معرفی مینی پی سی Mini PC, مینی پی سی اینتل Mini PC Intel Nuc

مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل

کامپیوتر کوچک اینتل چیست؟

کامپیوتر کوچک اینتل در واقع نسل جدید و پیشرفته از کامپیوترها است که قابلیت های منحصر به فردی دارد و می تواند جایگزین کامپیوترهای رومیزی شود. این کامپیوترها بسیار جمع و جور بوده و از سخت افزار قدرتمندی برخوردار هستند. همانطور که می دانید تکنولوژی های مختلف با سرعت زیادی پیشرفت کرده اند و محصولات مختلفی هر روزه روانه بازار می شود این محصولات می توانند کارها را آسان تر کنند در مورد محصولات مربوط به فناوری و الکترونیک نیز ما شاهد تحولاتی سریع و بی نظیر هستیم. کامپیوترهای کوچک یکی از این تحولات بزرگ هستند که توانسته اند به عنوان یک محصولی کاربردی و مجهز جای خود را در بازارهای فروش کامپیوتر در کشورهای مختلف باز کنند. کامپیوتر کوچک در ایران نیز مانند سایر نقاط دنیا طرفداران خاص خود را دارد.  کامپیوتر کوچک اینتل یکی از محصولات بی نظیر شرکت اینتل است که استفاده از آن در شرکت ها باعث می شود که راندمان کاری شرکت بالاتر رود. هر روزه شاهد رشد روز افزون استفاده از این کامپیوترهای کوچک در بازار ایران و سایر نقاط جهان هستیم.

مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل

در بازار کامپیوتر مینی پی سی های اینتل را با نام nuc ( next unit of computing )  می شناسند. کامپیوتر کوچک اینتل در واقع یک باکس دارای cpu است که می توانیم با توجه به انتظاری که از آن داریم قطعات مختلفی مانند رم و هارد را به این کامپیوتر کوچک بیفزاییم.  مینی پی سی های اینتل در واقع کامپیوترهای کوچکی هستند که تجربه کار با یک کامپیوتر رومیزی را در ابعاد بسیار کوچک و جمع و جور برای ما به ارمغان می آورند. استفاده از این کامپیوترها در خانه یا در محل کار و در سازمان ها و شرکت ها می تواند راندمان کار را بالا برده و همچنین در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل آورد.

 

اگر برای اولین بار است که با مینی کامپیوترها آشنا می شوید شاید فکر کنید که این کامپیوترها نتوانند جایگزین خوبی برای کامپیوترهای رومیزی باشند و قدرت محاسباتی بالایی داشته باشند، اما باید بگوییم که به هیچ وجه اینگونه نیست بلکه این سیستم ها می توانند قوی تر از آن چیزی باشند که شما فکرش را می کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با کامپیوتر کوچک اینتل و ویژگی ها و کارایی که این نوع از کامپیوترها دارند بیشتر آشنا شوید.

 

کامپیوتر کوچک اینتل چیست؟

چرا کامپیوتر کوچک اینتل

اگر قصد دارید برای منزل خود یک کامپیوتر رومیزی خریداری کنید پیشنهاد ما به شما خرید کامپیوتر کوچک اینتل است. این کامپیوترها می توانند به راحتی به وسایل جانبی مختلف وصل شوند. همچنین انعطاف پذیری بالایی داشته و قطعات آن به صورت یکپارچه و منسجم هستند. همانطور که می دانید شرکت بزرگ اینتل که به عنوان یکی از شرکت های مطرح و معتبر در کل دنیا شناخته می شود، در زمینه تولید پردازنده در جهان حرف اول را می زند. مینی پی سی های اینتل یا کامپیوتر کوچک اینتل که توسط این شرکت تولید می شود بسیار قدرتمند بوده و قادر هستند امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار دهند. یکی از بهترین ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل این است که مصرف برق بسیار پایینی دارد. اگر یک مقایسه ای با کامپیوترهای قدیمی داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که در بعضی موارد مصرف برق این نوع از کامپیوترها به مراتب تا 90 درصد پایین تر از کامپیوترهای قدیمی است. از دیگر ویژگی ها و مزایای این نوع از کامپیوترهای اینتل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

–         کامپیوتر کوچک اینتل راندمان بسیار بالایی دارد و از سخت افزار قدرتمندی برخوردار است.

