مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

حرکت وضعی زمین عامل محدود شدن عملکرد لرزش گیر دوربین ها به 6.5 گام است

77e5f930 bc53 4102 ae99 abad3aa8a9a5

المپوس اعلام کرده که عامل اصلی محدودیت در لرزش گیر اپتکیال به ۶.۵ گام، حرکت وضعی زمین یا همان چرخش زمین به دور خودش است.

برای درک بهتر این موضوع، یک دوربین فاقد سیستم لرزش گیر را در نظر بگیرید که از یک لنز ۱۲۵ میلی‌متری استفاده می‌کند. زمان نوردهی سنسور در این دوربین ۱/۱۲۵ ثانیه است، حال آنکه یک لرزش گیر ۳ گام به معنای افزایش نوردهی به میزان ۱۲۵/(۱×۸) یا ۸/۱۲۵ است که در صورت ساده کردن، زمان نوردهی را به ۱/۸ ثانیه افزایش می‌دهد.

ستسویا کاتائوکا، معاون بخش مدیریت المپوس در گفتگو با Amateur Photographer به این موضوع اشاره کرده است. وی در پاسخ به سوالی در مورد سیستم Sync IS مورد استفاده در دوربین المپوس که نشان از دست یافتن به رکورد ۶.۵ گام در لرزش گیر این دوربین شده، چنین پاسخ داده است:

لرزش‌گیر مورد استفاده در خود بدنه به تنهایی ۵.۵ گام را در اختیارمان قرار می‌دهد. ترکیب نتیجه‌ی این تثبیت کننده با لرزش گیر اپتیکال لنز، در مجموع رکورد ۶.۵ گام را برای دوربین المپوس به ارمغان آورده است. در تئوری اصلی‌ترین عامل محدود کننده برای دست یافتن اعدادی بالاتر از ۶.۵، اثر حرکت وضعی زمین روی سنسور‌های ژیروسکوپ است.

در بسیاری از دوربین‌های رده بالا نظیر E-M1 Mark II المپوس از دو سیستم لرزش‌گیر یکی در بدنه و دیگری در لنز استفاده می‌شود. سیستم لرزش‌گیر در دوربین، با جایجایی سنسور عمل می‌کند، حال آنکه لرزش گیر اپتیکال در لنز، به هنگام نوردهی در صورت لرزش دوربین، عدسی‌ها را جابجا می‌کند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط کاتائویا، به نظر می‌رسد تا زمانی که سنسور‌های ژیوسکوپ نتوانند اثر حرکت وضعی زمین را خنثی کنند، نمی‌توان به رکوردی بالاتر از ۶.۵ گام در لرزش گیرهای دوربین دست یافت.

منبع: زومیت