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود را برای آن ارتقا دهید؟ راه اندازی سریعتر ، انتقال داده و بارگذاری برنامه ها
  • سرعت خواندن متوالی چشمگیر تا 550 مگابایت در ثانیه؟ و سرعت نوشتن تا 510 مگابایت در ثانیه
  • مقاوم در برابر ضربه و لرزش بدون قطعات متحرک
  • سه سال ضمانت محدود

 

انواع اس اس دی m.2 اکسار lexar

M.2 SSD یک نوع حافظه حالت جامد یا Solid State Drive است که مطابق با مشخصات تعیین‌شده‌ی مربوط به صنعت کامپیوتر طراحی شده و در واقع یک فرم فکتور کوچک است از نوع کارت‌های ذخیره‌سازی که در داخل دستگاه نصب می‌شوند.

انواع حافظه حالت جامد M2 به منظور فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی داده‌ها با کارایی بالا در دستگاه‌های باریک و با قدرت محدود طراحی شده‌اند؛ مانند کامپیوترهای Ultra-book و تبلت ها. به‌طورکلی M.2 SSD کوچک‌تر از اس‌اس‌دی های mSATA هستند و در اصل برای اینکه جایگزین آن‌ها شوند، طراحی شده‌اند.

مشخصات فرم فکتور M2 توسط کنسرسیوم PCI-SIG تعریف شده است؛ این کنسرسیوم از فروشندگان صنایع تکنولوژی و ارگان بین‌المللی Serial ATA تشکیل شده است. مشخصات M.2 از مواردی مانند (Wi-Fi، Universal Serial Bus (USB)، PCI Express (PCIe و (Serial ATA (SATA پشتیبانی می‌کند.

 

M.2 SSD در مقایسه با mSATA

M2 SSD معمولاً به عنوان جایگزینی برای mSATA شناخته می‌شود اما اس‌اس‌دی های mSATA همچنان موجود هستند و احتمالاً برای مدت‌زمانی طولانی نیز در لپ‌تاپ‌هایی که از آن فرم فکتور پشتیبانی می‌کنند، باقی می‌مانند. ازآنجاکه کارت‌های یاد شده و mSATA فرم فکتورهای مختلفی هستند و دارای کانکتورهای مختلفی نیز هستند، نمی‌توان آن‌ها را در یک دستگاه واحد استفاده کرد.

  • اس‌اس‌دی های M.2 نسبت به اغلب کارت‌های mSATA سریع‌تر هستند و اطلاعات بیشتری را ذخیره می‌کنند.
  • اس‌اس‌دی های M.2  از رابط‌های PCIe 3.0، SATA 3.0 و USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که mSATA تنها از SATA پشتیبانی می‌کند.
  • اس‌اس‌دی هایM2 SATA دارای عملکردی مشابه با کارت‌های mSATA هستند اما کارت‌های M2 PCIe سریع‌ترند.
  • اس‌اس‌دی های SATA دارای حداکثر سرعت 600 مگابایت در ثانیه هستند، درحالی‌که کارت‌های PCIe می‌توانند به سرعت 4 گیگابایت در ثانیه ( به ازای هر Lane)  نیز برسند.
  • PCIe این امکان را فراهم می‌کند تا کارت‌های M2 از پروتکل حافظه‌ی غیر فرار یا NVMe که میزان عملکرد بالاتری را نسبت به سایر انواع رابط‌ها – به علت کاهش زمان تأخیر، افزایش IOPS و مصرف انرژی پایین‌تر – دارد، استفاده کند.
  • کانکتورهای M.2 از چهار خط پهنای باند PCIe، یا یک خط SATA یا USB پشتیبانی می‌کنند.

راهنماي خريد اس اس دی های لكسار

اگر نکات مهم برای خرید هارد SSD را رعایت کنید، متوجه خواهید شد که انتخاب و خرید اینگونه حافظه ها خیلی هم سخت نیست و تنها کافی است با دانش و اطلاعات صحیح برای خرید اقدام کنید و به گفته های فروشندگان بی توجه باشید و با علم به اینکه هر یک از این حافظه ها چه کاربردی دارند و شما چه انتظاری از این حافظه ها دارید، خرید کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که تمام دیسک‌های سخت جامد خصوصیت مهمی به نام سرعت بالای دسترسی دارند. به همین جهت می توانند بروزرسانی خوبی برای دستگاه شما انجام دهند. در ادامه نکات مهم برای خرید هارد SSD را توضیح می دهیم؛

  1. توجه به سرعت بیشینه‌ بالا (Maximum Speed)

در دیسک‌های SSD بیشینه‌ سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب در حدود 400 و 300 مگابایت بر ثانیه است. هرچند ممکن است این اعداد دقیقاً درست نباشند، گرچه تفاوت زیادی نیز ندارند. با این حال این نکته اولین نکته از نکات مهم برای خرید هارد SSD است که باید به آن توجه کنید

  1. توجه به سرعت‌های حقیقی بالا

هرچند این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان SSDها اعداد واقعی مربوط به سرعت خواندن / نوشتن هارد های اس اس دی را اعلام نکنند، با این حال واقعیت این است که در این دست دیسک‌ها سرعت بالا تضمین شده است. برای اطلاع از سرعت های حقیقی هارد ها، باید از وبسایت های معتبر کمک بگیرید.