–         با کمک براکت مخصوصی می توان آن را به پشت مانیتور وصل کرد زیرا دارای اندازه ای بسیار کوچک و جمع و جور است.

–         به طور همزمان قادر است از چندین مانیتور مختلف پشتیبانی کند.

–         انواع پورت ها را دارد مانند display، thunderbolt 3.0، hdmi، usb 3.0

–          قطعات کامپیوتر کوچک اینتل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و طول عمر بسیار بالایی خواهند داشت.

–         در هنگام روشن بودن و کارکردن صدای بسیار کمی دارد.

–         بدنه این دستگاه مقاوم است.

–         راه اندازی، تعمیر و نگهداری کامپیوتر کوچک اینتل بسیار آسان است.

–         به صورت 24 ساعته و مداوم می توان این دستگاه را روشن نگه داشت بدون این که کوچکترین مشکلی به وجود آید.

–         با توجه به نیاز شما این نوع از کامپیوترهای کوچک قادر هستند که از کانفیگ ها و امکانات جانبی متعددی پشتیبانی کنند.

–         نوع مدل های صنعتی این نوع کامپیوترها را می توان در شرایط کاری بسیار سخت استفاده کرد بدون این که با کوچکترین مشکلی روبه رو شوند.

 

خرید کامپیوتر کوچک اینتل و سازگاری با تجهیزات قدیمی

وقتی یک کامپیوتر کوچک اینتل را خریداری می کنید، فقط مینی کامپیوتر را دریافت می کنید، هیچ چیز اضافه دیگری به شما از طرف فروشنده داده نمی شود. شما باید یک صفحه کلید و ماوس، یک مانیتور برای اتصال به آن و بلندگوها برای دریافت صدا خریداری کنید. البته اینها لوازم جانبی اساسی مورد نیاز شما هستند و با توجه به نیاز خود می توانید تجهیزات اضافه تری را هم خریداری کنید. البته شما می توانید تجهیزات قدیمی خود را اگر با کامپیوتر کوچک اینتل سازگاری داشته باشند مجدداً استفاده کنید.

سازگاری با مانیتور: در مورد سازگاری کامپیوتر کوچک اینتل با مانیتور باید بگوییم که این کامپیوترها تنها با مانیتورهایی که دارای پورت hdmi هستند سازگاری دارند. بنابراین اگر مانیتور شما داری پورت hdmi است می توانید از آن استفاده کنید. البته اگر مانیتور شما پورت hdmi نیز ندارد نگران نباشید به لطف پیشرفت تکنولوژی می توان از مبدل های hdmi استفاده کرد و مانیتور خود را به این پورت مجهز کنید. اگر هم قصد دارید که یک مانیتور جدید خریداری کنید توصیه می کنیم که یک مانیتور سازگار با vesa را خریداری نمایید.

سازگاری با صفحه کلید و ماوس: برای کار با کامپیوتر کوچک اینتل شما قادر نخواهید بود از موس یا صفحه کلید با درگاه ps2  استفاده نمایید. این نوع از کامپیوترها تنها می توانند از ماوس ها و صفحه کلید های usb و یا بلوتوث پشتیبانی کنند. اگر قصد دارید که یک صفحه کلید و ماوس جدید خریداری نمایید پیشنهاد ما به شما این است که یک ماوس و صفحه کلید بلوتوث خریداری کنید تا دو پورت usb در دستگاه شما آزاد باشد و بتوانید برای وصل کردن تجهیزات دیگر به کامپیوتر کوچک اینتل خود از آن ها استفاده نمایید.

