مینی کامپیوتر زیرو کلاینت مینی PC تین کلاینت, دانشنامه, راهنمای خرید, معرفی مینی پی سی Mini PC, کامپیوتر کوچک

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

در این مقاله به تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک میپردازیم اما قبل از آن باید بدانیم که تین کلاینت چیست و مزایای آن را بدانیم سپس کامپیوتر کوچک را بشناسیم و مزایای آن را بدانیم و در نهایت تفاوت های بین این دو را شرح دهیم.

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

The difference between a thin client and a mini pc

وقتی در مورد استفاده از کامپیوتر در محیط‌های تجاری بزرگ صحبت می‌شود، فاکتورهای زیادی برای تصمیم‌گیری وجود دارند. با افزایش تمایل شرکت‌ها به استفاده از راهکارهای مبتنی بر شبکه، استفاده از سیستم‌های مناسب این راهکارها نیز رو به رشد است. در این مطلب به تین کلاینت، زیرو کلاینت و مینی پی‌سی‌ها که به عنوان کلاینت در چنین محیط‌هایی استفاده می‌شوند می‌پردازیم.

شاید تا چند سال پیش، بخش اعظم بحث‌ها در مورد تهیه‌ی کامپیوترهای کاربران این محیط‌ها، مربوط به قیمت و قدرت این دستگاه‌ها می‌شد، اما پیشرفت‌های جدید در طراحی سیستم‌های کامپیوتری و راهکارهای مبتنی بر شبکه‌ی کارامد، مواردی مثل اندازه‌ی فیزیکی، میزان مصرف برق، امنیت و فاکتورهای دیگری را نیز حائز اهمیت بیشتری کرده است. بر همین اساس، معماری‌های جدید کلاینت/سروری مثل زیرساخت دسکتاپ مجازی یا VDI شکل گرفته‌اند که اصطلاحات دیگری مثل دسکتاپ به عنوان یک سرویس (DaaS) و پروتکل پی‌سی از طریق آی‌پی  (PCoIP) را به وجود آورده‌اند.

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

The difference between a thin client and a mini pc

پیاده‌سازی سازوکارهایی مثل VDI به روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد اما به طور کلی در آن‌ها، یک یا چند سرور بار پردازشی ساختار را به دوش می‌کشند و سیستم‌های شخصیِ در اختیارِ کاربران، بیشتر به عنوان یک ترمینال جهت دریافت ورودی و نمایش خروجی به کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان طور که از عنوان مطلب مشخص است، در این مقاله در مورد سرویس‌دهنده‌ها صحبتی نخواهیم داشت و تنها به کلاینت‌های این محیط می‌پردازیم. در این سیستم‌ها با کلاینت‌های بزرگ با عنوان Thick Client یا Fat Client، کلاینت‌های کوچک یا باریک موسوم به Thin Client و کلاینت‌های خیلی باریک به نام Zero Client یا Ultra Thin Client روبرو هستیم.

 

فَت کلاینت یا تیک کلاینت

تیک کلاینت‌ها در واقع سیستم‌هایی مخصوص اکوسیستم VDI و سایر ساختارهای کلاینت/سروری نیستند. این دستگاه‌ها، معمولاً به طور بالقوه، کامپیوترهای کامل و مستقلی هستند که در ساختار کلاینت/سروری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در عنوان این مطلب به جهت انطباق بر لیست قیمت تین کلاینت، زیرو کلاینت و مینی پی‌سی شهرسخت‌افزار، کلمه‌ی مینی پی‌سی آمده است. تیک کلاینت مفهومی برابر با مینی پی‌سی نیست اما مینی پی‌سی در شبکه‌هایی که از آن صحبت می‌کنیم، به عنوان تیک کلاینت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جهت خصوصیاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توان آن‌ها را به عنوان نمونه‌های خوب از تیک کلاینت‌ها معرفی کرد.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بعضی از شرکت‌ها، مینی پی‌سی‌ها را نوعی از تین کلاینت‌ها می‌دانند، اما به نظر نگارنده، این تلقی، دسته‌بندی در این حوزه را مقداری دچار آشفتگی می‌کند.

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

The difference between a thin client and a mini pc

مینی پی‌سی‌ها از نظر عملیاتی و نرم‌افزاری، هیچ تفاوت ویژه‌ای با سایر کامپیوترهای شخصی معمولی ندارند. از اجزای اصلی کامپیوتر مثل پردازنده، رم، هارد دیسک و … بهره می‌برند و می‌توان سیستم‌‌های عامل معمول ویندوز و لینوکس را روی آن‌ها داشت. البته همانطور که از اسم آن‌ها پیداست، اندازه‌ی این دستگاه‌ها به مراتب کوچکتر از کیس‌های معمول و حتی اکثر لپ‌تاپ‌هاست. معمولاً در این کامپیوترهای کوچک از پردازنده‌های سری لپ‌تاپ که کم‌مصرف‌تر و البته ضعیف‌تر هستند استفاده می‌شود.

