اخبار فناوری و IT, اخبار قطعات, جدیدترین کالاهای دیجیتال, دانشنامه, دانشنامه قطعات, راهنمای خرید, سرور

انواع هارد سرور

انواع هارد سرور

در این یادداشت قصد داریم تا به تعریف انواع هارد سرور بپردازیم ، اما قبل از آن باید بدانیم که هارد چیست ؟ هارد دیسک که در معنای لغوی به معنای دیسک سخت است قطعه ای متشکل از چند صفحه مغناطیسی می باشد که اطلاعات به صورت دیجیتالی بر روی آن ها قرار می گیرد . در زبان مهندسی و تخصصی به هارد HDD نیز گفته می شود . تمام کامپیوتر ها ، لپ تاپ ها ، دستگاه های دوربین های مداربسته و به صورت خلاصه هر وسیله ای که قابلیت ذخیره اطلاعات دیجیتالی در خود را داشته باشد قطعاً دارای هارد است ، هر چند به تناسب نوع دستگاه نوع هاردی که درون آن نصب است نیز متفاوت خواهد بود . هارد ها با ظرفیت های مختلفی به بازار عرضه می شوند که قطعاً هرچه ظرفیت هارد بالاتر باشد به این معناست که حجم اطلاعات بیشتری را در خود جای خواهد داد.

انواع هارد سرور

All types of hard drives

 

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی و دسکتاپی به شرح زیر است:

  1. مکانیزم خنک کردن، سنسورهای تشخیص و تصحیح لرزش و کنترل جریان هوا در هارد سرور با هارد دسکتاپی فرق دارد تا بتواند Uptime بالایی داشته باشد.
  2. ویژگی‌های بیشتری در زمینه error detection and correction دارد.
  3. هارد سرور در دو نوع simple swap and hot swap وجود دارد. هارد سرور hot swap را می‌توان بدون خاموش کردن سرور، از سرور خارج و یا تعویض کرد. این هاردهارا هات پلاگ هم می‌نامند و معمولا اینترفیس SAS دارند. هارد Simple swap هارد معمولی است که شلف آبی رنگ دارد.
  4. هارد سرور در زمینه پیکربندی RAID ویژگی‌های بیشتری دارد. فریمور هارد سرور دارای error recover control (ECC) است که وظیفه کنترل خطا در محیط RAID را بر عهده دارد. این ویژگی در هاردهای وسترن دیجیتال عنوان Time Limited Error Recovery (TLER) و در هاردهای سامسونگ و هیتاچی عنوان command completion time limit (CCTL) و در هاردهای سیگیت عنوان Error Recovery Control (ERC) را دارد.  در مقاله “تعریف RAID و انواع آن” به طور مفصل و کامل درباره تکنولوژی RAID صحبت شده است.
  5. هارد سرور طول عمر بیشتر و گارانتی بیشتری دارد.
  6. هارد سرور، قابلیت اطمینان بیشتر و سرعت بیشتر و البته قیمت بیشتر دارند.
  7. هارد سرور کارایی بیشتری دارد و می‌تواند همزمان چندین درخواست را پاسخ دهد.
  8. زمان پاسخ به درخواست در هارد سرور کمتر است.
  9. حافظه Cache بیشتری دارد.

با تعريف هارد سرور آشنا شديم حال انواع هارد سرور را مورد بررسي قرار ميدهيم

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس

انواع هارد سرور

All types of hard drives

انواع هارد سرور از نظر اینترفیس به ۶ دسته تقسیم می‌شود:

  1. SCSI: این تکنولوژی قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود.
  2. SAS: مخفف Serial Attached SCSI است و سرعت ۱,۲۰۰Mb/sec و ۱۵۰۰۰RPM و توان عملیاتی ۱۲Gb/sec دارند. کاربرد SAS زمانی است که سرعت بالا به همراه rewriting cycle زیاد لازم داریم مثلا سیستم های مدیریت کوئری‌های زیاد مثلا ترمینال سرور و ۱C-server، سیستم های distributed، وب سرورهای با لود بالا و database management systems (DMS). شاید قیمت بالای این اینترفیس نقظه ضعفش به حساب آید.
  3. NL-SAS (Near Line SAS): هاردهای enterprise-level SATA با اینترفیس SAS هستند.
  4. FDE/SDE: همان SAS است اما سیستم رمزگذاری به آن اضافه شده است.
  5. FC: در SAN ها استفاده می‌شود و از پروتکل انتفال فیبر نوری استفاده می‌کند در نتیجه سرعت بالایی دارد.
  6. SATA: مخفف Serial Advanced Technology Attachment و اینترفیس سریالی است. هارد SATA به عنوان هارد سریالی هم شناخته می‌شود. قابلیت تصحیح خطا به صورت اتوماتیک دارد و امنیتی خوبی در انتقال دیتا دارد. SATA های جدید قابلیت differential-signal-amplified-system دارند که نویز را از سیگنال فیلتر می‌کند و با ولتاژ کمتری کار می‌کند. هارد SATA در حجم دیتای زیاد و سرعت کم (سرعت ۶۰۰Mb/sec و ۵۴۰۰-۷۲۰۰ RPM و توان عملیاتی ۶Gb/sec) را مدیریت می‌کند و قیمت کمی هم دارد

