معرفی مینی پی سی Mini PC, راهنمای خرید, مینی پی سی اینتل Mini PC Intel Nuc, کامپیوتر کوچک, کامپیوتر کوچک

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

Review of Intel NUC10i5 PC

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5 جدیدترین دستگاه از سری NUC اینتل شاید کوچک باشد اما قطعا پرقدرت است. یک سخت افزار کاملا جدید و قدرتمند که در یک کیس معروف بسته بندی شده است. در بررسی ما بخوانید نسل دهم این کامپیوترها چه چیزهایی برای ارایه دارد.

کامپیوترهای کوچک اینتل با دریافت یک ارتقای جزیی، برپایه ی نسل دهم پردازنده های اینتل (Comet Lake) ساخته شده اند. کیت NUC برپایه ی Intel Core i5-10210U بازیگر نقش اول این مقاله است.

از جمله موارد دیگر، اینتل میکروفون های جلو را بهبود بخشید تا بتواند درک فرمان صوتی را بهبود بخشد. مدل های جدید در مجموع دارای چهار میکروفون هستند. از نظر طراحی، NUC های جدید مشابه نمونه های قبلی خود هستند.

سخت افزار مورد بحث ما دارای 8گیگابایت رم و 256گیگابایت حافظه ی SSD است و ویندوز 10 به صورت پیش فرض بر روی آن نصب شده است که با مبلغ کمی بیشتر از 800 دلار به فروش می رسد.

 

بررسی مشخصات کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

مدل پردازنده: Intel Core i5-10210U 4 x 1.6 – 4.2 GHz, Comet Lake-U

مدل گرافیک: Intel UHD Graphics 620, 26.20.100.7262 DCH

حافظه: 8GB – DDR4-2666, dual-channel. Max64GB

نمایشگر: –

بورد اصلی: Intel Comet Lake-U PCH-LP Premium

ظرفیت ذخیره سازی: Kingston RBUSNS8154P3256GJ1, 256 GB

وزن: 493 g

قیمت: 749 EUR

 

کیس و پورت ها

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

کیس از نسل گذشته تاکنون تغییر چندانی نکرده و هنوز هم از پلاستیک و فلز ساخته شده است اگرچه کیس جمع و جور، تأثیر بسیار قوی و با کیفیتی را از خود به جای گذاشته است. رویه ی مشکی براق احتمالاً فقط تا زمان اندکی پس از خرید زیبا و براق به نظر می رسد و بعد از مدتی با خراش های ریز و اثر انگشت پوشانده می شود که برای ظاهر درجه یک آن چندان خوب نیست. صفحه پایین توسط چهار پیچ که به راحتی جدا می شوند در جای خود نگه داشته می شود که پس از برداشته شدن دسترسی به تمام اجزای داخلی فراهم می شود.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بیشتر پورت ها در قسمت جلو و عقب دستگاه قرار دارند به همراه کارت خوان SD UHS-II که در سمت چپ قرار داده شده است. در مجموع چهار پورت USB 3 وجود دارد. پورت USB Type-C ، پورت HDMI 2.0b ، پورت تاندربولت 3 ، پورت اترنت و جک هدفون 3.5 میلی متری. متأسفانه ، پورت HDMI ثانویه باید به نفع پورت Thunderbolt 3 فدا شود که با دانگل مناسب می تواند به عنوان پورت مانیتور ثانویه برای تنظیم نمایشگر دوگانه استفاده شود.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

 

عملکرد – به اندازه کافی سریع برای کارهای دفتر

عملکرد Intel NUC10i5FNH برای یک کامپیوتر اداری ساده به اندازه کافی سریع است. Intel Core i5-10210U نه تنها بسیار کارآمد است بلکه با رم 8 گیگابایتی و یک هارد 256گیگابایتی SSD که باعث کاهش زمان دسترسی به فایل ها خواهد شد، برای کار با بیشتر برنامه های کاربردی گزینه ی مناسبی است. مسئولیت پردازش گرافیکی این دستگاه را Intel UHD Graphics 620 بر عهده دارد که یک پردازشگر گرافیکی متداول در نوت بوک ها است.

