مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

پهپاد DJI با قابلیت فیلم برداری ۴K در ایران

pahbad Phantom 3 Professional

فیلم برداری هوایی با کیفیت ۴K می تواند موارد مصرف متعددی داشته باشد و بسیاری به دنبال دستیابی به فناوری های دارای این قابلیت هستند.

کمپانی چینی DJI نیز که پیشتر تاریخچه کوتاهی را در مورد آن منتشر کردیم، به خوبی از این نیاز آگاهی دارد و در همین راستا نیز پهپاد جدیدی به نام Phantom 3 Professional را معرفی کرده.

این پهپاد  در واقع مدل به روز رسانی شده ای از درون های (Drone) محبوب سری فانتوم است که یک دوربین ۴K روی محور اصلی پره های آن تعبیه شده است.

در وضعیت ۴K تصاویر دریافتی دوربین این دستگاه نرخی برابر با ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه دارند. این دوربین همچنین می تواند تصاویر را با رزلوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند.

اگر تصاویری با کیفیت کمتر هم می تواند کارتان را راه بیاندازد باید بگوییم که مدل پایین تری از این محصول با نام Phantom 3 Advanced رونمایی شده که دوربینش رزلوشنی برابر با ۱۰۸۰p دارد و می تواند تصاویر را با نرخ های ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه دریافت کند.

حداکثر سرعت هر دوی این مدل ها برابر با ۳۵ مایل بر ساعت اعلام گردیده و اگر نگران حرکت این پرنده های ۴۵۰ گرمی در داخل آپارتمان خود هستید باید بگوییم که طبق اعلام شرکت سازنده، محصول جدید به گونه ای طراحی شده که امکان استفاده از آن در داخل فضاهای در بسته نیز وجود دارد.

pahbad_Phantom_3_Professional_1

این مسأله نیز به لطف نوعی سیستم موقعیت یاب امکان پذیر است که با استفاده از تعدادی دوربین اضافه و فراصوت سطح زیرین پرنده را تشخیص می دهند و این یعنی نیازی نیست که همیشه از فناوری GPS دستگاه استفاده نمایید.

دوربین های این هواپیمای بدون سرنشین هم اندازه یک مدل DSLR معمولی قیمت دارند. مدل پایین تر این دستگاه یعنی Phantom 3 Advanced قیمتی در حدود ۱۰۰۰ دلار دارد و بهای تعیین شد برای نوع پیشرفته تر آن در حدود ۱۲۶۰ دلار اعلام گردیده.

pahbad_Phantom_3_Professional_5

هر دوی این مدل ها علیرغم اختلافی که در رزلوشن تصاویرشان دیده می شود، دارای حسگرهایی با اندازه یکسان هستند و رزولشن تصاویرشان با هم برابری می کند.

دوربین این پهپادها دارای یک حسگر نوع ۱/۲٫۳ اینچی سونی است که در انواع ببین و بگیر با زوم لانگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

pahbad_Phantom_3_Professional_4

دوربین در نظر گرفته شده برای این دستگاه ها قابلیت های دیگری هم دارد که از آن جمله می توان به عکاسی متعدد از سوژه با تنطیمات مختلف، تایم لپس، و عکسبرداری پیاپی اشاره نمود.

 

این پرنده ها هر کدام دارای یک درگاه میکرو اس دی بوده که می توان از آن برای ذخیره سازی تصاویر متحرک و ثابت استفاده نمود. همچنین امکانی برای کاربران آنها فراهم شده تا با استفاده از کنترلر و یک اپلیکیشن خاص (ویژه دستگاه های اندرویدی، آیفون یا آیپد)، آنها را کنترل نمایند.

این اپلیکیشن فیلم های ضبط شده توسط درون را به صورت آنی دریافت نموده و علاوه بر این حاوی نقشه، تنظیمات، امکان شبیه ساز پرواز و همچنین گزارشی کامل از شرح همه پروازهایش است.

pahbad_Phantom_3_Professional_3

در کنار این ها تعدادی وضعیت پرواز خودکار یا اتوپایلوت نیز برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده که به لطف آنها می توان پرنده های فانتوم را به گونه ای تنظیم کرد که از جای خود بلند شده و پس از طی مسافتی معین به موقعیت ابتدایی خود باز گردند.

pahbad_Phantom_3_Professional_2

باتری ۴۴۸۰ میلی آمپر ساعتی این دستگاه می تواند انرژی مورد نیاز آنها را برای مدت ۲۳ دقیقه تامین کند و با استفاده از کیت توسعه نرم افزاری در نظر گرفته شده برای آن هم می توانید فرامینی را برای دنبال کردن خود یا انجام امور دیگر تعریف نمایید.

