مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

ال جی عریض ترین مانیتور 25 اینچی خودرا معرفی کرد.مدل 25UM65-P

manitor.jpg4

شرکت ال‌جی‌ یکی‌ از قدیمی‌ترین برند‌های ساخت نمایشگر به حساب می‌آید. آنها چندی پیش پا به عرصه‌ی نمایشگرهای آلترا واید گذاشتند وما نیز در اولین فرصت به بررسی مانیتور ۲۵ اینچی‌ سری UM65-P میپردازیم.

اولین نکته‌ای‌ که شاید به محض جعبه گشایی این محصول توجه کاربر عادی را جلب کند، عریض بودن بیش از حد این نمایشگر است. بر خلاف نمایشگر‌های سنتی‌ که از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده می‌کنند، نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio این محصول ال‌جی‌، ۲۱:۹ است. این مساله به این معنی‌ است که کاربر فضای بیشتری برای کار بر روی رایانه‌ی شخصی‌ خود پیدا می‌کند. از لحاظ طراحی، مدل ۲۵ اینچی این سری بر خلاف مدل‌های ۲۹ و ۳۴ اینچی‌اش، حرف زیادی برای گفتن ندارد. این نکته به این معنی نیست که این نمایشگر ظاهری زشت دارد، اما هنگامی که این مدل را با برادران بزرگ‌تر خودش از لحاظ ظاهری مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ال‌جی‌ برای کوچک‌ترین عضو این خانواده، از لحاظ طراحی وقت زیادی نگذاشته است. پایه بسیار ساده تماما مشکی‌ به همراه حاشیه‌های مشکی‌ دور پنل (که به غیر از قسمت زیرین، بسیار باریک هستند) از مشخصه‌های اصلی‌ ظاهری این نمایشگر است. لوگو قرمز شرکت ال‌جی‌ نیز در حاشیه زیرین این نمایشگر خودنمایی می‌کند.

manitor.jpg3

مدل 25UM65-P، از یک پنل IPS استفاده می‌کند که توانایی ارائه‌ی رزولوشنی معادل با ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را به کاربر دارد. این رزولوشن نامتعارف، در حین اینکه Full HD است، نسبت به نمایشگرهای سنتی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، فضای کاری کاربر را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به کنتراست ۵ میلیون به یک پویا، قابلیت تقسیم کردن ناحیه کاری به ۴ قسمت و ویژگی‌ای به نام Dual Linkup که شاید یکی‌ از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر است، اشاره کرد.

manitor

اولین نکته‌ای‌ که شاید به محض جعبه گشایی این محصول توجه کاربر عادی را جلب کند، عریض بودن بیش از حد این نمایشگر است. بر خلاف نمایشگر‌های سنتی‌ که از نسبت تصویر ۱۶:۹ استفاده می‌کنند، نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio این محصول ال‌جی‌، ۲۱:۹ است. این مساله به این معنی‌ است که کاربر فضای بیشتری برای کار بر روی رایانه‌ی شخصی‌ خود پیدا می‌کند. از لحاظ طراحی، مدل ۲۵ اینچی این سری بر خلاف مدل‌های ۲۹ و ۳۴ اینچی‌اش، حرف زیادی برای گفتن ندارد. این نکته به این معنی نیست که این نمایشگار ظاهری زشت دارد، اما هنگامی که این مدل را با برادران بزرگ‌تر خودش از لحاظ ظاهری مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که ال‌جی‌ برای کوچک‌ترین عضو این خانواده، از لحاظ طراحی وقت زیادی نگذاشته است. پایه بسیار ساده تماما مشکی‌ به همراه حاشیه‌های مشکی‌ دور پنل (که به غیر از قسمت زیرین، بسیار باریک هستند) از مشخصه‌های اصلی‌ ظاهری این نمایشگر است. لوگو قرمز شرکت ال‌جی‌ نیز در حاشیه زیرین این نمایشگر خودنمایی می‌کند.

manitor.jpg2

مدل 25UM65-P، از یک پنل IPS استفاده می‌کند که توانایی ارایه رزولوشنی معادل با ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را به کاربر دارد. این رزولوشن نامتعارف، در حین اینکه Full HD است، نسبت به نمایشگرهای سنتی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰، فضای کاری کاربر را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر می‌توان به کنتراست ۵ میلیون به یک پویا، قابلیت تقسیم کردن ناحیه کاری به ۴ قسمت و ویژگی‌ای به نام Dual Linkup که شاید یکی‌ از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر است، اشاره کرد.