  1. توجه به سلول‌های چندگانه‌ ذخیره اطلاعات NAND

حافظه های SSD دو نوع دیسک سخت دارند؛ یکی دیسک‌هایی که سلول‌های ذخیره‌ اطلاعات چندلایه (MLC) دارند و دیگری سلول‌های تک‌لایه (SLC). تمایز اصلی بین این دو نوع دیسک سخت این است که در نمونه‌ چندلایه، در هر سلول حافظه می‌توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد. با وجود مزیت سلول‌های حافظه چندلایه، باید به میزان خطای بیشتر آنها نیز توجه کرد. لذا توصیه می کنیم محصولی بخرید که مجهز به سامانه‌ عیب‌یابی و رفع (ECC) باشد.

  1. پشتیبانی از اتصالات ساتا 3 (SATA III)

یکی دیگر از نکات مهم برای خرید هارد SSD پشتیبانی کردن از اتصالات ساتا 3 (SATA III) است، زیرا همه SSD ها مجهز به جدیدترین سامانه‌ اتصالی ساتا 3 نیستند. نرخ تبادل اطلاعات در انواع اتصال ساتا 1، 2 و 3 به ترتیب برابر با 1.5، 3.0 و 6 گیگابیت بر ثانیه است. برای اطمینان از اینکه SSD از حداکثر پهنای باند ممکن بهره می‌برد، باید این دستگاه از ساتا 3 بهره‌مند باشد. با این حال اگر SSDانتخابی شما اینگونه نیست، می توان از آن چشم پوشی کرد، زیرا اتصالات ساتا 2 یا حتی 1 نیز می‌تواند نیازمندی‌های عموم کاربران را به خوبی برطرف کند.

  1. قابلیت عیب‌یابی و رفع (ECC)

قابلیت عیب‌یابی و رفع (ECC) یکی دیگر از نکات مهم برای خرید هارد SSD است. این قابلیت یکی از کلیدی‌ترین خصوصیاتی است که باید به آن توجه کنیم. به کمک این قابلیت هارد SSD می تواند ایرادات عمومی را تشخیص دهد و رفع کند. SSD هایی که قابلیت عیب‌یابی و رفع دارند قابل اتکا تر از دیگر نمونه‌ها هستند.

  1. اطمینان‌پذیری

منظور از اطمینان‌پذیری این است که به دنبال محصولاتی باشید که شرکت‌های باسابقه در این حوزه تولید و عرضه می کنند. پیشنهاد ما این است که از کمپانی‌های تازه‌کار در این حوزه خرید نکنید، زیرا فناوری ساخت SSDها  بسیار تازه است و تجربه در آن نقش بسیاری دارد. به علاوه می توانید با مراجعه به سایت‌های اینترنتی و مشاهده‌ رتبه‌بندی‌هایی که منتقدین و دیگر کاربران به محصولات داده‌اند، یک انتخاب بهینه داشته باشید. عموماً دیسک‌هایی که حائز 3.5 ستاره و بیشتر از 5 امتیاز شده‌اند یک SSD قابل اطمینان هستند. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که ممکن است حتی کمپانی‌های صاحب نام و معتبر نیز SSD های قابل اطمینان با رتبه‌ای کمتر از 3.5 ستاره تولید کند، که باید از خرید آنها پرهیز کرد.

Lexar® NM620 M.2 2280 NVMe SSD

Lexar® NM620 M.2 2280 NVMe SSD

قيمت اس اس دی های لكسار

در بازار ايران اس اس دی هایی با برند هاي مختلف موجود است ازجمله اس اس دی های اكسار. اين شركت سعي براين داشته كه با ارايه رنج قيمت هاي مختلف خواسته تمامي كاربران را فراهم كند.

ليست قيمت اس اس دی های لكسار

اگر قصد خرید حافظه اس اس دی لکسار را دارید می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی سبزسنتر اقدام به ثبت سفارش نمایید. با مراجعه به لينك قيد شده ميوانيد به مقايسه مشخصات و قيمت هاي اس اس دی های لكسار بپردازيد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.