 

انواع هارد سرور از نظر تکنولوژی

انواع هارد سرور

All types of hard drives

از نظر تکنولوژی انواع عارد سرور در سه دسته قرار می‌گیرند:

  1. HDD که با عنوان هارد در بازار شناخته می‌شوند، دارای قطعات متحرکی مانند پلاتر و هد هستند و دیتا روی صفحات هارد ذخیره می‌شود. سرعت چرخش دیسک را با پارامتر RPM (دور در دقیقه) بیان می‌کنند. RPM مقادیری چون ۱۵۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ و ۷۲۰۰ و ۵۴۰۰ دارند. تفاوت هارد ۱۰k با ۱۵k که در سرورهای به کار می‌روند، در سرعت است. هرچه RPM بیشتر باشد زمان تاخیر چرخش دیسک و زمان دسترسی کم می‌شود و نتیجه آن کارایی بالاتر و البته قیمت بیشتر است.
  2. SSD مخفف Solid State Drive است و هیچ قطعه متحرکی ندارد در نتیجه هدی ندارد که برای خواندن و نوشتن دیتا حرکت کند و همین باعث افزایش طول عمر و سرعت آن می‌شود. SSD دیتا را روی حافظه فلش ذخیره می‌کند. ظرفیت SSD ها بین ۱۲۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت و قیمت آنها ۲ تا ۴ برابر هاردهای SATA است.
  3. NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است و در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. NVMe نوعی SSD است که روی اسلات PCIe مادربورد نصب می‌شود. PCIe سرعت بالایی دارد و در هاردها سرعت را به ۳۲ Gb/s و پهنای باند و توان عملیاتی را به ۳.۹ GB/s می‌رساند. کاربرد آن در گیمینگ و ادیت ویدئو با رزولوشن بالا است.

 

مزایا و ویژگی ‌های اصلی SSD

هارد درایوهای SSD نسبت به هاردهای HDD از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱. کارایی بالاتر و زمان تاخیر بهتر

SSD ها سرعت خواندن و نوشتن دیتاهای تراکنشی را فراهم می‌کنند بر خلاف HDD ها که برای Random Read باید قبل از شروع انتقال داده، هد روی مکان دقیق داده موجود در پلاتر دیسک قرار گیرد، SSD ها هیچ قسمت متحرک یا پلاتر گردان ندارند تا باعث مشکلات Latency و زمان تاخیر شوند در نتیجه دسترسی به داده سریعتر اتفاق میفتد. درایوها با وجود Seek Time سریعتر می‌توانند IOPS بالا و دسترسی سریعتر به داده و زمان تاخیر بهتر داشته باشند.

۲. کاهش زمان بوت سیستم
۳. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه
۴.  پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4
۵. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها
۶. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما

مصرف برق SSD ها در مقایسه با HDD های گردان سنتی بسیار کمتر است. نبود موتور، مصرف برق SSD را بسیار کاهش می‌دهد در نتیجه درایو هم برق کمتر می‌کشد: کمتراز دو وات در حالت Idle و کمتراز نه وات در حالت Maximum.

۷. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه و مناسب محیط‌های سخت و غیرمعمول

SDD ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود، در محیط‌هایی قابل استفاده هستند که درایوهای سنتی و گردان HDD را نمی‌توان استفاده کرد. SSD ها در برابر تکان‌های شدید مقاومند و در عمل، مشکلات ویبره حاصل از گردش دیسک را حذف کرده‌اند.