قابلیت Dual Linkup به شما این اجازه را می‌دهد که دو دستگاه مجزا مانند لپ‌تاپ، دوربین، گوشی تلفن همراه یا یک پخش کننده بلو- ری را به طور همزمان به این نمایشگر وصل کنید و دو تصویر همزمان بر روی آن مشاهده کنید. در حین استفاده از این ویژگی‌، صفحه شما نصف خواهد شد و نصف صفحه تصویر یکی‌ از دستگاه‌ها و نصف دیگر تصویر دیگر دستگاه را به شما نشان می‌دهد.

همچنین این نمایشگر از دو اسپیکر ۳ واتی نیز بهره می‌برد که ممکن است برای تماشای فیلم یا انجام بازی‌های رایانه‌ای و یا حتی گوش کردن به موسیقی مناسب نباشد، اما بالاخره اگر نیاز آنچنانی‌ به صدای بلند و حرفه‌ای ندارید، پاسخگوی نیاز‌های اولیه شما خواهد بود.

manitor.jpg1

 ۲ درگاه HDMI، یک درگاه DVI-D، یک درگاه Display Port و یک خروجی‌ هدفون نیز ورودی‌ها و خروجی‌های نمایشگر را تشکیل می‌دهند.

مشخصات فنی مانیتور LG 25UM65-P

  • اندازه صفحه: ۲۵ اینچ
  • نوع پنل: IPS – LED
  • نسبت تصویر: ۲۱ به ۹
  • رزولوشن: ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰
  • حیطه رنگ: sRGB
  • روشنایی: ۲۵۰ cd/m2
  • نسبت کنتراست: ۱۰۰۰ به ۱
  • زمان پاسخگویی: ۱۴ میلی‌ثانیه
  • زوایه دید: ۱۷۸ درجه

ابعاد

  • نمایشگر با پایه (عرض x ارتفاع x عمق) : ۶۱ سانتی‌متر در ۳۸ سانتی‌متر در ۱۸.۷۰ سانتی‌متر
  • نمایشگر بدون پایه (عرض x ارتفاع x عمق) : ۶۱ سانتی‌متر در ۲۸ سانتی‌متر در ۴ سانتی‌متر
  • وزن با پایه: ۴ کیلوگرم
  • وزن بدون پایه: ۳ کیلو و ۷۵۰ گرم
  • وزن بسته‌ نمایشگر: ۶ کیلو و ۳۰۰ گرم

عملکرد

نکته‌ای که باید در مورد این نمایشگر در نظر داشت، این است که به طور کل نمایشگرهای آلتراواید مناسب هر سلیقه‌ای نیستند و ممکن است برای برخی از کاربران عادی، کمی غیر معمول به نظر برسند. اما باید گفت برای عاشقان فیلم و بازی‌های رایانه‌ای، این نوع نمایشگرها افق‌های جدیدی به روی آنها باز می‌کنند.

به طور کل نمایشگرهای آلتراواید مناسب هر سلیقه‌ای نیستند و ممکن است برای برخی از کاربران عادی، کمی غیر معمول به نظر برسند

خب شاید بخواهید دلیل این امر را بدانید. اگر بازی رایانه‌ای شما از رزولوشن آلترا واید پشتیبانی کند، شما با قرار دادن رزولوشن بازی خود بر روی این حالت، مطمئن باشید که دنیای جدیدی را تجربه خواهید کرد. این رزولوشن بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که در بازی‌ها، دید بیشتری داشته باشید. به طور مثال در بازی فیفا ۱۶ شما با انتخاب این رزولوشن، دید بیشتری از زمین دارید و همین باعث می‌شود که بتوانید با دیدی بازتر پاس بدهید. هم‌چنین در بازی‌های تیراندازی اول شخص نیز این قابلیت به شما کمک شایانی خواهد کرد زیرا به شما این امکان را می‌دهد که دید بهتری نسبت به میدان نبرد داشته باشید و برای پیشروی در بازی‌ها، می‌توانید خیلی با برنامه‌تر جلو بروید. اما شاید بیشترین تاثیر این نمایشگرها را بتوان در بازی‌های سوم شخص مشاهده کرد. بازی‌هایی مانند ‌GTA یا Witcher هنگامی که در این رزولوشن قرار بگیرند،‌ یک اتمسفر سینمایی فوق‌العاده به گیمر ارائه می‌دهند و عملا پس از تجربه بازی‌ها با این رزولوشن، بازگشت به رزولوشن سنتی ۱۶:۹ برای کاربر، تبدیل به کار بسیار سختی خواهد شد.