 

 

نمونه تصاویر ثبت شده توسط پهپاد ( کوادکوپتر ) Phantom 3 Professional :

 

نمونه تصاویر فیلمبرداری شده توسط پهپاد ( کوادکوپتر ) Phantom 3 Professional :

مشخصات بیشتر پهپاد DJI باقابلیت فیلم برداری ۴K در ایران ، فیلمبرداری هوایی کوادکوپتر Phantom 3 Professional :

فانتوم۳ همراه خود تمام آن چیزی که برای یک پرواز خوب نیاز دارید را ارائه می‌کند. از باتری مخصوص پرواز گرفته تا شارژر، رادیو-کنترل و یک کارت حافظه MicroSD با ظرفیت ۱۶ گیگابایت. البته اگر می‌خواهید برای مدت‌زمان طولانی پرواز و فیلم‌برداری کنید، باید باتری اضافه فانتوم۳ و کارت‌ حافظه دیگری نیز تهیه کنید. پیشنهاد می‌شود برای کنترل کامل اطلاعات و موقعیت پرواز و همچنین مشاهده همزمان فیلم‌های در حال ضبط پرنده، نرم‌افزار خلبانی مخصوص DJI را روی تلفن هوشمند یا تبلت خود نصب‌کرده و از امکانات مفید آن استفاده کنید. البته فراموش نشود که قبل از اولین پرواز، حتماً باید قطب‌نما و GPS پرنده خود را کالیبره کرده تا پرواز دقیق‌تر و امن‌تری داشته باشید. به‌همین منظور لطفاً دفترچه راهنمای فانتوم۳ را قبل از اولین پرواز مطالعه کرده و طبق دستورات آن دستگاه خود را کالیبره کنید.

 

سیستم کنترل پرواز فانتوم۳

 

کنترل‌کننده اصلی

این قسمت هسته و مغز سیستم کنترل فانتوم بوده که وظیفه اصلی آن، پردازش و آنالیز اطلاعات پروازی است. این بخش تمام اطلاعات لازم اعم از سرعت موتورها، موقعیت مکانی، فرمان‌های داده‌شده از طریق رادیو-کنترل و اطلاعات حسگر‌های خودکار را از قسمت‌های مختلف پرنده دریافت می‌کند تا به کاربر وضعیت فعلی فانتوم را به‌طور دقیق اعلام کند.

 

مکان‌یابی (GPS)

به دلیل پیچیده بودن سیستم پروازیِ پرنده‌هایی که در حالت عمودی هم پرواز می‌کنند و با رادیو-کنترل کنترل می‌شوند، این تجهیزات وابستگی شدیدی به اطلاعات GPS و مکان‌یابی دقیق دارند تا پروازی ایمن با پایداری بالا داشته باشند. از آنجایی که امکان کنترل کاملاً دستی فانتوم۳ وجود دارد، بسیاری از کاربران مخصوصاً فیلم‌برداران برای ضبط ویدئو‌هایی با حرکات نرم (Smooth Shoot) از حالت‌های دستیار GPS کمک می‌گیرند.زیرا زمانی که  GPS در حالت معمولی فعال باشد، پرنده فقط در محدوده مشخصی می‌تواند حرکت کند ولی با کمک گرفتن از حالت‌های دستیار GPS، می‌توان در عین موقعیت‌یابی پرنده، محدوده پروازی آن را بیشتر کرد.

 

IMU (واحد اندازه‌گیری داخلی)

این سیستم از یک حسگر ژیروسکوپ شش‌محوره به‌همراه یک حسگر شتاب‌سنج بهره‌ می‌برد تا کوچک‌ترین تغییر جهت و افزایش یا کاهش شتاب پرنده را شناسایی و ثبت کند. این اطلاعات به سیستم کنترل اصلی دستگاه فرستاده می‌شود تا کنترل پرواز، دقیق‌تر و ایمن‌تر صورت گیرد.