۸. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات

۹. پشتیبانی از RAID

۱۰. حفاظت از سرمایه

 

SSD ها به راحتی جایگزین HDD ها هستند چرا که نیازی به تغییری خاص یا برنامه نویسی نیست. در خشاب های موجود HDD Hot Plug قابل نصب هستند و نیازی به تغییر در سیستم عامل یا ابزارهای زیرساخت ندارند. این درایوها به صورت SAS و SATA هستند و به هیچ تغییر خاصی در فریمور یا سخت افزار نیاز ندارند. البته توجه داشته باشید که در یک Logical Array امکان ترکیب SSD و HDD وجود ندارد اما می‌توانید در سیستم آنها را ترکیب کنید تا کارایی بهتری از استفاده از هر دو تکنولوژی داشته باشید.

البته هارد درایوهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می‌توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از هاردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

 

انواع هارد سرور از نظر اندازه

اندازه درایو با عنوان فرم فاکتور درایو بیان می‌شود. هاردها در دو اندازه در دسترس هستند: ۳.۵ و ۲.۵ اینچی که به ترتیب LFF و SFF نام دارند.

اندازه ۳.۵ اینچی رایج‌ترین اندازه برای هارد است و ظرفیت مناسبی برای ذخیره دیتا در اختیارتان می‌گذارد. این اندازه در سرورهایی که حجم دیتا زیاد است توصیه می‌شود. هارد ۳.۵ اینچی در مقایسه با هارد ۲.۵ اینچی، مصرف برق بیشتری دارد. قیمت هارد ۳.۵ اینچی در کنار ظرفیت بالایی که دارند باعث می‌شود هزینه ذخیره هر گیگ دیتا، به صرفه باشد.

هاردهای SSD در اندازه ۲.۵ اینچی در بازار هستند و برای آنها می‌توانید از مبدل ۳.۵ اینچی استفاده کنید تا در سرور جای گیرد. ظرفیت هارد ۲.۵ اینچی در مقایسه با ۳.۵ اینچی کمتر است و اصولا در قیمت بیشتر و سرعت بالاتر معروفند.

هارددیسک من و شما ممکن است حاوی اطلاعات مهم و حیاتی باشد که به هیچ قیمتی نمی‌توان آن را از دست داد. اهمیت برخی داده‌ها زمانی مشخص می‌شود که دیگر دیر شده!

برای امنیت بیشتر از چه هارددیسک‌هایی استفاده کنیم؟

هارددیسک‌های بازار مصرف‌کننده، ارزان‌ترین انواع هارد هستند و در مقابل هارددیسک‌های ویژه‌ی سرور را داریم که گران‌تر بوده و امنیت بیشتری دارند. البته این یک برداشت کلی است که باید روی آن تحقیق کرد.

هارد سرور سيگيت

هارد سرور سيگيت

Seagate hard server

 

 

سیگیت Seagate شرکت آمریکایی تولید کننده انواع تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات بعنوان بزرگترین تولیدکننده هارد دیسک درایو در جهان شناخته می‌شود. تولیدات این شرکت مشهور و خوش نام شامل انواع هارد دیسک‌های داخلی یا اینترنال و هارد دیسک های خارجی یا اکسترنال می باشد که در نوع خود از کارایی و قابلیت اطمینان بالایی در ذخیره‌سازی اطلاعات برخوردار هستند. قیمت مناسب، سرعت و ظرفیت بالا در آن‌ها موجب روی آوردن کابران به هاردهای سیگیت شده است. این هاردها برای طیف گسترده ای از نیازمندیهای ذخیره سازی اطلاعات از جمله دیتا، صوت و تصویر و آرشیو بسیار ایده آل میباشند. هارد سیگیت را میتوان در دستگاههای سرور اچ پی و دل ۳.۵ اینچی HP / Dell LFF ، دستگاههای ضبظ تصاویر دوربین مدار بسته NVR ، DVR و همچنین دستگاههای ذخیره ساز NAS مانند کیونپ و سینولوژی و امثال آنها استفاده نمود.

وقتی صحبت از راه‌حل های ذخیره‌سازی می‌شود، Seagate برندی است که برای اولین‌بار به ذهن خطور می‌کند، زیرا این شرکت در تولید هارد درایوها به‌عنوان رهبر جهانی شناخته شده است. در طول سال‌ها ، شرکت Seagate به‌طور مداوم در حال توسعه و ایجاد تعدادی از محصولات شگفت انگیز بود که مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن برای استفاده شخصی یا تجاری استفاده کنند.