در مجموع مینی پی‌سی را می‌توان یک کیس تنها و بدون وسایل ورودی و خروجی دانست که از نظر مشخصات، نوع و فرم‌فاکتور قطعات استفاده شده، بیشتر به یک لپ‌تاپ شباهت دارد. با توجه به نوع پردازنده‌های استفاده‌شده و اینکه معمولاً چیپ گرافیکی مستقلی نیز برای مینی پی‌سی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، مصرف انرژی در این دستگاه‌ها بسیار کمتر از کیس‌های کامپیوتر متوسط و بزرگ است.

شرکت‌های مختلفی مثل اینتل، ایسوس، ECS، زوتاک و گیگابایت در تولید مینی پی‌سی‌ها فعال هستند و مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها در بازار دیده می‌شود.

تین کلاینت

در راستای واگذاری بیشتر امور پردازشی به بخش سرویس‌دهنده‌ها، کلاینت‌ها می‌توانند از مینی پی‌سی‌ها نیز کوچکتر و محدودتر باشند. در تین کلاینت‌ها، با استفاده از پردازنده‌های ضعیف‌تر و بدون نیاز به خنک‌کننده و عدم استفاده از هارددیسک‌ها، قطعات مکانیکی و متحرک حذف شده‌اند. برای اینکه این کاهش سخت‌افزار، آسیبی به نحوه‌ی عملکرد کلاینت نزند، از سیستم‌عامل‌های سبک و ساده مثل Windows 10 IoT Enterprise و Windows Embedded Standard یا سیستم‌‌های عامل‌ اختصاصی شرکت تولیدکننده استفاده می‌شود.

تین کلاینت

thin client

 

باید به این نکته توجه داشت که در تین کلاینت‌ها، قرار نیست کاربر به طور عمده با نرم‌افزارهای موجود روی کلاینتِ خود کاری انجام دهد. در ساختارهایی مثل VDI، سیستمِ در اختیارِ کاربر تنها باید توانایی اتصال سرور از طریق شبکه و استفاده از آن به عنوان یک منبع سخت‌افزاری را داشته باشد. در واقع کاربر از سیستمِ خود تقریباً در حد یک مرورگر اینترنت استفاده می‌کند و سرور یک دسکتاپ با قدرت پردازشی بالا و فضای ذخیره‌سازی وسیع را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و سخت‌افزارهای موجود روی تین کلاینت، فقط باید بتوانند این اتصال و سرویس را برقرار و مدیریت کنند.

در مجموع، تین کلاینت‌ها ابزارهایی محدودتر از تیک کلاینت‌ها و مینی پی‌سی‌ها هستند که مخصوص شبکه‌های کلاینت/سروری طراحی شده‌اند. اما این دستگاه‌ها نسبت به زیرو کلاینت‌ها که در ادامه در موردشان بحث می‌کنیم، منعطف‌تر هستند؛ زیرا با برخورداری از سیستم‌عامل و بعضی برنامه‌ها، قابلیت استفاده از پروتکل‌های مختلف از راه دور مثل Microsoft RDP، Teradici PCoIP، Citrix HDX و VMware Blast Blast Extreme روی یک تین کلاینت وجود دارد.

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

The difference between a thin client and a mini pc

مصرف پایین‌تر انرژی، امکان مدیریت امنیت بالاتر داده‌ها و اندازه‌ی فیزیکی کوچکترِ تین کلاینت‌ها، مزایای این دستگاه‌ها نسبت به مینی پی‌سی‌ها هستند. البته محدودیت‌های این دستگاه‌ها باعث کاهش انعطاف‌پذیری آن‌ها نسبت به رقیبِ چاقِ خود (تیک کلاینت) می‌شوند.

 

 

زیرو کلاینت

زیرو کلاینت‌ها یا کلاینت‌های بسیار باریک انواع دیگری از کلاینت‌ها هستند که در ساختار دسکتاپ مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها مثل تین کلاینت‌ها به سادگی قابل نصب و راه‌اندازی هستند و مصرف انرژی بسیار کمی دارند. علاوه بر آن و بر خلاف تین کلاینت‌ها، در زیرو کلاینت‌ها هیچ سیستم‌عاملی وجود ندارد. در واقع در زیرو کلاینت Firmware مسئولیت ایجاد و نگهداری ارتباط با ماشین از راه دور را به عهده دارد. با توجه به همین مسئله، در زیرو کلاینت‌ها هیچ فضای ذخیره‌سازی نیز وجود ندارد و تنها مقداری حافظه‌ی رم به همراه حافظه‌ی فقط خواندنیِ فلش برای بوت شدنِ سیستم در اختیار دستگاه قرار می‌گیرد.

