مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

اینتل و عرضه یک حافظه SSD پرحجم، سریع و ارزان قیمت

StorageReview Intel 545S

پیدا کردن یک حافظه SSD با حجم بالا یا سرعت چشمگیر و البته قیمتی قابل قبول چندان دشوار نیست، اما پیدا کردن محصولی که هردوی این قابلیت ها را باهم داشته باشد و قیمت آن نیز شما را پشیمان نکند چه؟ اینجاست که اینتل با حافظه ذخیره ساز جدید ۲.۵ اینچی خود با نام «545s» حرفی برای گفتن خواهد داشت.

این محصول تنها ۱۸۰ دلار قیمت دارد

این محصول به لطف تکنولوژی فوق چگال اینتل در عین داشتن ابعاد استاندارد یک دیسک سخت، از ظرفیت ۵۱۲ گیگابایتی برخوردار بوده و می تواند با سرعت ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگابایت در ثانیه به خواندن و نوشتن اطلاعات بپردازد. نکته مطلوب آن است که این بسته شگفت انگیز تنها به قیمت ۱۸۰ دلار در دسترس کاربران خواهد بود که در مقایسه با دیگر حافظه های SSD کاملاً معقول به نظر می رسد.

545s نخستین نمونه تجاری از ذخیره سازهای SSD است که از فناوری ۶۴ لایه سه بعدی حافظه فلش بهره می برد. همین ویژگی به اینتل امکان داده تا حجم مناسبی از فضای ذخیره سازی را در قالب چیپ های کوچکتر (و در نتیجه ارزان تر) در اختیار کاربران قرار دهد، بدون این که سرعت و کارایی را فدای این مزیت ها نماید.

بررسی نسخه سال قبل حافظه های حالت جامد ارزان قیمت اینتل (540s) نشان داد که در صورت پر شدن ظرفیت این حافظه، عملکردش به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. اما به نظر می رسد مشکل مذکور در مدل تازه وارد 545s تا حدود بسیاری حل شده باشد.

قرار است طی هفته های آینده نسخه های ۱۲۸ گیگابایتی الی ۲ ترابایتی از این حافظه SSD نیز توسط شرکت اینتل روانه بازار شود. به طور حتم رقبا نیز بیکار نخواهند نشست و شرکت هایی چون سامسونگ، توشیبا و وسترن دیجیتال هم به زودی محصولاتی را مبتنی بر فناوری ۶۴ لایه سه بعدی حافظه فلش عرضه خواهند نمود. انتظار می رود محصولات این شرکت ها بتوانند در بحث قیمت چالشی اساسی را با حافظه تازه وارد اینتل به راه بیاندازند، چالشی که قطعاً در نهایت به نفع کاربران خواهد بود.

منبع: دیجیاتو