این شرکت به‌طور کامل مجموعه HDD خود در سال ۲۰۱۶ تغییر داد و بهترین نمونه های پرفروش امروزی را تولید کرد. حال می خواهیم مهم‌ترین و پرفروش‌ترین نمونه های آن را که به شرح زیر است به شما نشان دهیم:

  • دارایو های EXOS اینترپرایز
  • درایوهای Sky-Hawk برای سیستم‌های نظارت
  • IronWolf برای ذخیره‌سازی شبکه یا سیستم‌های NAS
  • که هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

هارد سیگیت Exos

Seagate فناوری خلاقانه هلیوم را به دیسک سختExos منتقل کرد. با استفاده از فناوری Seagate Secure Protection ،Exos سریع‌ترین انتقال داده را امکان‌پذیر می‌کند. فناوری پیشرفته هلیوم بیشترین راندمان و بالاترین میزان ذخیره را نیز با خود به همراه دارد. حال می خواهیم یک فهرست کامل از امکانات هارد EXOS بیان کنیم.

  • حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی برای بالاترین راندمان فضای رک
  • کل حجم های مورد لازم شما را به کمک Power Balance و RAID Rebuild بی‌نیاز می‌کند.
  • مقیاس پاسخگویی Scale به ظرفیت رو به رشد شما با بالاترین راندمان فضای رک
  • سریع‌ترین انتقال داده
  • کاهش مصرف مرکز داده بهینه به کمک معماری جدید TCO – Total Cost of Ownership
  • مدیریت زیرساخت های ساده با ویژگی به‌صورت، فرمت پیشرفته FastFormat (4Kn and 512e )
  • امنیت مبتنی بر سخت‌افزار که در آن مدل‌های Seagate Secure Best بهترین محافظت را از داده می‌کنند.

IronWolf

اگر بخواهید روی دستگاه Network Attached Storage – NAS کار کنید بهترین مورد پیشنهادی هارد دیسک IronWolf است. این دستگاه ویژه NAS که ساخت Seagate است، نه‌تنها برای استفاده NAS توصیه می‌شود ، بلکه می‌تواند به‌عنوان درایو داخلی رایانه شخصی شما که می خواهید، نسخه پشتیبانی خود را ذخیره کنید مورد استفاده واقع می‌شود. همچنین می‌توانید برای پروژه های بزرگتری که معمولاً نمی توانند در SSD معمولی جا شوند ، از این مدل بهره ببرید.

مدل جدید NAS از Seagate با ویژگی Agile Array یکپارچه شده است . Agile Array یک فناوری خاص NAS است که به بهینه‌سازی قابلیت چابکی و قابلیت اطمینان سیستم درایو شما با RAID و بهینه‌سازی دوگانه در یک محیط کمک می‌کند. علاوه‌بر این ، ویژگی‌های پیشرفته مدیریت انرژی نیز از امکانات این مدل به شمار می‌رود.

Sky-Hawk

SkyHawk یا شاهین مانند سایر سری های (Guardian) نام‌گذاری شده است و در حال حاضر از ظرفیت 1TB تا ۱۶ ترابایت پشتیبانی می‌کند. این درایو برای DVR یا NVR بهینه شده است و می‌تواند از ۶۴ دوربین HD پشتیبانی کند.

 

هارد سرور hp بکار رفته در سرورها و کامپیوترهای شخصی تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کارایی سیستم دارند.

هارد سرور HPE

هارد سرور hp برای هر حجم کاری، کارایی را به همراه یکپارچگی داده و امنیت فراهم می‌کنند و کمترین هزینه را به ازای هر گیگابایت دارند. این هارد درایوها دو رابط کاربری دارند: (SAS 12G) و (SATA 6G)و همچنین در دو شکل ظاهری (SFF 2.5″) و (LFF 3.5″) در دسترس هستند. این هاردهاي سرور Hp برای سه نوع حجم کاری استفاده می‌شود:

  1. حجم کاری (Enterprise (performance optimized:

HDDهای انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K می‌توانند بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان را برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

  1. حجم کاری (Midline (capacity optimized:

HDDهای Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی را برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

  1. حجم کاری Entry:

HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبند که ظرفیت بالایی را با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنند.