 

ESC (کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت)

فانتوم۳ دارای چهار کنترل‌کننده الکترونیکی سرعت است که اطلاعات سرعت موتور را به کنترل‌کننده اصلی می‌فرستد. همچنین فرمان‌هایی که شما به پرنده می‌دهید را به سریعاً به موتور انتقال می‌دهد. این ارتباط دائماً برقرار است که باعث می‌شود فانتوم۳ هر فرمان را سریعاً انجام دهد و کنترل‌پذیری بالایی داشته باشد. همچنین ESC از ملایم‌ترین حالت پرواز گرفته تا سریع‌ترین، قابلیت‌های پروازی پرنده را نیز افزایش می‌دهد.

 

سیستم موقعیت‌یابی بصری برای مکان‌یابی در محیط بسته

این سیستم با استفاده از یک دوربین طراحی‌شده در فانتوم و همچنین با کمک امواج صوتی، تعادل و پایداری پرنده را در محیط‌های بسته حفظ می‌کند. از آنجایی که در محیط‌های بسته مکان‌یابی دقیق از طریق GPS تقریباً امکان‌پذیر نیست، DJI از این فناوری استفاده کرده است تا این مشکل را برطرف کند. این فناوری به فانتوم۳ امکان می‌دهد که موقعیت خود را شناسایی کرده و زمانی که دکمه‌های کنترل‌کننده را رها می‌کنید در همان حالت باقی بماند. همچنین به‌محض استفاده از رادیو-کنترل به فرمان واکنش نشان می‌دهد و حرکت می‌کند.

 

بلند‌ شدن خودکار

این امکان فقط در برنامه خلبانی DJI وجود دارد. هنگامی‌که وارد محیط این برنامه می‌شوید، با زدن یک دکمه موتور‌های فانتوم روشن می‌شود و تا ارتفاع معینی (که قبلاً مشخص‌شده) بالا می‌رود. همچنین در همین حالت باقی مانده و منتظر دستور بعدی شما می‌ماند.

 

فرود خودکار

می‌توانید تنها با فشردن یک کلید، فانتوم۳ را در همان مکانی که از آنجا پرواز کرده است فرود ‌آورید. البته لازم به ذکر است برای استفاده از این امکان حتماً باید GPS فعال باشد. چراکه پرنده قبل از پرواز ابتدا با استفاده از GPS موقعیت مکانی خود را مشخص و در حافظه ثبت می‌کند، سپس شروع به پرواز می‌کند. به‌همین خاطر زمانی که دکمه فرود خودکار را فشار می‌دهید، فانتوم۳ دقیقاً به همان مکانی که موقعیت آن را هنگام پرواز ثبت کرده بود، بازگشته و فرود می‌آید.

 

بازگشت امن پرنده به خانه

هنگامی‌که فانتوم از دید شما خارج شد و یا با کمبود باتری مواجه شدید، یا به هر دلیلی رادیو-کنترل سیگنال خود را از دست داد، می‌توانید از قابلیت “ بازگشت به خانه ” استفاده کنید. هنگام استفاده از این قابلیت، پرنده ارتفاع خود را به‌طور خودکار کم کرده و تا ارتفاع ۲۰ متری پایین می‌آید، سپس روی یک خط مستقیم حرکت می‌کند تا به خانه برسد، و نهایتا ارتفاع خود را کم کرده و روی زمین فرود می‌آید و خاموش می‌ِشود. لازم به ذکر است که مشخص کردن موقعیت “خانه”، هنگام کالیبره کردن اولیه‌ GPS انجام می‌شود. استفاده از این قابلیت به دو شکل دستی و خودکار انجام ممکن است. یعنی می‌توان با استفاده از دکمه قرارگرفته روی رادیو-کنترل آن را فعال کرد و برای مواقعی که سیگنال موجود نیست، این قابلیت به‌طور خودکار فعال می‌شود.

