مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

سامسونگ به روند توسعه ی تراشه های 6 نانومتری سرعت میدهد

5e9fe60fd97be962aced89aa6b1839c1 XL

بی شک باید گفت که یکی از قسمت های سخت افزاری گوشی های هوشمند که در چند سال اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشته اند، تراشه های این دستگاه ها بوده است. کمپانی های بزرگی در این صنعت در حال رقابت با یکدیگر هستند و هر کدام سعی دارند با تراشه های پیشرفته تر، برگ برنده را در اختیار داشته باشند. در کنار افزایش قدرت پردازش پردازنده های موبایل، کمپانی ها در هر نسل مقداری معماری آنها را نیز توسعه داده اند تا پردازنده ها نسل به نسل کوچک تر شوند و انرژی کمتری مصرف کنند. تراشه های پرچمدار امسال گوشی های موبایل همچون اسنپدارگون 835 دارای لیتوگرافی 10 نانومتری بودند و انتظار میرود برخی از گوشی های هوشمند در سال 2019 به پردازنده های 7 نانومتری تجهیز شوند. چیزی که مشخص است تراشه سازان زمانی برای توسعه ی تراشه های نسل های بعد هدر نمیدهند به طوری که به نظر میرسد از هم اکنون تراشه های 7 نانومتری TSMC توسط اپل و کوالکام رزرو شده است و این موقعیت کمپانی برای سامسونگنگران کننده است.

این طور که پیداست سامسونگ چند ماهی عقب تر از TSMC در توسعه ی تراشه های 7 نانومتری قرار دارد اما در دنیای تجارت مدرن، سرعت حرف اول را میزند. سامسونگ در ماه می نقشه ی راه و جزئیاتی را در مورد تولید تراشه های 8، 7، 6، 5 و حتی 4 نانومتری به نمایش گذاشت اما گزارش جدید حاکی از این دارد که غول کره ای بر روی تراشه های 6 نانومتری تمرکز بیشتری خواهد کرد تا اکثریت سهم بازار را در اختیار داشته باشد. ظاهرا سامسونگ قصد دارد تولید انبوه تراشه های 6 نانومتری را زمانی در سال 2019 که احتمالا نیمه ی دوم سال خواهد بود آغاز کند و این همان زمانیست که انتظار میرفت سامسونگ در حال عرضه ی تراشه های 7 نانومتری باشد. اگر این اقدام توسط سامسونگ صورت بگیرد، تراشه های 6 و 7 نانومتری هر دو بر اساس فناوری یکسان اشعه ی مافوق بنفش توسعه داده خواهند شد. سامسونگ در حال حاضر تجهیزات EUV را تهیه کرده است و تصمیم دارد 2 سیستم دیگر را نیز امسال خریداری کند و سال آینده نیز هفت دستگاه دیگر را نیز خریداری خواهد کرد. مدل NE3400B از تولید تراشه های 5 تا 7 نانومتری پشتیبانی میکند و امکان دارد سامسونگ بتواند بسیاری از سرمایه گذاری های تراشه های 7 نانومتری را برای تراشه های 6 نانومتری در نظر بگیرد. اهمیت تجهیزات EUV در تولید تراشه های فوق پیشرفته بسیار زیاد است و سامسونگ با آگاهی از این موضوع میتواند در سال 2019 گوی رقابت را از دیگر تراشه سازان مطرح برباید.

اولین نسل از تراشه های 7 نانومتری TSMC به واسطه ی فناوری لیزری آرگون فولورید توسعه داده خواهد شد که این فناوری با پروسه ی پرتوافشانی چند ساله به صورت ترکیبی عمل خواهد کرد. اگر چه این روش میتواند از نظر زمان TSMC را از رقبا پیش بیاندازد اما از معایب این روش میتوان به دقت کمتر و نیاز به زمان بیشتر برای فرآیند نسبت به EUV اشاره کرد که باعث میشود این انتخاب برای TSMC هزینه بر باشد. البته TSMC در حال کار بر روی فناوری اختصاصی EUV خود نیز که برای نسل دوم تراشه های 7 نانومتری آماده خواهد بود و میتواند از آن برای تولید تراشه های 5 نانومتری که احتمالا در سال 2020 از راه خواهند رسید نیز استفاده کند. در این جا میتوان میزان فشردگی رقابت برای توسعه ی تراشه ها با فناوری های پیشرفته تر را کاملا درک کرد.

این موضوع در مورد گوشی های هوشمند در جالب ترین قسمت خود قرار دارد. به احتمال زیاد چیپست های پرچمدار سال 2019 دو کمپانی اپل و کوالکامن، دارای لیتوگرافی 7 نانومتری TSMC خواهند بود در حالی که شاید سامسونگ در آن زمان همچنان از تراشه های 10 نانومتری یا 8 نانومتری FinFET استفاده کند. همچنین گزارشات حاکی از این دارند سامسونگ در نظر دارد پیش از آغاز تولید انبوه تراشه های 6 نانومتری، یک تراشه ی 7 نانومتری را تیراژ بالا به تولید برساند که احتمالا این تراشه در قلب گکلسی نوت سال 2019 قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب احتمالا برای دیدن تراشه های 6 نانومتری در پرچمداران سامسونگ باید حداقل تا سال 2020 صبر کنیم.

منبع: سخت افزارمگ