پردازنده

پردازنده ی NUC مبتنی بر SoC موبایل است که در درجه ی اول در لپ تاپ ها به چشم می خورد و به صورت یکپارچه شامل پردازنده ی گرافیکی UHD Graphics 620 می شود. به لطف این طراحی، دستگاه علاوه بر قدرتمند بودن دارای مصرف برق بسیار کم و بهینه نیز است. Core i5-10210U بر اساس نسل دهم سری پردازنده های اینتل طراحی و ساخته شده است و چهار هسته و هشت رشته را ارائه می دهد. سرعت پایه ی آن 1.6گیگاهرتز است که توانایی پردازش آن تا 3.9 گیگاهرتز در حالت چندهسته و 4.2گیگاهرتز در حالت تک هسته می رسد.

بنابراین در بنچمارک نتایج خوبی را کسب کرد. به عنوان مثال توان این پردازنده در تجزیه و تحلیل Cinebench R15 به طور قابل ملاحظه ای از حد متوسط سطح پردازش بالاتر بود. دلیل این امر هم این است که SoC درون مینی پیسی ما مجاز به مصرف 30 وات انرژی در همه زمان ها بود که باعث می شود توربو بسیار بیشتری داشته باشیم. البته برای مدت زمان کوتاه بار حتی می تواند تا 64 W افزایش یابد که به لطف یک کولر بسیار قدرتمندتر از آنچه در لپ تاپ های کم حجم و نازک یافت می شود ، امکان پذیر شده است.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

عملکرد سیستم مینی پی سی اینتل NUC10i5

عملکرد سیستم به عوامل مختلفی بستگی دارد اما سخت افزار، نقش اساسی در عملکرد کلی سیستم دارد. کامپیوتر کوچک به یک هارد M.2 SSD مجهز شده و به خوبی عمل کند. رم با قابلیت پشتیبانی از حالت dual-channel باعث بهبود عملکرد سیستم می شود.

با توجه به بررسی های انجام شده، به طور کلی NUC را به عنوان دستگاهی بسیار خوب برای کارهای اداری در نظر می گیریم. حتی پردازش های موازی هم مشکلی برای ما ایجاد نکرد. هرچند اگر قصد داشته باشید در مرورگر خود به طور همزمان تب های زیادی را باز کنید، احتمالا ممکن است بخواهید رم را به 16 گیگابایت ارتقا دهید.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

دستگاه های ذخیره سازی در NUC10i5

NUC ما دارای یک هارد M.2 Kingston SSD با حجم 256 گیگابایت است که PCIe x4 را پشتیبانی می کند. این هارد در بنچمارک های ما عملکرد بسیار خوبی داشت اما نتوانست به طور کامل از همه ی قابلیت های خود استفاده کند. با این وجود اصلا کند نبود و می تواند کاربران را کاملا راضی نگه دارد. البته می توانید دستگاه ذخیره سازی دیگری را هم انتخاب کنید.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

عملکرد پردازنده ی گرافیکی NUC10i5

SoC ها فاقد پردازنده ی گرافیکی مجزا هستند و نسل دهم یعنی Comet Lake SoC ها هم هنوز با پردازنده ی گرافیکی معروف Intel UHD Graphics 620 همراه اند. این پردازنده قابلیت پشتیبانی از (decoding hi-res H.265/HEVC Main10 (10-bit colors و همچنین Google’s VP9 coded in hardware دارا است. هرچند که این پردازنده برای بازی طراحی نشده است اما توانایی اجرای بازی های سبک را دارد. به هرحال از پس بازی های مدرن و جدید برنمی آید.

7 کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

 

آلایندگی و انرژی در کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

درجه حرارت

دمای NUC10i5FNH در همه ی شرایط با دمای بحرانی فاصله ی زیادی داشت و کیس تنها به میزان اندکی گرم شد. به عنوان مثال در حال اجرای Prime95 دمای آن به 35 درجه ی سانتی گراد رسید. کولر فعال قادر است Intel Core i5-10210U را به اندازه کافی خوب خنک کند تا از گرمازدگی جلوگیری کند. بنابراین در این موضوع مشکلی وجود نخواهد داشت. دمای خود CPU در لحظه ی اجرای همزمان دو تست استرس Prime95 و FurMark تا حد 86 درجه ی سانتی گراد بالا رفت. اجرای FurMark به تنهایی موجب افزایش دمای بسیار کمتری شد. حتی در شرایظ پایدار هم Core i5-10210U توانست به خوبی سرعت بالاتر از 1.6 گیگاهرتز را مدیریت کند. ما در عملکرد سه بعدی هم اثر مخربی پیدا نکردیم.