 

R9 390

رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰

R9 390

رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰

GTX 970

رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰

GTX 970

رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰

Assassins Creed ۵۱.۶ فریم در ثانیه ۴۲.۵ فریم در ثانیه ۵۱.۷ فریم در ثانیه ۴۰.۱ فریم در ثانیه
 Battlefield 4  ۷۴.۱ فریم در ثانیه ۶۲.۴ فریم در ثانیه ۷۴.۶ فریم در ثانیه ۵۹.۳ فریم در ثانیه
 Crysis 3 ۷۵.۱ فریم در ثانیه  ۶۲.۱ فریم در ثانیه ۷۱.۴ فریم در ثانیه ۵۳.۷ فریم در ثانیه
 COD Advanced Warfare ۱۱۰.۹ فریم در ثانیه ۱۰۰.۰ فریم در ثانیه ۱۱۷.۹ فریم در ثانیه ۱۰۶.۶ فریم در ثانیه
Farcry  ۸۲.۱ فریم در ثانیه ۷۴.۶ فریم در ثانیه ۷۷.۴ فریم در ثانیه ۵۸.۲ فریم در ثانیه
 Ryse: Sone of Rome  ۷۶.۶ فریم در ثانیه ۷۰.۴ فریم در ثانیه  ۶۵.۱ فریم در ثانیه ۵۶.۵ فریم در ثانیه

 

خوره‌های فیلم نیز می‌توانند با استفاده از این نمایشگر، لذت مضاعفی از دیدن فیلم‌های مورد علاقه خود ببرند. شاید شما هم هنگام دیدن فیلم‌ها، با دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه مواجه شده باشید. وجود این دو نوار معمولا به این دلیل است که اکثر فیلم‌های سینمایی برای اکران در سینما، با رزولوشن آلترا واید فیلم‌برداری می‌شوند و این مساله باعث می‌شود که هنگام مشاهده آنها در نمایشگرها و تلویزیون‌های با نسبت تصویر ۱۶:۹ شما دو نوار سیاه را در بالا و پایین فیلم‌ها مشاهده کنید، اما هنگام استفاده از نمایشگر25UM65-P،‌ فیلم شما به طور کامل و تمام صفحه پخش می‌شود و دیگر خبری از آن نوارهای سیاه عذاب‌آور نیست. البته لازم به ذکر است که فیلم‌هایی که با فرمت ۱۶:۹ فیلم‌برداری شده‌اند و اکثر سریال‌های تلویزیونی، هنگام نمایش داده شدن در این نمایشگر به دلیل عدم پشتیبانی از رزولوشن آلترا واید، با دو نوار مشکی در سمت راست و چپ تصویر اصلی پخش می‌شوند. این مساله در مورد بازی‌هایی که از این رزولوشن نیز پشتیبانی نمی‌کنند صدق می‌کند.

از نکات منفی این نمایشگر می‌توان اول از همه به ظاهر غیرعادی‌اش اشاره کرد که ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید.دومین نکته منفی نیز مانند نکته منفی نخست، به ظاهر نمایشگر برمی‌گردد و‌ آن‌هم طراحی بسیار عادی این نمایشگر نسبت به برادران بزرگ‌تر خود است. زمان پاسخ‌گویی بالای نمایشگر 25UM65-P مخصوصا در هنگام اجرای بازی‌های رایانه‌ای نیز یکی‌دیگر از نکات منفی این مانیتور محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

نمایشگر 25UM65-P با توجه به اندازه و قیمت معقول خودش و به دلیل داشتن ویژگی‌های خاصش، انتخاب بسیار مناسبی است برای کسانی که نیاز به محیط کاری بزرگ‌تر دارند و یا دوست دارند که برروی رایانه شخصی خود فیلم تماشا کنند. ورودی‌های بسیار زیاد و قابلیت‌هایی مانند Dual Linkup و توانایی تقسیم صفحه به چهار قسمت نیز مطمئنا بهره‌وری شما را بیشتر می‌کنند. هرچند که ممکن است زمان پاسخ‌گویی ۱۴ میلی‌ثانیه‌ای این نمایشگر، برای اجرای بازی٬های رایانه٬ای خیلی مناسب به نظر نرسد. وجود اسپیکرهایی هرچند کوچک نیز باعث می‌شود که اگر صدا برای شما از درجه اهمیت زیادی برخوردار نیست، نیازی به خرید یک اسپیکر مجزا پیدا نکنید.

در نهایت اگر شما دنبال یک نمایشگر آلتراواید با قیمت مناسب و ویژگی‌های خوبی می‌گردید، 25UM65-P می‌تواند گزینه مناسبی باشد هرچند که پیشنهاد می‌شود که اگر توانایی پرداخت حدود ۳۰۰ هزار تومان بیشتر را دارید، به دلیل صفحه نمایش بزرگ‌تر و ظاهر بسیار زیباتر،‌ مدل ۲۹ اینچی این سری را تهیه کنید.