مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

سیاره مشتری اکنون دارای 69 قمر کشف شده است

d31acfe7 455f 420b ba1d fe874e9c48c1

مشتری، بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی است و می توان گفت که قمرهای زیادی در اطراف خود جمع کرده است. ستاره شناسان با بررسی و مطالعه بر روی داده هایی که ماهواره های دنبال کننده این غول گازی به دست می آورند، متوجه شدند که اکنون این سیاره دارای 69 قمر شناخته شده است.

در واقع در بررسی جدید، ستاره شناسان موفق شدند دو قمر جدید مشتری را کشف کنند. اسامی این دو قمر به ترتیب S/2016 J1 و S/2017 J1 انتخاب شده است.

جالب است بدانید که برخی از قمرهای سیاره مشتری دارای مدارهای مرموزی هستند و همین باعث می شود که ردیابی آن ها دشوارتر باشد. اوایل سال 2016 میلادی، ستاره شناسان تعداد 14 قمری که مشکل ردیابی داشتند و به ماه های گم شده معروف شده اند را بررسی کردند. برخی از آن ها از سال 2016 تا کنون کشف و ردیابی شده اند. اسکات شپرد از موسسه علمی Carnegie در این خصوص اینطور توضیح می دهد:

ما تایید می کنیم که این دو قمر جدید، جزو قمرهای گم شده نیستند، چرا که بر روی هردوی آن ها بیش از یک سال مشاهده و بررسی داشته ایم. اکنون مشتری دارای دو قمر دیگر است که مجموع قمرهای کشف شده آن را به 69 می رساند.

ستاره شناسان ماه های کوچک را در ماه مارس سال های 2016 و 2017 در حالی که به بررسی کمربند کوئیپر که اجرام یخی چون پلوتو در آن وجود دارند می پرداختند، کشف کردند و هر یک از این دو قمر از قطری در حدود 1.6 کیلومتر برخوردارند.

قرار است مشاهدات بیشتری در سال 2018 میلادی صورت گیرد که این امر می تواند تعداد قمرهای شناخته شده مشتری را افزایش دهد. فعلاً سیاره زحل با داشتن 62 قمر، نسبت به سیارات دیگر منظومه شمسی قمرهای بیشتری دارد.

منبع: تک شات