مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

رگ های خونی مصنوعی جان تازه ای به دندان های عصب کشی شده دادند

95e3c0ea ca4d 46a0 b6b9 4b03a15c1fe4

باید گفت که عصب کشی می تواند عامل نجات یک دندان خراب و درگیر عفونت باشد، اما روند عصب کشی به معنی قطع جریان خون از ریشه دندان است که دندان را از سیستم دفاعی طبیعی خود محروم می کند. حالا دانشمندان به روش جدیدی دست یافته اند که کاشت رگ های خونی جدید را در دندان امکانپذیر می کند که می تواند کارکردهای مهم دندان را به آن بازگرداند.
بطور معمول عصب کشی زمانی انجام می شود که بافت داخل دندان ملتهب یا عفونی می شود و باعث پوسیدگی و یا ترک در دندان می شود. در عصب کشی بافت عفونی حذف و خارج می شود و با مواد مصنوعی که با یک لایه محافظ روکش شده است جایگزین می شود.

لوییز برتاسونی، استادیار دانشگاه اورگان می گوید:

این روش به حذف شبکه خونرسان و سیستم عصبی دندان منجر می شود و آن را به عضوی فاقد حیات و هر گونه مکانیسم دفاعی طبیعی تبدیل می کند. بدون این کارکردها، دندان خیلی سریعتر از بین می رود که مشکلات بیشتری را ایجاد می کند که می توان از جمله به نیاز به کاشت دندان اشاره کرد.

برتاسونی و تیم وی برای رفع این مشکل روشی را برای چاپ زیستی شبکه های عروقی مصنوعی ارایه داده اند که از سیستم عروقی بدن تبعیت می کند. در این روش از یک چاپگر زیستی برای ساخت فیبرهای ظریفی استفاده می شود که نقش قالب را در این تحقیق بازی می کنند و از مولکول های شکر برای ساخت آنها استفاده شده است.

این قالب سپس در بخش ریشه یک دندان عصب کشی شده قرار گرفت و ماده ای ژل مانند به داخل آن تزریق شد. پس از آن، قالب خارج شد که در نتیجه کانال کوچکی را در اطراف ریشه ایجاد کرد. سپس سلول هایی از لایه درون رگی در این قسمت قرار گرفتند. پس از هفت روز، به گزارش محققان، سلول های تولید دنتین که یکی از چهار بافت موثر در ساخت دندان های انسان هستند در نزدیکی دیواره دندان شکل گرفتند و رگ های خونی مصنوعی در داخل دندان تشکیل شدند.
برتاسونی اظهار می کند:

این نتیجه نشان می دهد که تولید رگ های خونی مصنوعی می تواند روشی بسیار موثر برای احیای کامل عملکرد دندان باشد. ما معتقدیم که این یافته می تواند درمان های عصب کشی را در آینده کاملا متحول سازد.

منبع: تک شات