مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

نگاهی به بازی Dirt Rally و گرافیک فنی آن در چهار حالت مختلف

jpg

بازی Dirt Rally تازه ترین نسخه از سری بازی های Dirt در سبک اتومبیل رانی (محصول شرکت کد مسترز) محسوب می شود که هم اکنون بر روی پلتفرم PC در دسترس علاقمندان بوده و قرار است به زودی در اختیار کنسول بازان نیز قرار گیرد. بر خلاف کنسول های خانگی ، معمولاً گیمر های علاقمند به پلتفرم PC همگی در یک رده قرار نمی گیرند و تعدادی از آن ها (بنا بر مشخصات سخت افزاری سیستم کامپیوتری تحت اختیار شان) بازی های کامپیوتری جدید موجود در بازار را با کیفیتی کاملاً متفاوت از دیگر همتایان خود تجربه خواهند کرد. به این ترتیب بسیاری از دارندگان پلتفرم PC اغلب باید با توجه به مشخصات سخت افزاری سیستم کامپیوتری در دسترس به اجرای عناوین مورد علاقه ی خود بپردازند و پیش از هر گونه اقدامی، ابتدا با مراجعه به بخش تنظیمات بازی مورد نظر، تعدادی از ویژگی های گرافیکی آن را کم یا زیاد نمایند. در مطلب پیش رو به اتفاق یکدیگر خواهیم دید که این کم و زیاد کردن ویژگی های گرافیکی در بخش تنظیمات بازی Dirt Rally ، چه اثر مهمی بر کیفیت دیداری این بازی خواهد گذاشت.

,,,,,,.jpg1

در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که بررسی گرافیکی بازی Dirt Rally توسط گروه آلمانی کندی لند صورت گرفته است. بر همین اساس و بر طبق روال همیشگی بررسی های ویدیویی انجام شده توسط این گروه، در رابطه با بررسی گرافیکی بازی Dirt Rally نیز هیچ گونه اظهار نظر یا توضیح خاصی توسط اعضای کندی لند صورت نگرفته است و از همین رو توضیحاتی که در ادامه ی متن مشاهده می کنید، برداشت ما از بررسی صورت گرفته (توسط این گروه آلمانی) در مورد بازی Dirt Rally خواهد بود. گفتنی است که بررسی مذکور توسط یک سیستم کامپیوتری با مشخصات سخت افزاری زیر صورت گرفته است.پ

  • پردازنده : Intel Core i7 6700 K 4.00 GHz
  • کارت گرافیک :Nvidia GeForce GTX 980 4 GB (دو عدد)
  • حافظه ی رم : 8 GB DDR 4 RAM

در این بررسی صورت گرفته، تنظیمات گرافیکی بازی Dirt Rally در چهار حالت بالا (Maximum) ، متوسط (Medium) ، پایین (Low) و بسیار پایین (Ultra Low) قرار داده شده است که فعال یا غیر فعال بودن ویژگی های مختلف مربوط به هر کدام از آن ها یا درجه ی تنظیمی این ویژگی ها در تمامی حالت های مذکور را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

,,,,,,

نخستین نکته ی قابل توجه در رابطه با کیفیت اجرایی بازی Dirt Rally به نرخ فریم این بازی باز می گردد. مسلماً هر قدر که تنظیمات گرافیکی این بازی در حالت پایین تری قرار داده شوند، میزان نرخ فریم دریافتی از بازی Dirt Rally با سیر صعودی همراه خواهد شد. در تصویر زیر می توانید متوسط نرخ فریم دریافت شده در بازی Dirt Rally توسط سیستم کامپیوتری با مشخصات سخت افزاری مذکور و تحت حالت های گرافیکی چهار گانه ی بالا ، متوسط ، پایین و بسیار پایین را مشاهده نمایید.

اگر چه در تنظیمات گرافیکی پایین تر می توان نرخ فریم نسبتاً بالا تری را تجربه کرد اما در عین حال باید به این نکته توجه داشت که با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی در بازی Dirt Rally باید قید تجربه کردن این بازی با کیفیت تصویری بالا را زد و از خیر بسیاری از جزییات و ریزه کاری های دیداری موجود در این اثر گذشت. در تصویر زیر به طور عینی می توانید مشاهده کنید که با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی در بازی Dirt Rally دقیقاً چه جزییاتی را از دست خواهید داد.

;;;;;;;1

در تنظیمات گرافیکی پایین تر علاوه بر به نمایش در آمدن جزییات تصویری کم جزییات تر در مدل اجسام و اتومبیل های موجود در بازی Dirt Rally و همچنین بهره مندی از نور پردازی و سایه زنی کم فروغ تر، یکی دیگر از نکاتی که با آن روبرو خواهید شد کیفیت بسیار پایین تر افکت های تصویری مورد استفاده قرار گرفته در این بازی خواهد بود. به عنوان مثال در طول هوای بارانی، بسیاری از افکت های تصویری موجود در این بازی نظیر برخورد طبیعی قطرات آب با بدنه ی اتومبیل ها یا جلوه ی واقعی فرو ریختن آن ها از آسمان، تنها در تنظیمات گرافیکی بسیار بالا (Maximum) قابل مشاهده است و هیچ کدام از این افکت ها در تنظیمات گرافیکی بسیار پایین (Ultra Low) قابل مشاهده نخواهند بود (در دو کیفیت متوسط و پایین نیز تنها بخشی از این افکت ها قابل تجربه کردن خواهد بود) . امری که شاید بتوانید برخی جنبه های آن را در تصویر زیر مشاهده نمایید.

به هر حال در نهایت می توان گفت که اگر علاقمندان بازی Dirt Rally (با توجه به کشش سخت افزار موجود در سیستم کامپیوتری خود) بتوانند این اثر را بر روی تنظیمات گرافیکی بسیار بالا انجام دهند، قطعاً قادر خواهند بود بیشترین لذت را از جلوه های دیداری این بازی اتومبیل رانی خوش گرافیک ببرند. در غیر این صورت برای کسانی که تنها قادر به اجرای بازی Dirt Rally در کیفیت گرافیکی بسیار پایین هستند، تجربه ی این اثر چیزی در حد عناوین دو نسل قبل خواهد بود. با این حال در دو کیفیت گرافیکی پایین و متوسط نیز می توان تجربه ای قابل قبول از بازی Dirt Rally داشت که برای دارندگان سیستم های کامپیوتری ضعیف تر کاملاً مناسب به نظر می رسد.