مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

چگونه سرعت گوشی های متوسط یا ضعیف اندرویدی را افزایش دهیم

sorat

استفاده از سخت افزارهای متوسط یا حتی ضعیف در گوشی‌های موبایل باعث کندی و گاهی ناتوانایی در اجرای چند اپلیکیشن سنگین به طور همزمان شده است. در این پست روشی را آموزش خواهیم داد که به کمک آن می‌توانید عملکرد گوشی را سریع‌تر و اجرای اپلیکیشن‌های سنگین را به طور راحت‌تری ممکن کنید.

در این که اندروید یک پلت فرم فوق العاده و متحول کننده است هیچ شکی وجود ندارد چراکه آی او اس با توجه به قیمت‌های نجومی آن، هرگز نمی توانست مانند اندروید و گوشی‌های ارزان قیمتش این چنین در سطح دنیا ریشه کند. با وجود آنکه این سیستم عامل در سال‌های اول ورود خود به دنیای موبایل‌ها دارای مشکلات و حتی کمبودهای خاصی بود، به مرور مسیری تکاملی را طی کرد و با آزمایش و خطاهای پی در پی، امروزه به یکی از پلت فرم‌های قدرتمند دنیا تبدیل شده است. مسیری که ویندوزفون نیز در طول این سال‌ها طی کرد و امروزه شاهکاری با نام ویندوز۱۰ موبایل را به کاربران ارائه داده است. البته ساخته شدن گوشی‌های ارزان قیمت اندرویدی، که طبیعتا به معنای استفاده از سخت افزارهای متوسط یا حتی ضعیف بوده، کمی اصل و ریشه‌ی اندروید را قربانی کرده و باعث کندی و گاهی عدم توانایی اجرای چند اپلیکیشن سنگین به طور همزمان در گوشی‌های ارزان قیمت شده است. اگر شما نیز صاحب یکی از این گوشی‌های متوسط یا ضعیف اندرویدی هستید که در استفاده از اپلیکیشن‌های سنگینی همچون فیسبوک و… دچار مشکل شده اید، با ما همراه باشید.

تاکنون روش‌های زیادی برای کمک به عملکرد گوشی‌هایی با سخت افزار متوسط منتشر و معرفی شده است. از اپلیکیشن‌های خالی کننده‌ی رم مانند CleanMaster گرفته تا اپلیکیشن‌های جلوگیری از اجرای خودکار برنامه‌ها همچون Greenify همگی به نوعی بهبودهایی را در عملکرد کلی گوشی ایجاد می‌کردند که البته در این بین کاربران بسیاری نیز بودند که به عملکرد این برنامه‌ها اعتقادی نداشتند. شاید اگر تا به حال با گوشی‌های متوسط و رو به ضعیف کار نکرده باشید برایتان عجیب باشد اما دارندگان این گوشی‌ها به خوبی آگاهند که برای مثال نصب همزمان اپلیکیشن‌های Facebook,Onenote,Viber و Instagram تا چه حد می‌تواند سرعت کلی رام را پایین بیاورد و به ناچار، در اکثر مواقع به کل از نصب این اپلیکیشن‌ها منصرف می‌شوند. امروز در زومیت به شما راهی ساده را معرفی خواهیم کرد که توسط آن، می‌توانید تا حدود زیادی از مشکلات استفاده از اپلیکیشن‌ها کاسته و با سرعت بیشتری با دستگاه خود کار کنید.

sorat.jpg3

اپلیکیشن مورد استفاده در این مقاله، App Quarantine نام دارد که البته برای اجرا نیاز به دسترسی روت دارد. اگر گوشی شما روت نیست می‌توانید از طریق این لینک تنها در چند دقیقه گوشی خود را روت کنید. در ابتدا به توضیح کلی روش مورد استفاده خواهیم پرداخت. این برنامه قادر است تا برنامه‌های نصب شده عادی یا حتی سیستمی را، بدون حذف از گوشی شما، به طور کامل متوقف کند و قابلیت خروج آن‌ها از قرنطینه و اجرای مجدد را تنها با یک لمس در اختیار شما قرار دهد. درواقع با این کار، اپلیکیشن‌های قرنطینه شده، هیچ تفاوتی با یک اپلیکیشن حذف شده از لحاظ اشغال فضای رم نخواهند داشت و در عین حال، می‌توانید هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید تنها با لمس آیکون مخصوص هر برنامه، آن را مجددا فعال و اجرا کنید. اپلیکیشن‌های دیگر همچون Greenify تحت هیچ شرایطی نمی توانند در عملکرد خود دقت صد در صدی را رعایت کنند و در تست‌های شخصی بارها مشاهده شد که برخی اپلیکیشن‌های به خواب رفته، در پس زمینه در حال اجرا هستند. اما اپلیکیشن App Quarantine به لطف Freeze یا Disable کردن برنامه‌ها، به طور کامل آن‌ها را از رم گوشی خارج خواهد کرد. البته اپلیکیشن‌های بسیاری برای فریز کردن برنامه‌ها منتشر شده است اما App Quarantine به دلیل در اختیار گذاشتن ویجت اختصاصی برای هر اپلیکیشن غیرفعال شده، و امکان فعال‌سازی و اجرای مجدد تنها با یک کلیک، بهترین انتخاب در این زمینه خواهد بود.