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک

The difference between a thin client and a mini pc

عدم حضور سیستم‌عامل در زیرو کلاینت، باعث کاهش قابل توجه انعطاف‌پذیری و محدود شدن دستگاه به یک عملکرد خاص می‌شود. در مقابل، با توجه به این محدودیت، پردازنده‌های استفاده شده در زیروکلاینت‌ها، پردازنده‌هایی خاص برای استفاده از یک پروتکل از راه دور خاص مثل PCoIP هستند که برای این منظور، به شدت بهینه شده‌اند. بنابراین شاید بتوان گفت بهترین تجربه‌ی بهره بردن از حداکثر توانایی ارائه‌دهنده‌ی سرویس دسکتاپ را در زیرو کلاینت‌ها خواهیم داشت.
با توجه به توضیحات بالا مروری دوباره بر روی تعریف ها داریم و به بررسی تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک خواهیم پرداخت

 

 

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت

thin clinet

تین کلاینت ها در واقع دستگاه های بسیار کوچکی هستند با بردهای کوچک که دارای رم و هارد و پردازنده روی بردهای خود میباشند و میتوان روی تین کلاینت ها ویندوز نصب کرد و به پردازش اطلاعات پرداخت. تین کلاینت ها جایگزین کیس های کامپیوتر هستند. اما چرا ما باید تین کلاینت را جایگزین کیس کامپیوتر کنیم. دلیل جایگزینی تین کلاینت مزیت های آن است که نسبت به پی سی ها دارند. تین کلاینت ها همان کاربرد پی سی ها را دارند اما مزیت های بیشتری را در اختیار کاربر میگذارند که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

 

 

مزیت های تین کلاینت

  • تین کلاینت‌ها از نظر سرعت و کارایی بسیار پرسرعت هستند و دلیل آن استفاده از حافظه‌های ذخیره سازی SSD است.
  • بسیار کوچک هستند و گاهی به اندازه کف دست میرسند. میتوان آن‌ها را پشت مانیتور یا روی دیوار نصب کرد.
  • تین کلاینت ها مصرف برق بسیار کمی دارند. تغذیه برق تین کلاینت ها از یک آداپتور 65 واتی تامین میشود. دلیل اینکه کل قطعات الکترونیکی تین کلاینت با همین 65 وات تامین میشوند این است که تمامی قطعات بکار رفته شده در تین کلاینت ها با توان مصرفی پایین LOW کار میکنند.
  • دارای عمرمفید بسیار بالایی هستند. عمر مفید وسایل الکترونیکی که آن را با MTBF نشان میدهند 2برابر کیس‌های کامپیوتری میباشد.
  • فاقد فن هستند از این رو میتوانند 24 ساعته و هفت روز هفته را بدون وقفه به فعالیت بپردازند.
  • نیاز به کارت گرافیک ندارند چراکه کارت‌های گرافیک در آنها به صورت پیشفرض موجود و ادغام‌شده با پردازنده تین‌کلاینت است.

 

 

کامپیوتر کوچک چیست؟

کامپیوتر کوچک یا مینی پی سی

thin clinet

کامپیوتر کوچک درواقع همان کیس های کامپیوتری هستند با ابعاد کوچکتر که تمامی خصوصیات کیس ها به ارث برده اند. تنها تفاوتی که کیس های کامپیوتر با کامپیوتر کوچک دارند ابعاد آن هاست.ابعاد کامپیوتر کوچکها کمی کوچکتر از ابعاد کیس شده است و بردهای اصلی کمی کوچکتر شده اند.

کامپیوتر کوچک ها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند که ما به شرح مزایای آن میپردازیم.

مزایای کامپیوتر کوچک

کامپیوتر کوچک ها پردازنده های قابل ارتقاء دارند و میتوان بسته به نوع برد اصلی آن را ارتقاء داد که میتوان از درایو دیسک نوری استفاده کرد. همچنین میتوان از هاردهای 3.5 اینچی استفاده کرد که مزیت استفاده از این نوع هارد داشتن فضای ذخیره سازی بالا با هزینه کم است.

 

تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک چیست؟

حال با تین‌کلاینت و کامپیوتر کوچک ومزایای آنها آشنا شدید وقت آن است که این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم و تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک را بررسی نماییم.