 

کنترل جهت‌یابی هوشمند (IOC)

این سیستم نقش کمک‌خلبان را ایفا می‌کند و باعث می‌شود تجربه پرواز بهتری داشته باشید. می‌توان سه تنظیمات مختلف را برای فانتوم۳ انتخاب کرد که هرکدام واکنش متفاوتی به فرمان‌های پروازی کاربر می‌دهد. حالت  OFF /HOME LOCK /COURSE LOCK . در حالت OFF حرکت فانتوم بر اساس جهت سَر پرنده صورت می‌گیرد. برای مثال هنگامی‌که دستور حرکت به جلو می‌دهید، در جهتی که سر پرنده قرار دارد حرکت کرده و به جلو می‌رود. برای سایر جهت‌ها هم به‌‌همین‌ صورت. در حالت COURSE LOCK نقطه‌ای را به‌عنوان نقطه مرجع تعیین می‌کنید، سپس فانتوم نسبت به جهت جغرافیای آن نقطه حرکت می‌کند. برای مثال هنگامی‌که دستور حرکت رو به جلو می‌دهید، صرف‌نظر از موقعیت سر پرنده، فانتوم به جهت جلو حرکت می‌کند. اما در حالت HOME LOCK می‌توانید نقطه‌ای را به‌عنوان مرکز مشخص کنید و پرنده را با شعاع ثابت و معینی که خودتان انتخاب می‌کنید حول نقطه مشخص‌شده بچرخانید.

 

 

مشخصات و قابلیت‌های دوربین پهپاد Phantom 3 Professional

همان‌طور که در مقدمه متن اشاره شد دوربین Phantom 3 Professional می‌تواند فیلم‌هایی با کیفیت 4K و با فرمت H.264 ضبط کند. رزولوشن عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین نیز معادل ۱۲ مگاپیکسل و با فرمت‌های JPEG و DNG RAW است. دوربین فانتوم۳ Professional روی یک گیمبال نصب‌شده است که می‌تواند لرزش تصاویر را در سه‌محور کنترل کند و فیلم‌ها و عکس‌های بهتری را در حال حرکت ثبت کند. همچنین ویدئو و عکس‌های گرفته‌شده مستقیماً روی یک کارت حافظه MicroSD ذخیره می‌شود.

سرعت و رزولوشن فیلم‌برداری:

DCI 4K (4096 x 2160): 24p, 25p
UHD 4K (3840 x 2160): 24p, 25p, 30p
1080p (1920 x 1080): 24p, 25p, 30p, 48p, 50p, 60p
720p (1280 x 720): 24p, 25p, 30p, 48p, 50p, 60p

 

لنز واید با زاویه دید ۹۴ درجه

دوربین فانتوم۳ به یک لنز واید با زاویه دید ۹۴ درجه مجهز است. ابن لنز درحالی‌که به‌اندازه کافی عریض است و زاویه دید مناسبی در اختیار قرار می‌دهد، اعوجاج کم‌تری نسبت به لنزهای فیش‌آی (Fish-eye) دارد. همچنین میزان باز بودن دهانه دیافراگم این لنز برابر با f/2.8 بوده و شامل هشت عدسی کروی و یک عدسی غیر کروی است.

 

گیمبال مجهز به تثبیت‌کننده سه‌محوره

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، گیمبال این پرنده به تثبیت‌کننده سه‌محوره مجهز است و قابلیت‌های متنوعی دارد. این گیمبال لرزش‌های ناخواسته‌ای که هنگام وزیدن باد اتفاق می‌افتد را به میزان قابل‌توجهی برطرف می‌کند تا همواره تصاویر با کیفیت مطلوبی ثبت شوند. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، هنگام حرکت یا تغییر جهت پرنده، زاویه آن تغییر کرده و به همان سمت جهش می‌کند، ولی نگرانی بابت لرزش تصویر نداشته باشید، چراکه سیستم گیمبال فانتوم۳ حتی هنگام حرکت و تغییر جهت‌های پرنده، تصویر دوربین را روی محور افقی ثابت نگه می‌دارد. همچنین می‌توان از طریق رادیو-کنترل دستگاه یا استفاده از نرم‌افزار DJI، زاویه دوربین را تغییر داد.