sorat.jpg2

اپلیکیشن‌های بسیاری نظیر فیسبوک، اینستاگرام، برنامه‌های مدیریت ایمیل، مارکت‌هایی همچون مایکت و… وجود دارند که در روز تنها یک یا دوبار به آن‌ها سر خواهیم زد و نیازی به فعال بودن 24ساعته‌ی آن‌ها نداریم و می‌توانیم آن‌ها را با کمک این روش، کاملا از رم گوشی حذف کنیم و تنها در موارد مورد نیاز، با کلیک روی آیکون مخصوص اپلیکیشن‌های غیرفعال شده، به استفاده از آن‌ها بپردازیم. اپلیکیشن‌های پیام رسان نظیر وایبر، تلگرام، لاین و… نیز توانایی قرارگیری در این لیست را دارند که البته انتخاب این موضوع، بنا بر استفاده‌ی هر کاربر متفاوت خواهد بود. برای مثال کاربرانی که در هرلحظه از روز ممکن است پیامی دریافت کنند به هیچ وجه نباید این برنامه‌ها را قرنطینه کنند، اما کاربرانی نیز وجود دارند که به هیچ وجه در طول روز کاری یا درسی خود به اینترنت دسترسی ندارند از همین جهت می‌توانند با قرار دادن این برنامه‌ها نیز، رم خود را بیش از پیش آزاد و خالی نگه دارند.

اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، بعد از قرنطینه کردن هر اپلیکیشن، می‌توانید با استفاده از ویجت App Quarantine، آیکون برنامه‌های غیرفعال شده را به نوبت و به صورت جداگانه روی صفحه‌ی خانگی خود ساخته و با استفاده از آن‌ها، تنها با یک لمس و در چند ثانیه، دستور فعالسازی مجدد برنامه و اجرای آن را به App Quarantine بدهید. برنامه‌ها به محض فعال و اجرا شدن آماده‌ی استفاده خواهند بود و در صورتی که برنامه‌ی مورد نظر، اینترنتی باشد (مانند اینستاگرام) به محض اجرا، اطلاعات جدید را دریافت و جدیدترین پست‌ها یا پیام‌های دریافتی را به نمایش خواهد گذاشت. حال پس از استفاده از اپلیکیشن، کافی است مجددا روی آیکون ویجت آن کلیک کنید تا برنامه به لیست قرنطینه بازگردد. با انجام این روش برای تمام اپلیکیشن‌های سنگین گوشی خود، می‌توانید با فعالسازی و مراجعه‌ی نوبت به نوبت به آن‌ها، دیگر با هیچ کندی یا مشکل خاصی مواجه نشوید.

sorat.jpg1

برای نظم بیشتر در صفحه‌ی خانگی خود می‌توانید از بخش Group این برنامه هم استفاده کنید به طوری که اپلیکیشن‌های قرنطینه شده را، به یک گروه با اسم دلخواه تبدیل می‌کنید و پس از آن، ویجتی به صورت یک پوشه در اختیار خواهید داشت که تمام اپلیکیشن‌های قابل دسترس و قرنطینه شده، در آن قرار دارند.

استفاده از این روش برای افرادی که از گوشی‌های قدرتمندی برخوردارند اما در عین حال علاقه‌ای به دیدن اپلیکیشن‌های بی استفاده در بخش Running Apps‌های خود ندارند نیز می‌تواند کاربردی باشد و برای مثال، مارکت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که بدون دلیل به فعالیت در پس زمینه‌ی گوشی می‌پردازند را از حافظه‌ی رم حذف کنند.