بررسی HPE SSDs

هارد سرور hpe

hpe hard server

هارد سرور hp مدل SSD یا HPE solid-state drive یکی از مدل هاردهای موجود در بازار هستند که نسبت به هاردهای HDD از سرعت و کارایی بالاتری برخوردارند. ویژگی‌های خاص SSDها، باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم شما می‌شوند؛ این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. کاهش زمان بوت سیستم

2. اجرا و بارگذاری انواع نرم افزار به صورت بی وقفه

3. پشتیبانی از رابط ورودی / خروجی DDR4

4. سرعت بالای کپی انواع فایل‌ها

5. مصرف انرژی کمتر و تولید کمتر گرما

6. مقاومت بالا در برابر لرزش و ضربه

7. قابلیت اطمینان بالا؛ پایداری و ماندگاری اطلاعات

8. پشتیبانی از RAID

البته هارد درایوهای SSD معایبی نیز دارند، از جمله آن می‌توان به هزینه بالاتر آن نسبت به هاردهای HDD اشاره نمود، اما این مشکل نیز امروزه با توسعه سرویس‌های ابری و ذخیره‌سازی آنلاین تا حدی حل شده است. همچنین اگر کاربران به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند می‌توانند ترکیبی از اردهای SSD و HDD را بر روی سیستم خود استفاده کنند.برای اینکه در اپلیکیشن‌های Data-Intensive سرعت بیشتری داشته باشید استفاده از هارد درایوهای SSD توصیه می‌شود که در محیط‌های انترپرایزی، کارایی بالا را به همراه زمان تاخیر پایین فراهم می‌کنند.

SSDهای اچ پی در 6 فرمت زیر وجود دارند:

  1. (SFF (2.5″
  2. (LFF (3.5″
  3. M.2
  4. M.2 Enablement Kits
  5. Mezzanine
  6. Add-in Cards

برخلاف HDDها، SSDها در تعداد چرخه پاک کردن/نوشتن داده یعنی DWPD، محدودیت دارند زیرا لایه اکسید در آنها به تدریج قابلیت خود را از دست می‌دهد. DWPD یا Drive Writes Per Day حداکثر تعداد نوشتن‌ها روی کل درایو SSD در طول یک روز است که در مدت زمان 5 سال انجام می‌شود. DWPD مشخص می‌کند قبل از اینکه SSD ما غیرقابل اعتماد شود، در حجم‌های کاری مختلف چه تعداد نوشتن را می‌توان از SSD انتظار داشت. SSDهای اچ پي بر اساس نوع حجم کاری به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. Read Intensive SSD:

ارزان‌ترین نوع است که برای Boot/Swap، وب سرورها و Read Caching مناسب است. SSD Endorance در آن کمتر یا مساوی با 1 DWPD است.

  1. Write Intensive SSD:

دارای بالاترین Write Performance است و SSD Endorance در آن بزرگتر یا مساوی با 10 DWPD است. پس برای Business Intelligent یا BI، تحلیل داده‌های کلان و بیگ دیتا، و پردازش تراکنش‌های آنلاین یا OLTP ایده‌آل و مناسب است.

  1. Mixed Use SSD:

برای حجم‌های کاری که نیاز به تعادل بین Strong Read و Write Performance دارند استفاده می‌شوند. SSD Endorance در آن بین 1 DWPD و 10 DWPD است. برای اپلیکیشن‌های High I/O مناسبند که محیط‌هایی هستند که هم با خواندن و هم با نوشتن سروکار دارند.

قیمت انواع هارد سرور

بسته به برند تولید کننده، ظرفیت و نوع هارد سرور، قیمت انواع هارد سرور متفاوت هستند. در این لينك سعی شده تا بروزترین لیست قیمت هارد سرور را در اختیار کاربران قرار دهیم. برای مثال درایوهای SSD قیمتی بسیار بالاتر از هاردهای سرور HDD دارند اما معمولاً هاردهای HDD، با ظرفیت های بالاتری تولید می شوند. البته از نسل جدید حافظه های ذخیره سازی مانند NVMe نمی توان گذشت که البته قیمت بسیار بالاتری دارند اما در عین حال بهره وری و سرعت را دو چندان می‌کنند.

تمامی سرورهای اخیر برند HPE ، از نحوه اتصال بدون قطعی و خاموشی که با نام Hot-Plug شناخته می شود، استفاده می کنند. هارد ها معمولاً داخل نگهدارنده ای به نام کیج (Cage) قرار گرفته و به سهولت داخل سرور نصب می شوند. باید توجه داشت سایز هاردهای سرور در دو فرمت LFF و SFF شناخته می شوند.

ليست قيمت انواع هارد سرور

لیست قیمت هارد سرور توسط فروشگاه های اینترنتی و نمایندگی های فروش هارد سرور قیمت گذاری شده است. جهت خرید اینترنتی هارد سرور HDD و اطلاع از قیمت، بر روی اين لينك کلیک نموده شما می توانید پایین ترین قیمت کالاهای دیجیتال مانند انواع هارد سرور را مشاهده كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.