نسل های کامپیوتر کوچک اینتل

نسل های کامپیوتر کوچک اینتل

تاریخچه کامپیوتر کوچک اینتل

کامپیوتر کوچک اینتل یا intel nuc جزو محبوب ترین مینی کامپیوترها به شمار می رود. این کامپیوترهای کوچک در واقع ترکیبی هستند از کارایی و قدرت که می توانند فضای کاری بیشتری را بر روی میزهای کار فراهم آورند. intel nuc برای اولین بار در سال 2013 روانه بازار شد. در واقع این نوع کامپیوتر ابتدا به صورت یک کیت با مادربرد، سی پی یو، شاسی، هیت سینک و فن و منبع تغذیه بود.  این کامپیوترها تا به امروز تغییرات اساسی زیادی را پشت سر گذاشته اند. امروزه می توان گفت که کامپیوتر کوچک اینتل بخش عمده ای از صنعت کامپیوترهای کوچک را به خود اختصاص داده است. این شرکت توانسته است هشت نسل از مینی کامپیوترهای اینتل را به بازار عرضه کند. در ادامه با چند نسل مختلف این مدل از کامپیوترهای اینتل آشنا خواهیم شد.

 

مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل

نسل های کامپیوتر کوچک اینتل نسل اول یا ice canyon به عنوان اولین نسل intel nuc در سال 2013 روانه بازار شد، اما ذکر این نکته ضروری است که این سیستم در واقع نقطه اوج چندین سال تحقیق و  بررسی در زمینه تولید کامپیوترهای کوچک بود که شروع آن به اواخر سال 2011 بر می گردد.

به بیان ساده، اینتل متوجه شد که انواع دستگاه های محاسباتی قابل حمل در آن زمان به اندازه کافی متنوع نیستند و عملکرد محصولاتی مانند نت بوک به سادگی کافی نیست. علاوه بر این، پیشرفت های فناوری رایانه های شخصی لپ تاپ عملکرد مقیاس پذیر بودن را در سطح پایینی نگه داشته است.

بر اساس این عوامل، اینتل تصمیم گرفت تا چیز جدیدی ارائه دهد. اولین نسل nuc، ice canyon با پردازنده core i3 ivy bridge، در سه ماهه اول سال 2013 با مادربرد ucff به بازار عرضه شد. ucff ایده ای است که از اینتل سرچشمه گرفته، اما اکنون توسط بسیاری از فروشندگان سخت افزار دیگر شبیه سازی شده است. ice canyon و دیگر نسخه های اولیه nuc از پردازنده های متفاوتی از core گرفته تا celeron و atom استفاده می کردند.

مینی پی سی اینتل Intel NUC 10i7FNH

Intel NUC 10i7FNH

از همان ابتدا مشخص بود که مینی رایانه ها با ابعاد کوچک و فشرده در بسیاری از بخش های بازار، آینده روشنی خواهند داشت و در طول سالهای زیادی از آن زمان که گذشته است چیزی که می بینیم این است که محبوبیت و موفقیت آنها رو به رشد بوده است.  به مرور که نسل های مختلف این نوع کامپیوترها توسط اینتل روانه بازار شد شاهد پیشرفت های فوق العاده ای در آن ها شدیم در ادامه با چند نسل مختلف آن آشنا می شویم.

در نسل دوم یک سری ویژگی های جدید به این کامپیوترها اضافه شد. برای مثال این نسل از کامپیوترها مجهز به درگاه thunderbolt شدند. بر روی این دستگاه ها سوکت rj45 تعبیه نشده بود و انتظار می رفت که کاربران از طریق وای فای به اینترنت و شبکه دسترسی داشته باشند.