  • تین کلاینت‌ها دارای عمر بالاتری نسبت به کامپیوتر کوچک ها هستند چرا که فاقد هرگونه قطعه مکانیکی در داخل خود هستند.
  • تین کلاینت ها از نظر مصرف انرژی تا حدود 5 برابر کم مصرف تر از کامپیوتر کوچک ها هستند.
  • تین کلاینت ها از نظر ابعاد بسیار کوچکتر از کامپیوتر کوچک ها هستند.  یکی از دغدغه های کاربران کامپیوتر کوچک ها فضای مورد نیاز برای قرارگیری مینی کامپیوترشان است که با جایگزینی تین کلاینت علاوه بر مزایای فراوان دیگر این دغدغه نیز حل شده است.
  • تین کلاینت‌ها از نظر سرعت بسیار بالاتر هستند به طوریکه بوت شدن ویندوز در آنها تنها 7 ثانیه زمان میبرد!! در کار با تین کلاینت و نرم افزارهای نصب شده بر روی آن متوجه این اختلاف سرعت محسوس خواهید شد.
  • برای خرید تین‌کلاینت نیازی به خرید مجزای قطعات ندارید اما برای مینی‌کامپیوتر برای تک تک قطعات باید هزینه جدا بپردازید.
  • تین کلاینت ها اکثرا دارای پورت شبکه گیگ هستند و نیازی به خرید جداگانه کارت شبکه 1000نیست.
  • تین‌کلاینت به دلیل فن لس بودن تولید صدای اضافی ندارد و پس ازمدتی کار به سرویس و تمیزکردن نیازی نیست.
  • تین کلاینت کارکرد 24ساعته دارد بدون مشکلی در کارکرد، اما در مینی‌کامپیوتر به دلیل وجود فن این امکان از وجودندارد.
  • کامپیوتر کوچک  ها حساس به ضربه نیستند و اگر ضربه ای به آنها وارد شود در کارکرد آنها اختلالی بوجود نخواهد آمد اما کامپیوتر کوچک ها به دلیل وجود قطعات مکانیکی در آنها به ضربه حساس هستند.

 

چرا کامپیوتر کوچک اینتل Intel Mini PC ؟

به جرات می توان گفت شرکت اینتل Intel یکی از معتبرترین شرکت های کامپیوتری دنیا و به عنوان بزرگترین تولید کننده پردازنده در جهان است که کامپیوتر کوچک قدرتمند خود را با نام Intel NUC   روانه بازار کرده است. وجود سخت افزار قدرتمند ، طراحی یکپارچه و توجه به کیفیت در کنار مزایایی چون ابعاد کوچک و امکانات فوق العاده  تکمیل کننده ویژگی های قابل ذکر برای مینی پی سی های اینتل Intel Mini PC  است . بنابرین با خرید مینی پی سی اینتل Intel Nuc Mini Pc انتخابی هوشمندانه را در خرید مینی پی سی به همراه داشته باشید. از دیگر مزایای این Mini PC می توان به مصرف برق بسیار پایین آنها اشاره کرد که در مقایسه با کامپیوتر های قدیمی بعضا تا %90 مصرف انرژی را کاهش می دهند که این مورد با توجه به اهمیت روز افزون انرژی و راه حل های صرفه جویی در آن می تواند یک ویژگی کلیدی برای تصمیم گیران در این حوزه باشد . بدیهی است با توجه به مصرف بسیار پایین انرژی نه تنها سرمایه گذاری در این حوزه بسیار زود بازده است بلکه باعث می شود در بخش های دیگر از قبیل تجهیز UPS ، .. هم صرفه جویی شود کامپیوتر کوچک اینتل برخی از امتیاز‌های مثبت Mini Pc نسبت به PC ‌های معمولی

  • ابعاد بسیار کوچک و قابلیت اتصال به پشت مانیتور به کمک براکت مخصوص
  • به کارگیری سخت افزاری قدرتمند با راندمان بالا
  • وجود پورت های متعدد و کاربردی نظیر USB 3.0 و ThunderBolt 3.0 و HDMI و Display
  • قابلیت پشتیبانی از چند مانیتور به صورت هم زمان
  • امکان خروجی 4K در کامپیوتر کوچک اینتل
  • سادگی و سرعت راه اندازی و تعمیر و نگهداری
  • سازگاری کامل قطعات عمر مفید بسیار بالا قطعات
  • روشن بودن به صورت مداوم و ۲۴ ساعته
  • بدنه مقاوم و صدای بسیار کم
  • طیف وسیعی از کانفیگ ‌ها و امکانات جانبی (بسته به نیاز شما)
  • قابلیت استفاده در شرایط کاری سخت (مدل ‌های صنعتی)

لیست قیمت کامپیوتر کوچک

مجموعه سبزسنتر بهترین مرکز فروش برای کامپیوتر های کوچک و همچنین تین کلاینت میباشد با مراجعه به سایت و مشاهده و مقایسه اطلاعات و قیمت ها و همچنین بررسی تفاوت تین کلاینت و کامپیوتر کوچک خرید آگاهانه تری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.