نویز کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

NUC10i5FNH نه خیلی ساکت بود و نه خیلی پرصدا. در طول تست استرس ما، سرعت فن بیشتر شد و متوجه شدیم که ناله بلند آن در طولانی مدت تا حدودی آزار دهنده است. کاملاً قابل شنیدن بود. متأسفانه فن هرگز حتی در حالتی که کاری از دستگاه نمی کشیم هم کاملاً خاموش نیست. این بدان معناست که مینی کامپیوتر هرگز کاملاً ساکت نیست. در زیر بار پردازش عادی اداری، دستگاه قابل شنیدن بود اگرچه صدای فن دیگر زیاد نبود.

مصرف برق کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

مصرف برق یکی از بزرگترین نکات در فروش مینی کامپیوتر است. NUC10i5FNH عمدتا به لطف سخت افزار داخلی خود، درمقایسه با یک رایانه ی رومیزی تمام عیار، بسیار کم مصرف است.

 

درحالتی که برنامه ی خاصی درحال اجرا نبود دستگاه اندازه گیری برق ما فقط 16 وات را می خواند که در هنگام افزایش پردازش به بیش از 59 وات رسید. ما همچنین در ابتدای آزمایشات، افزایش های کوتاه مدت تا 74 وات را پیدا کردیم در زمانی که SoC هنوز هم مجاز به استفاده از پتانسیل تقویت توربو کامل بود. منبع تغذیه 65 وات است که با توجه به اینکه این افزایش های به مراتب بالاتر هرگز خیلی طولانی نمی مانند ، کافی است.

 

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5 نقاط ضعف و قوت

+ کیس قدرتمند

+ طراحی جمع و جور

+ مصرف برق کم

+ عملکرد مناسب سیستم

+ وای-فای نسخه 6 و بلوتوث نسخه 5

+ دارا بودن پورت های USB Type-C و Thunderbolt 3

+ دارا بودن درگاه SD card reader

+ 24 ماه گارانتی

– صدای فن آزار دهنده

– نسبتاً گران قیمت

– فقط یک شیار ذخیره انبوه در دسترس است

 

نتیجه گیری نهایی در بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

کامپیوترهای کوچک نسل دهم اینتل، بسیار کوچک و از آن مهمتر بسیار کم مصرف هستند با کلی دلربایی. NUC10i5FNH ما در حال حاضر با قیمتی درحدود 800 دلار درحال عرضه است که دارای پردازنده ی Intel Core i5-10210U، هشت گیگابایت رم، یک هارد 256 گیگابایتی SSD و ویندوز 10 است. با این مشخصات اساسا کامپیوتر اداری و کوچک شما مشکلی نخواهد داشت. هرچند میتوانید NUC را بدون هارد، رم و ویندوز هم سفارش دهید که باعث کاهش هزینه ی نهایی خواهد شد.

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

بررسی کامپیوتر کوچک اینتل NUC10i5

اگر به دنبال یک مینی کامپیوتر کوچک هستید ، NUC10i5FNH انتخاب درست و جذابی است.

 

در مورد عملکرد، کامپیوتر کوچک مجهز به تجهیزات داخلی به روز مانند جدیدترین فناوری Wi-Fi و SoC نسل دهم اینتل است. در مجموع چهار میکروفون و یک گیرنده مادون قرمز این دستگاه را جالب توجه می کند. درگاه های خارجی زیاد هستند هرچند که یک درگاه ثانویه HDMI باید فدا می شد تا جایی برای پورت تاندربولت 3 باز شود. دومی مدرن تر و بسیار پرکاربرد است. کارت خوان SD هنوز در دسترس است و حتی از UHS-II پشتیبانی می کند.

 

ظاهر و حس و همچنین کیفیت ساخت درجه یک هستند. هرچند که ما یک سطح مات را در بالا ترجیح می دادیم اما بدون شک پوشش مشکی براق عالی به نظر می رسد ولی به احتمال زیاد برای مدت طولانی به همین شکل باقی نخواهد ماند. مسئله ی دیگری که داشتیم سیستم خنک کننده بود. از یک طرف زیر بار پردازش خیلی خوب کار می کرد و SoC را همیشه خنک نگه می داشت. از طرف دیگر با توجه به این که فن حتی در شرایط عادی نیز فعال است، میزان تولید سر و صدا مطلوب نبود. خوشبختانه فقط در پردازش های سنگین کمی آزار دهنده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.