مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

فناوری صفحات خورشیدی پاناسونیک در خودروها

f72c75a9 f540 46e7 acc1 cd105da5b5ce

مدیر اجرایی پاناسونیک طی مصاحبه‌ای درباره استفاده از صفحات خورشیدی در خودروها و آینده این تکنولوژی در صنعت خودروسازی توضیحاتی ارائه کرد.

با وجود شرکت‌های متعدد فعال در حوزه انرژی‌های خورشیدی و گرایش روزافزون به استفاده از این منبع تأمین انرژی در بخش‌های مختلف مانند سقف خانه‌ها و حتی کوله‌پشتی مسافرتی، ورود این صفحات به صنعت خودروسازی می‌تواند بازار مهم جدیدی برای این شرکت‌ها به دنبال داشته باشد.

شینگو اوکاموتو، مدیر اجرایی پاناسونیک، در این زمینه می‌گوید:

سقف خودروها این پتانسیل را دارد تا به بازاری جدید برای صفحات خورشیدی تبدیل شود. ما تاریخچه غنی و درخشانی در صنعت خودروسازی داریم و حالا با به‌کارگیری انرژی خورشیدی در خودروهای خود، برای اولین بار در جهان عصر جدیدی را آغاز خواهیم کرد.

آذرماه سال گذشته، پاناسونیک اعلام کرد که با راه‌اندازی کارخانه‌ای جدید و اختصاصی در شهر بوفالوی ایالت نیویورک آمریکا، با شرکت تسلا جهت به‌کارگیری صفحات خورشیدی در خودروهای این شرکت همکاری خواهد کرد. این شرکت ژاپنی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری طی ۱۰ سال آینده به دنبال ساخت مجموعه‌ای عظیم و شهری خورشیدی در منطقه بوفالو است تا بتواند نیازهای شرکت تسلا و دیگر خودروسازان را در راستای استفاده از منابع خورشیدی تأمین کند.

کسانی که به استفاده از انرژی خورشیدی در خودروها بدبین هستند، کافی است نگاهی به فروش خودروهای تویوتا در ژاپن بیندازند؛ جایی که تنها در اردیبهشت‌ماه امسال، این خودروساز برجسته ژاپنی توانسته است ۱۳۵۰ دستگاه تویوتا پریوس PHEV مجهز به سیستم تأمین برق خورشیدی به فروش برساند. این میزان تقریبا ۹ درصد کل خودروهای پریوس فروخته‌شده را شامل می‌شود.

تویوتا پریوس پرایم هیبریدی – PHEV

جدیدترین مدل پریوس، اولین خودرویی است که در تیراژ بالا توسط یک خودروساز با استفاده از صفحات خورشیدی تولید و عرضه می‌شود. در این خودرو انرژی خورشیدی تبدیل به برق و مستقیما به باتری‌های خودرو منتقل می‌شود. به خاطر تغییرات تابش نور خورشید در فصل‌های مختلف، متوسط مسافت طی شده با یک بار شارژ، از ۲.۹ تا ۶.۱ کیلومتر متغیر است.

در راستای ساخت صفحات خورشیدی مورد نیاز مدل جدید پریوس، مهندسان پاناسونیک در ابتدا می‌بایست چالش‌های ناشی از نصب این صفحات روی سقف خودرو و مشکلات احتمالی حین رانندگی را به‌دقت بررسی و بر آن‌ها غلبه می‌کردند. از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مهندسان پاناسونیک می‌توان به لرزش، وجود سایه‌های غیرقابل پیش‌بینی حین عبور خودرو و فضای حداقلی سقف خودرو جهت نصب صفحات خورشیدی اشاره کرد. قطعا نصب صفحات روی سقف ناصاف خودرو در مقایسه با یک فضای مسطح از دیگر چالش‌های پیش روی آن‌ها به شمار می‌آمد.

اوکاموتو در رابطه با مشکل تغییرات میزان تابش نور خورشید، به خبرنگاران گفت:

پاناسونیک با قرار دادن دیودهایی که موظف به عبور یک‌طرفه جریان هستند در درون صفحات خورشیدی، اطمینان حاصل کرده است که جریان الکتریکی به‌صورت یکنواخت همواره برقرار باشد. سیستم برق خورشیدی قادر است حداقل ۱۰ درصد مسافت سالیانه طی شده خودروی شما را به عهده بگیرد.

 منبع: زومیت