مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

استرالیا در حال تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای استارتاپ ها است

29553174 4079 4188 95b9 ec78ca8bdce9

اقتصاد رو به رشد استرالیا، قوانین تجاری مناسب و حمایت دولت از تحقیقات و توسعه‌ی فناوری، این کشور را به منطقه‌ای ایده‌آل برای ایده‌های نوآورانه تبدیل کرده است.

استرالیا در مرحله‌ی گذار است

تام هاجو، مدیر ارشد نوآوری استرالیای جنوبی، می‌گوید:

استرالیا تاریخچه‌ی درخشانی در نوآوری و خلاقیت دارد و امروزه بستری مناسب برای گسترش ایده‌ها و فرصت‌ها است. استرالیا در مرحله‌ی گذار به سر می‌برد و در حال حاضر فضای اقتصادی این کشور از نوآوری‌ها و برنامه‌های پیشرو استقبال می‌کند. اقتصاد سنتی استرالیا، اقتصادی مبتنی بر تولید است و آینده‌ی آن را تکنولوژی‌های سطح بالا تضمین می‌کنند.

به‌ویژه استرالیای جنوبی، مرکز جدید فناوری‌های پیشگام و رو به رشد است. دولت این کشور اخیراً ۸۰ میلیون دلار برای سرعت بخشیدن به تغییر و تحولات اقتصادی مدرن و خلق فرصت‌های جدید کاری اختصاص داده است. گذار به مرحله‌ی اقتصاد اطلاعات، باعث شده تفکرات نوآورانه و فعالیت‌های خلاق هدف اول سرمایه‌گذاری‌های کلان این کشور باشند؛ چنانکه شهر آدلاید رهبر جهانی شرکت‌های تولیدات تخصصی نامیده می‌شود و مکانی است که شرایط مناسب رشد کسب‌وکارها و صنایع را فراهم می‌کند.

برای مثال، شرکت استرالیایی Humanihut در لیست برترین کسب‌وکارهای جهان در سال ۲۰۱۶ جای گرفته است و میکرو X هم در بخش لوازم پزشکی، فناوری اشعه‌ی X در گوشی‌های تلفن همراه و برنامه‌های تشخیص بمب در صنایع دفاعی سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی از جمله مرکز نوآوری‌های مایکروسافت و تشکیلات نوآوری شرکت HP شعب خود را در استرالیای جنوبی افتتاح کرده‌اند.

هوش مصنوعی

استرالیا با برنامه‌ریزی‌های دقیق بلندمدت، در حال سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های هوش مصنوعی است. تام هاجو می‌گوید استرالیا نخستین منطقه‌ی نیمکره‌ی جنوبی بوده که مجوز قانونی تست خودروهای بدون راننده را صادر و مسیر ابداعات پویا و نوین و تحقیقات کاربردی جهانی را هموار کرده است.

سال گذشته سیلیکون ولی، شرکت ارتباطات راه دور Myriota را به‌عنوان بهترین استارتاپ صنعتی و دومین شرکت موفق جهان در به‌کارگیری اینترنت اشیاء معرفی کرد. بعلاوه استرالیا در زمینه تحقیقات پزشکی و بیوتکنولوژی هم پیشرفت‌های چشمگیر و مؤثری داشته است. به عنوان مثال، اخیراً دانشگاه آدلاید سوزن هوشمندی اختراع کرده که عمل‌های جراحی مغز و اعصاب را آسان‌تر و مطمئن‌تر می‌کند. این تکنولوژی حیرت‌انگیز به جراحان کمک می‌کند با واردکردن این سوزن به مغز، رگ‌های خونی ضعیف را که پتانسیل خطر دارند ببینند و بتوانند از خونریزی‌های مهلک مغزی جلوگیری کنند.

پیروی از سیلیکون ولی

ازآنجاکه یک نوآوری، مولد نوآوری‌های بعدی است؛ سرمایه‌گذاری روی مراکز پشتیبانی از طرح‌های خلاق، عملی ارزشمند و هوشمندانه است. دولت ایالتی استرالیای جنوبی با پیروی و الهام از ابداعات سیلیکون ولی، نخستین منطقه‌ی تخصصی نوآوری را افتتاح کرده است. هدف اصلی این منطقه که Tonsley نام دارد، تأسیس، ترویج و پرورش تفکرات و ایده‌های خلاق و مبتکرانه است. تام هاجو توضیح می‌دهد که این ناحیه، شرکت‌ها، مؤسسات، استارتاپ‌های مدرن و کسب‌وکارهای رو به رشد را گرد هم آورده و آن‌ها را با محققان، پژوهشگران و شتاب‌دهنده‌ها و صنایع باارزش زیر یک سقف قرار داده است. Tonsley در چهار بخش اصلی که نشان‌دهنده‌ی نقاط قوت اقتصاد استرالیا هستند متمرکز شده است: دستگاه‌ها و لوازم پزشکی، فناوری‌های هوای پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، نرم‌افزارها و شبیه‌سازی کامپیوتری و معادن و انرژی.

