مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

اپل محکوم به پرداخت جریمه 234 میلیون دلاری شد

12345

چهارشنبه گذشته بود که برایتان نوشتیم دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) از اپل به علت استفاده بی مجوز از پتنت هایش شکایت نموده و قصد دارد جریمه ای معادل ۸۶۲ میلیون دلار را از این کمپانی دریافت نماید.

حال به نظر می رسد که قاضی پرونده به نتیجه گیری رسیده و اپل را محکوم به پرداخت جریمه ای برابر با ۲۳۴ میلیون دلار نموده است. این مبلغ، تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار کمتر از رقم درخواستی بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین است. به گزارش رویترز، اپل اذعان داشته که رای دادگاه را می پذیرد اما توضیح بیشتری در مورد نحوه وقوع مشکل نداده. لازم به ذکر است که این مبلغ، جز بزرگ ترین جریمه هایی محسوب می گردد که شرکت یاد شده تا کنون مجبور به پرداختش \

به نظر می رسد که  بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین (WARF) نیز با این رای مشکلی ندارد و در مصاحبه ای، آقای Carl Gulbrandsen، نماینده این بنیاد اذعان داشته که تصمیم گیری دادگاه عادلانه بوده و مهم است که از دستاوردهای دانشگاه به شکلی قانونی حفاظت گردد.

اما پتنتی که اپل آن را نقض کرده مربوط به چه بوده است؟ گویا شرکت ساکن کوپرتینو از تکنولوژی بهینه سازی مصرف چیپ های پردازشی که از سوی شاکی پرونده توسعه پیدا کرده بود، در چیپست های A7، A8 و A8X استفاده نموده که در آیفون و آیپدهای اخیر به کار رفته بودند. گفته می شود این تکنولوژی با نام «Predictor Circuit – مدار پیشبینی» در دانشگاه ویسکانسین در سال ۱۹۹۸ از طریق پرفسور Gurindar Sohi و سه نفر از دانش آموزانش توسعه پیدا کرده بود.

در هر صورت قاضی پرونده، آقای ویلیام کانلی (William Conley) حکم نموده که اپل به شکل عمدی این پتنت را نقض نکرده و بر همین اساس، صرفا یک سوم خسارت درخواستی از سوی بنیاد پژوهشی دانشگاه ویسکانسین را منطقی دانسته است. البته همانطور که گفتیم، این پرونده مربوط می شد به سه نسل اخیر چیپست های اپل. در ماه گذشته این بنیاد دوباره پرونده دیگری را تشکیل داده و از اپل برای استفاده از تکنولوژی یاد شده در چیپست های A9 و A9X که در آیفون های ۶ اس، ۶ اس پلاس و آیپد پرو به کار رفته اند نیز شکایت کرده که این پرونده در حال حاضر هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.