مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

گوگل بابت دستکاری نتایج جستجو، باید 2.7 میلیارد دلار به اتحادیه اروپا غرامت بدهد

672960106.0 w600

گوگل به تازگی از سوی اتحادیه اروپا، به پرداخت مبلغ رکوردشکن 2.7 میلیارد دلار به خاطر زیر پا گذاشتن قانون رقابت محکوم شده است. این تصمیم پس از تحقیقاتی 7 ساله روی الگوریتم های جستجوی کمپانی آمریکایی اتخاذ شده و در نهایت اتحادیه اروپا به نتیجه رسیده که گوگل به «سو استفاده از جایگاه برتر خود» پرداخته و سرویس مقایسه فروش محصولاتش را بالاتر از سایر رقبا به نمایش در آورده. گفتنی است که غرامت گوگل، بیشترین مقدار در تاریخ اتحادیه اروپا است و از غرامت 1 میلیارد دلاری اینتل نیز به مراتب بیشتر به حساب می آید.

هدف اصلی این پرونده، Google Shopping است؛ قابلیتی درون موتور جستجوی این کمپانی که به مقایسه قیمت محصولات می پردازد. کمیسیون قانون رقابت اروپا می گوید که گوگل با Google Shopping، نتایجی «بی توجه به ارزش محصول» را نشان می دهد و حق دیده شدن را از بسیاری از سازندگان سرویس های مقایسه ای مختلف سلب می نماید. اتحادیه اروپا می گوید به خاطر برتری گوگل در اروپا، نباید به این کمپانی اجازه داد تا رقبایش را تضعیف کند.

بعد از تصمیم گیری اخیر اتحادیه اروپا، گوگل حالا باید الگوریتم رده بندی وب سایت ها را در جستجوگر خود تغییر دهد تا «اصل ساده رفتار مساوی با سرویس های مقایسه خرید رقیب و سرویس خود» را رعایت کرده باشد. این تصمیمی مهم است که گوگل آن را سرسری نخواهد گرفت. اگر این تغییرات اعمال نشود، اتحادیه اروپا می گوید که گوگل به پرداخت جریمه های روزانه -تا سقف 5 درصد از مقدار فروش- محکوم می شود.

در حالی که گوگل هنوز به صورت تمام و کمال با این تصمیم موافقت نکرده و می گوید که باید رای کمیسیون اتحادیه اروپا را بررسی کند، گفتنی است این تصمیم اروپایی ها قطعاً دنیای کار و تجارت ایالات متحده را خشمگین خواهد کرد که مدتی است اتحادیه اروپا را به برخورد ناعادلانه با کمپانی های تکنولوژی آمریکایی محکوم کرده اند.

با بررسی پرونده های قانون رقابت کمیسیون اتحادیه اروپا در سال های 2010 الی 2017 نیز متوجه می شویم که تنها 15 درصد از این پرونده ها، مربوط به کمپانی های آمریکایی بوده اند و تقریباً دو سوم آنها، به شرکت های اروپایی ارتباط داشته اند.

منبع: دیجیاتو