مجله خبری سبز سنتر

بررسی اطلاعات و قیمت گوشی ، لپ تاپ ، تبلت و سخت افزار های کامپیوتر

آیفون S6 با ظرفیت 16گیگابایت و مشکلات آن

iphone 6. 16 GBjpg

زمانی که آیفون S6 به بازارهای جهانی عرضه شود ارزان ترین مدل، نوع ۱۶ گیگابایتی آن خواهد بود. اما آیا خرید آیفون ۱۶ گیگابایتی کاری عقلانی است؟ البته که نه و باید بگوییم که اپل نیز نباید ابدا آن را تولید می کرد.در این قسمت به آیفون s6با ظرفیت 16گیگابایت و مشکلات آن میپردازیم.

عرضه آیفون با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی در سال ۲۰۱۵ غیر عقلانی ترین کاری است که اهالی کوپرتینو می توانند انجام دهند؛ درست است که این دستگاه کار می کند اما آیا خرید آن برای یک فرد بزرگ سال با نیازهای معمول امروزی کار درستی است؟ به هیچ وجه.
در برهه ای از زمان، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی برای یک دستگاه موبایل رقم معقولی به شمار می رفت. در گذشته این میزان ظرفیت ذخیره سازی در مقایسه با آیفون ۸ گیگابایتی اندازه ای میانگین محسوب می شد.

در اغلب تلفن های همراه اندرویدی پیشرفته (برای نمونه Galaxy S6 یا HTC One M9) دیگر خبری از نسخه ۱۶ گیگابایتی نیست و اگر چنین باشد امکان ارتقاء حافظه با استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی وجود دارد و می توان ظرفیت دستگاه را به رقم مطلوب خود رساند.

اما زمانی که یکی از نسخه های آیفون را خریداری کنید، دیگر امکان تغییر دادن ظرفیت ذخیره سازی دستگاه وجود ندارد و روز به روز استفاده از این دستگاه به عنوان یک کاربر معمولی دشوارتر می شود.

ارتقاء یک سیستم عامل معمولا به میزان قابل توجهی از فضای آزد ذخیره سازی نیاز دارد. برای نمونه iOS 8 دست کم به ۴ گیگابایت رم برای دریافت بکاپ نیاز داشت و حداکثر حجم اپلیکیشن های مجاز برای iOS نیز حالا برابر با ۴ گیگابایت است و این یعنی حافظه دستگاه شما تنها با چند دانلود ساده پر خواهد شد.

عکس های یادگاریِ رزلوشن بالایی که در جریان تعطیلات گرفته می شوند نیز دیگر جای خود را دارند و باید بگوییم که به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز خواهند داشت.

بله iOS9 همچون نسخه های قبلی اش به فضای زیادی جهت نصب شدن نیاز ندارد و حتی می توانید برنامه ها و امکانات مورد نظرتان را روی iCloud ذخیره کنید اما حتی در این صورت نیز ۱۶ گیگابایت برای پایین ترین مدل آیفون مناسب نیست و بهتر است که برای تامین فضای ذخیره سازی مورد نیاز خود به کلاود متکی نباشید.

اینکه اپل برای آیفون های جدید خود قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴K را معرفی می کند (با تراکم پیکسلی بالا) و از امکاناتی نظیر Live Photos سخن می گوید و در عین حال نیز نوع ۱۶ گیگابایتی آیفون را به مخاطبانش یادآوری می کند، به هیچ وجه عقلانی به نظر نمی رسد چراکه برای ذخیره سازی چنین داده هایی به حافظه ای با ظرفیت بالا نیاز خواهد بود.

اما چرا اپل محصولی را معرفی می کند که امکانات ذخیره سازی داده اش با موارد مصرف آن به عنوان یک کاربر بزرگسال با نیازهای نرمال امروزی همخوانی ندارد؟ علت همان چیزی است که اقدامات دیگر اپل را توجیه می کند: فریب کاربران معمولی. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که همواره جدیدترین گجت ها را داشته باشند و از طرفی بودجه کافی برای خرید بهترین نسخه از یک محصول را ندارند و اپل نیز با ارائه آیفون ۱۶ گیگابایتی قصد جذب این گروه از کاربران را دارد.

اینکه بتوانید ارزان ترین نسخه از موبایل مورد علاقه تان را با پایین ترین قیمت خریداری نمایید امری است وسوسه بر انگیز و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند که قید عکس های مورد علاقه خود را بزنند و در عوض جدیدترین نسخه از آیفون را هرچند با حافظه اندک داشته باشند.

این سیستم قیمت گذاری چند لایه و ساختگی در واقع به نفع اپل است و سود این شرکت نیز در همین سیستم نهفته است. تفاوت قیمت تولید یک نسخه ۱۶ گیگابایتی و ۳۲ گیگابایتی از آیفون بسیار اندک است (در حدود ۵۰ سنت بابت هر گیگابایت).

از طرف دیگر، اپل روی کاربرانی که ارزان ترین مدل آیفون را خریداری می کنند حساب باز کرده و حتی اگر خرید چنین محصولی با عقل هم جور در نیاید باز هم عده ای این کار را انجام می دهند.

این شرکت همچنین روی آن دسته از مصرف کنندگان عصبانی خود که از خرید آیفون ۱۶ گیگابایت ناخرسندند و تصمیم می گیرند که با پرداخت مبلغی بیشتر آن را به نسخه ای با ظرفیت بالاتر ارتقاع دهند نیز حساب باز کرده است.

اینکه در مراسم معرفی آیفون های جدید بنشینید و تعریف و تمجیدهای کارکنان اپل را در مورد آیفون های جدید، ولو نسخه ۱۶ گیگابایتی اش بشنوید صرفا نشان می دهد که این افراد قصد دارند شما را به خرید یک برند مجاب نمایند نه یک محصول الکترونیکی مصرفی.

در پایان می توان اینطور نتیجه گرفت که اپل تا زمانی که نسخه های ۱۶ گیگابایتی آیفون برایش سود داشته باشند تولید آنها را متوقف نخواهد کرد و این کاربران هستند که عمر نسخه ۱۶ گیگابایت این محصول را تعیین می کنند.