مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ساخت خون مصنوعی پس از ۶۷ سال

red blood cells 6

هر روز رویاها، قصه ها و فیلم هایی که روزگاری تخیلی و زاییده ذهن انسان تلقی می شدند یکی پس از دیگری به واقعیت نزدیک می شوند. این بار نوبت به خون انسان رسیده است. گروهی از پزشکان روسی موفق شده اند پس از چند دهه تحقیق و آزمایش خونی مصنوعی تولید کنند که با تمام فاکتورهای لازم خون انسان مطابقت دارد. جالب تر آنکه این خون با تمام گروه های خونی سازگار است!

به گزارش کلیک، براساس گفته های محققان، نزدیک به هفتاد سال است که دانشمندان تلاش می کنند تا بتوانند خون مصنوعی بسازند. خونی که با تمام گروه های خونی انسان سازگار باشد. این کشف مهم می توانست در بسیاری از مواقع به ویژه در شرایط بحرانی مانند جنگ یا بلایای طبیعی یاری گر انسان ها باشد. اما این پروژه هر بار به دلایل مختلف نظیر سازگار نبودن با تمام گروه های خونی با شکست مواجه می شد.

حال پزشکان روسی موفق شده اند خونی متفاوت با دیگر نمونه های تولید شده بسازند. این خون «کرونیدون» نام دارد و برخلاف خون طبیعی ناقل هیچ یک از بیماری‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند، نیست. تعذیه بافت‌ها و سلول‌ها به اکسیژن و تحریک خون‌سازی در بدن در صورت کاهش حجم خون نیز از دیگر ویژگی‌های این خون مصنوعی به شمار می‌آید که تمام این ویژگی‌های منحصربفرد توانسته است موفقیت این اختراع را رقم بزند.

رئیس بخش پزشکی و علوم بیولوژیک وزارت دفاع روسیه در ارتباط با ساخت این خون مصنوعی گفت:‌ «برای تهیه خون جایگزین، از هموگلوبین موجود در خون گوساله استفاده می‌شود؛ از آنجایی‌که گاوها، حیوانات درشت اندامی هستند، پس سطح اکسیژن موجود در هموگلوبین خونشان نیز بسیار بیشتر از میزان اکسیژن موجود در خون انسان‌ها است؛ لذا استفاده از هموگلوبین موجود در خون گاوها نه تنها بهترین انتخاب، بلکه تنها راه برای موفقیت این پروژه مهم جهانی بوده است.»

این خون مصنوعی که با استفاده از مواد خام ارزان قیمت ساخته می شود بسیار مقرون به صرفه است و در صورت نیاز گسترده تولید آن به لحاظ مالی هزینه گزافی برای بیماران، بیمارستان ها و دولت ها ندارد.

منبع: کلیک