بررسی کامپیوتر کوچک Intel NUC11 PAHi5

Check Intel NUC11 PAHi5 PC

مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل نسل سوم این کامپیوترها نیز دچار تغییر و تحول شد و یک سری فناوری های کلیدی را اینتل بر روی کامپیوتر کوچک اینتل نسل سوم اضافه کرد. این نسل از فناوری intel vpro  پشتیبانی می کند و این قابلیت را فراهم می کند که بتوان از راه دور به مدیریت سیستم پرداخت.  پشتیبانی از این فناوری باعث شد که دنیای جدیدی به روی کامپیوترهای کوچک اینتل گشوده شود. نسل سوم در سال 2014 معرفی شد.

با کنار گذاشتن چند نسل در سال 2015 نسل پنجم nuc بر اساس پردازنده های broadwell-u شرکت اینتل به بازار عرضه شد. این نسل از کامپیوترهای کوچک یا مینی پی سی ها قابلیت پشتیبانی از رم ddr3 را دارند و می توانند از حافظه های ssd به خوبی پشتیبانی کنند. این نسل از کامپیوتر کوچک اینتل در دو مدل nuc5cpyh و nuc5ppyh به بازار عرضه شد که در آن از پردازنده های celeron و pentium استفاده شده بود.

نسل ششم این مینی کامپیوتر ها را اینتل با پردازنده های متفاوت  و با پسوند های syk ، kyk و cayh به بازار معرفی کرد. در سری 6cayh پردازنده intel celeron processor j3455 2m cache  استفاده شده است و می تواند تا 8 گیگ رم را به خوبی پشتیبانی کند. در سری syk قابلیت پشتیبانی از رم ارتقا یافت و به حداکثر 32 گیگ رسید که می توانست برای اجرای نرم افزارهای مختلف مناسب باشد. پشتیبانی از کارت گرافیک intel iris graphics 540  و حافظه m2 از ویژگی های این نسل از مینی کامپیوتر اینتل است. همچنین مجهز به usb3.0  بود و از خروجی صدای 7.1 کاناله بهره می برد.

NUC 7 Generation SabzCenter 03 مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل

در نسل هفتم کامپیوتر کوچک اینتل پیشرفت های زیادی از نظر سخت افزاری به وجود آمد. همچنین تاندربولت نسخه سه در این نسل از مینی کامپیوترهای اینتل معرفی شد. از دیگر ویژگی های این نسل می توان به وجود پردازنده های core i3 و core i5 اشاره کرد. این نسل  همچنین از حافظه های 2.5 اینچی ساتا و m2 به خوبی پشتیبانی می کند. مجهز شدن به hdmi 2.o  در نسل هفتم کامپیوتر کوچک اینتل باعث شد که بتوان به راحتی ویدیوهای 4k را بر روی مانیتورها مشاهده کرد.  در این نسل شاهد وجود چهار پورت usb 3.0 و پورت اترنت، صدا، سوکت usb نوع c و همچنین کارت خوان میکرو اس دی و نوارهای led رنگی در جلوی این مینی کامپیوترها که وضعیت مینی کامپیوتر را نشان می دهند هستیم.

مینی پی سی اینتل نسل 8

مینی پی سی اینتل نسل 8

مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل نسل هشتم که جدیدترین نسل از کامپیوتر کوچک اینتل به شمار می رود مجهز به پردازنده های نسل هشت اینتل است. این نسل همچنین از تاندربولت نسخه 3.1 و optane memory بهره می گیرد و پردازنده گرافیکی این دستگاه iris plus graphics 655 بوده و قادر است که تصاویر با کیفیت 4k uhd را بر روی مانیتورهایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند به اشتراک بگذارد.

 

نسل های کامپیوتر کوچک اینتل

مدل های کامپیوتر کوچک اینتل ( celeron-i3-i5-i7 ) و مشخصات فنی

در ادامه با رایج ترین مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل celeron، i3، i5 و i7 و مشخصات فنی هر کدام از این مینی پی سی ها آشنا می شویم.