همچنین در حوزه‌ی سلامت و بیولوژی و داروسازی، مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار به توسعه‌ی مرکز تحقیقاتی بهداشت و سلامت استرالیای جنوبی (SAHMRI)، بیمارستان سلطنتی آدلاید و مرکز نوآوری‌های پزشکی دانشگاه استرالیای جنوبی اختصاص‌ یافته است. با پایان این پروژه، استرالیا بزرگ‌ترین منطقه‌ی تخصصی پزشکی نیمکره‌ی جنوبی را به دنیا معرفی خواهد کرد.

حمایت‌های دولتی

همه‌ی مردم از شکوفایی نوآوری‌های گوشی‌های هوشمند خبر دارند. ایده‌های استیو جابز به نماد نوآوری تکنولوژی عصر حاضر بدل شده است، با این‌ وجود بسیاری از مردم نمی‌دانند که اگر حمایت‌های مالی دولت نبود، آیفون هرگز به چنین پیشرفت و موفقیت نمی‌رسید. حمایت‌هایی که نتیجه‌ی آن‌ها، رسیدن به نقطه‌ی اوج صفحات لمسی، اینترنت و باتری‌های لیتیومی بود.

معمولاً حمایت دولت برای خلق فضای نوآوری امری ضروری است و خوشبختانه صنایع استرالیا از کمک‌های لازم مالی دولت بی‌نصیب نیستند. هاجو می‌گوید به حداکثر رساندن اثرات اقتصادی بخش تحقیقات و صنایع رده‌بالای فناوری، از اولویت‌های اول دولت استرالیا است. دولت برای اینکه صنایع بتوانند محصولات و خدمات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند، به‌خوبی با آن‌ها همکاری می‌کند. همین امر باعث شده است استرالیا به‌عنوان مرکز نوآوری و کارآفرینی و کشوری که فرصت‌های جدید شغلی بسیاری در اختیار متخصصان و دانش‌آموختگان قرار می‌دهد، در جهان به شهرت برسد.

زیرسازی سریع

حمایت‌های دولت استرالیا راه را برای آینده‌ای روشن‌تر هموار می‌کند. در سال ۲۰۱۶، این دولت مبلغ ۴.۷ میلیون دلار روی زیرساخت‌های آدلاید سرمایه‌گذاری کرد تا این شهر به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی جهان بدل شود. به‌ این‌ ترتیب اینترنت پرسرعت (که ۱۰۰ برابر سریع‌تر از متوسط سرعت جهانی بود) به قلمروهای نوآوری و تکنولوژی پیشروی این شهر آورده شد.

این زیرساخت‌های جدید دیجیتال، کمک خواهند کرد آدلاید در خط مقدم نوآوری، جذب کسب‌وکارهای جدید و کارآفرینان مستعد باقی بماند و بتواند برنامه‌های کاربردی جدیدی در زمینه‌های بیوتکنولوژی، تولید و عرضه‌ی پیشرفته‌ی خدمات و حتی صنعت فیلم‌سازی توسعه دهد.

آدلاید اولین برنامه‌های شتاب‌دهنده Techstars را در منطقه‌ی اقیانوس آرام ارائه کرده و فرصتی عالی برای کارآفرینان بومی و غیر بومی فراهم آورده است. بعلاوه پاییز امسال این شهر میزبان فستیوال HybridWorld خواهد بود که با هدف کشف ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدید و به نمایش گذاشتن خلاقیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود.

استرالیا در کنار حمایت دولت و اینترنت پرسرعت، منابع بسیار دیگری هم در اختیار اندیشمندان و کارآفرینان نوآور قرار داده است. به‌ویژه استرالیای جنوبی که با اکوسیستم کارآفرینی پویا و پربازده، بیش از ۱۰۰ برنامه‌ی حرفه‌ای را در دسترس کارآفرینان متقاضی قرار داده است.

 منبع: زومیت