مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ششمین انقراض بزرگ زمین در راه است

0df29262 8067 4b55 907e e63ceb9f55d5

نزدیک به نیمی از گونه‌های روی زمین نتوانسته‌اند با گرمایش جهانی تطبیق پیدا کنند.  پژوهشی که اخیرا انجام شده است، بیان می‌کند که ششمین انقراض بزرگ حیات جانوری در تاریخ زمین تا ۵۰ سال آینده به وقوع خواهد پیوست.

پروفسور جان وینز، از پیشروان زیست‌شناسی تکاملی، در پژوهشی دریافته است که ۴۷ درصد از هزار گونه، انقراض محلی مرتبط با تغییرات اقلیمی داشته‌اند.

پروفسور وینز برنده‌ی جایزه‌ی ریاست جمهوری برای جامعه‌ی طبیعت‌گرایان آمریکا است. او می‌گوید این شواهد خیلی جدی هستند؛ زیرا بررسی‌های او نشان می‌دهد که گیاهان و جانوران تاکنون در مواجهه‌‌ با مقدار نسبتا کم گرمایش جهانی در حال تقلا بوده‌اند.

تاکنون کره‌ی زمین نسبت به دوره‌های پیشاصنعتی در حدود یک درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شده است. اگر تا سال ۲۱۰۰ هیچ اقدامی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت نگیرد، این افزایش دما به ۲.۶ تا ۴.۸ درجه خواهد رسید. حیات روی کره‌ی زمین با مشکلی دیگر نیز روبه‌رو است: دونالد ترامپ، یک منکر علمی که به تعبیر پروفسور وینز «یک فاجعه‌ی جهانی» است.

او در پژوهش خود، مقاله‌های آکادمیک مربوط به ۹۷۶ گونه از سراسر جهان را که حداقل دو بار – یک بار در حدود ۵۰ سال گذشته و بار دیگر در ۱۰ سال اخیر – مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، بررسی می‌کند.

او می‌گوید:

تقریبا نیمی از گونه‌هایی که بررسی کردم، انقراض محلی داشته‌اند. این اتفاق تنها با افزایش اندک اقلیم رخ داده است. در قرن آینده، دما ۲ تا ۵ برابر افزایش خواهد یافت. این اتفاقات نشان می‌دهند که گونه‌ها نمی‌توانند با سرعت کافی با کوچک‌ترین تغییرات اقلیم هماهنگ شوند. این مسئله خیلی جدی است. آن‌ها نمی‌توانند حتی یک تغییر خیلی کوچک از دما را تحمل کنند.

این پژوهش ۷۱۶ گونه‌ی مختلف از حیوانات و ۲۶۰ گونه‌ی گیاهی از آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و نقاط دیگر را بررسی می‌کند. انقراض‌های محلی در بین ۴۷.۱ درصد از گونه‌ها در دمایی رخ داده است که زیادی برایشان گرم بوده است. تنها چند منطقه تغییری نداشتند. در کل، تعداد انقراض‌های محلی در بیشتر نواحی اقلیمی و زیستگاه‌ها مشابه بود.

دکتر وینز متوجه شده است که انقراض‌های محلی ناشی از تغییرات اقلیمی در میان گونه‌های آب شیرین به میزان قابل توجهی بیشتر است: در میان ۳۱ مطالعه‌ی صورت گرفته، انقراض آن‌ها نزدیک به ۷۴ درصد بوده است!

وی اکنون بر این عقیده است که نرخ انقراض جهانی حیوانات و گیاهان بیشتر از ۵ انقراض بزرگ در تاریخ کره‌ی زمین است؛ اما تاکنون تعداد گونه‌های ناپدیدشده با تعداد ناپدیدشده در زمان انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون سال پیش قابل مقایسه نیست.

زمین شناسان به دلیل از دست رفتن سریع جانوران و گیاهان که تأثیری قابل توجه بر ثبت فسیل‌ها دارد، در نظر دارند دوره‌ای جدید در تاریخ تعیین کنند.

دکتر وینز می‌گوید:

برخی از شرایط برای انقراض‌های جهانی همه‌ی گونه‌ها اکنون برقرار است. ما هنوز به آن نرسیده‌ایم. اما متأسفانه در مسیر رخ دادن آن قرار داریم. این‌که انقراض بزرگ هنوز رخ نداده است، خبر خوبی است؛ اما اگر کاری نکنیم، در ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده ششمین انقراض بزرگ رخ خواهد داد.

دکتر وینز معتقد است که انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، شرایط را به دو دلیل بدتر خواهد کرد.

زیرا آقای ترامپ شخصی را به ریاست EPA (سازمان حفاظت از محیط زیست) برگزیده که از منکران تغییرات اقلیمی است و از سوی دیگر، او از قرارداد تغییرات اقلیمی پاریس بیرون آمده است.

 منبع: زومیت