مدل celeron: شرکت اینتل در این مدل از مینی کامپیوترها از پردازنده های celeron استفاده کرده است برای مثال celeron j3455 یکی از نمونه های رایج این مینی پی سی اینتل است. مینی کامپیوتر اینتل قادر است از رم ddr3 پشتیبانی کند. بنابراین می توان محاسبات نه چندان سنگین را به کمک این مینی کامپیوترها به خوبی انجام داد. نحوه اتصال این دستگاه به مانیتور از طریق hdmi است.

مدل i3  : در این مدل از کامپیوتر اینتل از پردازنده های نسل i3 در آن ها استفاده شده است. در این نوع از مینی پی سی ها دو اسلات رم ddr4 تعبیه شده است. فضای ذخیره سازی این سیستم ها  از حافظه های 2.5 اینچی و ssd hm.2 پشتیبانی می کند. همچنین از قابلیت های این دستگاه پشتیبانی از چندین مانیتور به طور همزمان است. یک پورت hdmi 2.0a و یک پورت usb –c، پورت thunderbolt نسخه 3 و امکان پشتیبانی از شبکه بیسیم wireless –ac 9570 و همچنین شبکه lan  و بلوتوث نسخه 5 از دیگر ویژگی های مدل i3 کامپیوتر های کوچک اینتل است.

مدل i5 : این مدل از کامپیوتر کوچک اینتل جزو مینی کامپیوتر های پرکاربرد شرکت اینتل به شمار می رود. این مدل از پردازنده های چهار هسته ای نسل دهم اینتل یعنی core i5 پشتیبانی می کند. رایج ترین نوع این سیستم ها مینی کامپیوترهایی هستند که از پردازنده core i5 -10210u پشتیبانی کرده و دارای قابلیت های سخت افزاری بسیار پیشرفته ای هستند و می توانند برای کارهای سازمانی و خانگی مناسب باشند. پشتیبانی از رم دو کاناله ddr4  با ظرفیت حداکثر 64 گیگابایت و همچنین پشتیبانی از هارد m.2 و  2.5 اینچ ssd/hdd از دیگر ویژگی های این مینی سیستم ها به شمار می رود.

این مدل از دو خروجی تصویر hdmi 2.0a  و display port 1.2 نیز پشتیبانی کرده که می تواند به طور همزمان دو نوع مانیتور را به آن وصل کرد. تعداد پورت های usb این دستگاه ها 7 عدد بوده و همچنین از پورت thunderbolt 3  و پورت شبکه، شیار کارت حافظه، پشتیبانی از کارت حافظه sdxc و شبکه بیسیم wifi  و بلوتوث و کارت صدا 7.1 کاناله و همچنین  اسلات توسعه pci express gen 3 از دیگر مشخصات آن می باشد.

Intel Mini PC NUC5i5MYHE SabzCenter 04 مشخصات و ویژگی های کامپیوتر کوچک اینتل

مدل i7 : این مدل از کامپیوتر کوچک اینتل از پردازنده های سریcore i7  اینتل استفاده می کند و قابلیت پشتیبانی از رم ddr4 را نیز دارد. از قابلیت های این سیستم این است که می تواند از حافظه های ssd و hdd  به خوبی پشتیبانی نماید. انواع سیستم عامل های ویندوز و لینوکس را می توان بر روی این مینی سیستم اینتل به راحتی نصب کرد. شبکه بی سیم، بلوتوث، پرت های ارتباطی hdmi، display port، usb 3.1  و thunderbolt از دیگر قابلیت هایی هستند که بر روی مینی کامپیوترهای اینتل i7  تدارک دیده شده اند.

 

در زمینه خرید انواع مدل های کامپیوتر کوچک اینتل کافی است که به فروشگاه سبز سنتر مراجعه کنید. فروشگاه سبز سنتر فروشگاه تخصصی کامپیوتر کوچک اینتل بوده و انواع مدل های این کامپیوترها و تجهیزات جانبی آن را با قیمتی مناسب و با کیفیتی بالا در اختیار مشتریان قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.