 

نرم‌افزار خلبانی DJI برای دستگاه‌های اندرویدی و  iOS

 

کنترل دوربین و تماشای زنده با کیفیت اچ‌دی (720p)

می‌توانید تلفن هوشمند و یا تبلت خود را روی گیره رادیو-کنترل نصب‌کرده و با استفاده از نرم‌افزار خلبانی DJI به‌طور زنده و با کیفیت اچ‌دی، پرواز فانتوم۳ را مشاهده کنید. علاوه بر این، می‌توانید دوربین پرنده را به‌طور کامل تا حداکثر مسافت دو کیلو‌متری کنترل کنید. از عکاسی و فیلم‌برداری گرفته تا تغییر جهت دوربین، تنظیم ISO، سرعت شاتر و  White Balance تماما توسط نرم‌افزار قابل کنترل است. لازم به ذکر است که تلفن هوشمند یا تبلت با یک کابل USB به رادیو-کنترل وصل می‌شود که البته این کابل را باید جداگانه تهیه کنید.

 

ویرایش و آپلود عکس‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده

می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده با فانتوم۳ را مستقیماً روی گوشی و تبلت دانلود کرده و با استفاده از این نرم‌افزار آن‌ها را ویرایش کنید. برای مثال می‌توانید روی ویدئو‌های ضبط‌شده موسیقی و متن دلخواه خود را قرار دهید. نکته جالب‌تر اینکه بعد از ویرایش فایل‌ها می‌توانید بلافاصله آن‌ها را روی فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید، حتی زمانی که هنوز پرنده در حال پرواز است!

 

شبیه‌ساز پرواز پهپاد

یکی از قابلیت‌های جالب نرم‌افزار خلبانی اختصاصی DJI، شبیه‌سازی پرواز است. می‌توانید قبل از اینکه با فانتوم خود پرواز کنید، با این برنامه پرواز‌های آزمایشی را انجام داده و بعد از تمرین بیشتر، با فانتوم خود پرواز واقعی را تجربه کنید. گزارش دقیقی اعم از مدت پرواز و فیلم‌ها و عکس‌های گرفته‌شده پرواز‌های شما ثبت می‌شود و می‌توانید بعد از هر پرواز جدید، عملکرد خود را ارزیابی کنید.

 

رادیو-کنترل

دکمه‌های رادیو-کنترل فانتوم۳ در جای مناسبی قرار گرفته‌اند و کار کردن با آن‌ها ساده است. حساسیت مناسبی دارند و واکنش خوبی نشان می‌دهند. برد این رادیو-کنترل تا حدود دو کیلومتر است و برخی از قابلیت‌های آن عبارت است از:

  •          روشن/خاموش کردن پرنده
  •          عکس گرفتن
  •          شروع/توقف فیلم‌برداری
  •          کنترل گیمبال
  •          تغییر حالت‌های پرواز
  •          دکمه “ بازگشت به خانه ”
  •          خروجی درگاه USB
  •          امکان سفارشی کردن دکمه‌ها
  •          گیره نگه‌دارنده تلفن هوشمند یا تبلت
  •          نمایش‌دهنده وضعیت باتری

 

همان‌طور که گفته شد یک گیره روی رادیو-کنترل قرار دارد که می‌توانید تلفن هوشمند یا تبلت خود را روی آن نصب کنید. خود این رادیو کنترل از یک باتری قابل شارژ لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپر تغذیه می‌کند که با استفاده از کابل شارژ مستقیم می‌توان آن را شارژ کرد. چهار چراغ LED نیز در جلوی رادیو-کنترل قرار گرفته است که وضعیت باتری را نمایش می‌دهد.

 

ویژگی‌های دیگر

باتری فانتوم۳ در شکاف زیر پرنده قرار می‌گیرد و امکان روشن/خاموش کردن آن وجود دارد. چهار چراغ LED وضعیت شارژ باتری را نمایش می‌دهند که دیگر هنگام پرواز نیازی به مشاهده وضعیت باتری از روی نرم‌افزار DJI نیست. همچنین طراحی پره‌های فانتوم۳ به‌گونه‌ای است که نیازی به مهره‌ برای سفت کردن آن‌ها نیست. به همین دلیل به‌مرور زمان شل نخواهند شد و از این بابت نگرانی بابت امنیتپرواز وجود ندارد.